جذب دانشجوی بین‌المللی، معامله‌ای پرسود برای دانشگاه

جذب دانشجوی خارجی جدای از بحث درآمدزایی برای بسیاری از دانشگاه‌ها اهمیت بسزایی دارد. این دانشجویان در سیستم رتبه‌بندی‌های اعمال شده برای دانشگاه‌ها بسیار تاثیرگذارند. در این راستا دانشگاه‌ها باید چه تمهیدات اضافه‌ای را برای جذب این دانشجویان بیندیشند؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حضور دانشجویان بین‌المللی برای دانشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. آن‌ها در مواردی چون درآمدزایی، شکوفایی دانشگاه‌ها و رشد اقتصادی موثر هستند. اهمیت وجود این دانشجویان تنها به موفقیت آن‌ها خلاصه نمی‌شود. در چنین محیط‌هایی استادان توانایی ارتباط گیری بین‌المللی و ارتقای سطح خود را نیز پیدا می‌کنند.

از طرفی دیگر علم آموزی و زندگی در کنار افراد مختلف به دانشجویان در مورد دوری از کلیشه سازی و درک بهتر مسائل بین المللی، فرهنگ و مسائل مربوط به مهاجرت کمک می‌کند. دانشجویان یک کشور در مواجهه با همتایان خارجی خود با روش‌های مختلف ارتباط گیری آشنا می‌شوند که این مساله آنان را در مواقع بحرانی یک شنونده و متفکر خواهد کرد. این ارتباط گیری شخصی و حرفه‌ای در آینده آنان تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

دانشجویان خارجی انتظار دریافت سطح معینی از حمایت‌ها را از دانشگاه‌های کشور میزبان خود دارند که این حمایت‌ها شامل مشاوره تحصیلی و ویزا نیز می‌شود. در این مسیر راه های دیگری هم وجود دارند که با انجام آن ها می توان به جذب دانشجوی بیشتر و بالا بردن سطح دانشگاه ها کمک کرد.

آمار و ارقام

طبق داده های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، پیش بینی می شود که تعداد دانشجویان بین‌المللی تا سال 2025 به میزان هشت میلیون نفر برسد.

امروزه حدود یک سوم دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 5 درصد دانشجویان لیسانس استنفورد از کشورهای دیگر هستند.

طبق گزارش NAFSA (انجمن معلمان بین المللی)، دانشجویان بین المللی که در کالج ها و دانشگاه های آمریکا مشغول به تحصیل هستند 39 میلیارد دلار به اقتصاد آن ها کمک کرده و بیش از 400 هزار شغل را پشتیبانی می کنند. در ایالت نیویورک، بیش از 120000 دانشجوی بین المللی، 5 میلیارد دلار به اقتصاد کمک و 58000 شغل را پشتیبانی می‌کنند.

لیست زیر تعداد دانشجویان خارجی را در کشورهای مختلف نشان می دهد:

«علی نجف» یکی از فارغ التحصیلان «Beedie School of Business» در کانادا، اعلام کرد که با وجود امکانات ارائه شده برای دانشجویان هنوز هم مواردی وجود دارد که برای پذیرش بیشتر دانشجویان می‌توان آن‌ها را بهبود داد.

این مسائل چیست و دفاتر دانشجویان بین المللی چگونه می‌توانند برای کمک به دانشجویان بر آنها غلبه کنند؟ در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

پشتیبانی از اعضای هیات علمی

مشاوران دانشجویان بین المللی برای کمک به افراد ازهر گوشه و کنار جهان به اندازه کافی آموزش دیده و باتجربه هستند در این راستا اعضای هیات علمی و استادان نیز باید در این زمینه ها آموزش ببینند.

دانشگاه ها باید برای کارکنانی که با دانشجویان بین المللی سروکار دارند آموزش های لازم را فراهم و دوره های اختیاری را برای اعضای هیات علمی و کارکنان جهت یادگیری و افزایش آگاهی در مورد هنجارهای فرهنگی دیگران آماده کنند. بنابراین آنها از چگونگی ارائه خدمات به این دانشجویان و حمایت بهتر از آن ها آگاهی پیدا می کنند.

ممکن است استادان تعصب‌های فرهنگی خاصی داشته باشند و حتی برخی مسائل فرهنگی مربوط به دانشجویان بین المللی را درک نکنند، بنابراین باید آموزش‌های متنوع و فراگیر در دانشگاه ها انجام شود.

حمایت از دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه

دانشگاه‌ها فعالیت‌های جهت‌داری را برای کمک به دانشجویان خارجی جدید الورود سازماندهی می‌کنند؛ اما برای زمان موجود بین پذیرش و ورود به دانشگاه هیچ برنامه ای وجود ندارد.

بسیاری از دانشجویان بین المللی قبل رفتن به یک دانشگاه خاص احساس اضطراب و عدم اطمینان دارند. کنار آمدن با یک کشور کاملا جدید نیز خود باعث به وجود آمدن استرس می شود در این راستا کارکنان دانشگاه با کمک به دانشجویان حتی پیش از زمانی که آن ها کشور خود را ترک کنند می توانند در کاهش اضطراب آن ها نقش داشته باشند.

یکی از راهکارهای پیشنهادی ایجاد یک سیستم شخصی جهت ارتباط گیری دانشجویان سال بالایی با دانشجویان جدید الورود کشور یکسان است. با انجام این کار، دانشجویان جدید می توانند از دیدگاه همنوعان خود به سوالاتی در مورد شیوه زندگی، مسکن و همچنین نحوه تطبیق با کشور جدید پاسخ دهند.

راهکار دیگر ارائه یک دوره پیش از ورود برای این دانشجویان است که در آن اطلاعاتی مانند اسناد و اطلاعات مورد نیاز برای ورود به فرودگاه، محل اقامت، امور مالی و منابع کمکی ارائه شود.

برای مثال دانشگاه UCL قبل از ورود به این دانشگاه برای دانشجویان وبسایتی را راه اندازی کرده تا اطلاعات لازم را به آن ها بدهد.

پشتیبانی از ارتباطات اجتماعی

هرازگاهی ارتباط گیری و دوستیابی برای این دانشجویان سخت است، مخصوصا زمانی که مرزهای خاص فرهنگی نیز وجود داشته باشد. اغلب دانشجویان بین المللی به علت ناتوانی در برقراری ارتباط با هم‌سالانشان، افسرده یا ایزوله می شوند. از آنجا که برقراری ارتباطات اجتماعی جنبه مهمی از رفاه دانشجویان است، دانشگاه ها باید فرصت های بیشتری برای ملاقات یکدیگر و ارتباط دانشجویان فراهم کنند.

همچنین می توان در اوایل ترم اول، دانشجویان را با یک مربی یا یک دوست محلی آشنا کرد تا از این طریق با محیط جدید و فرهنگ آن آشناتر شوند.

برای مثال دانشگاه «لوند» سوئد که در بین 100 دانشگاه برتر جهان و معروفترین دانشگاه این کشور در زمینه جذب دانشجویان خارجی است در مورد زندگی دانشجویی منحصر به فرد با نگاه به فعالیت های اجتماعی معروف است.

حمایت‌های بعد از فارغ التحصیلی

دانشگاه ها می توانند برای آن دسته از افرادی که فارغ التحصیل می شوند نیز شرایط حمایت شغلی محدود(مثلا 1 یا دو ساله) ایجاد کنند تا دانشجو در کشور مقصد تجربه کار کردن را نیز به دست آورد. این پیشنهاد خود باعث بالا رفتن اعتماد دانشجو و کاهش استرس او خواهد شد.

در واقع با فارغ التحصیلی دانشجویان پشتیبانی از آنان به پایان نمی رسد و دانشگاه ها برای مدتی تعیین شده پس از فارغ التحصیلی نیز از آنان حمایت می کنند.

هر دانشگاه نقش مهمی در پیشرفت و ارتقاء جامعه خود دارد. توانایی جذب دانشجویان بین المللی یکی از مواردی است که توسط دانشگاه انجام شده و تاثیرات آن بر جامعه گذاشته می شود. باتوجه به آمار ارائه شده و مواردی که برای حمایت از دانشجویان بین المللی در این گزارش پیشنهاد شد؛ دانشگاه ها می توانند در جهت حمایت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به گونه ای کارسازانه عمل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022520

وب گردی

وب گردی