میانگین ساعات آموزشی در ایران 12900 ساعت است

معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سنگینی و حجم برنامه‌‌های درسی، گفت: میانگین جهانی ساعات‌ آموزشی ٨ هزار ساعت است اما در ایران این عدد، ١٢٩٠٠ ساعت است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری سید جواد حسینی سرپرست این وزارتخانه با کارکنان معاونت برنامه ‌ریزی و توسعه منابع، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بخش‌های مختلف مالی، نیروی انسانی و رفاه، گفت: محور اول فعالیت‌ها، انجام امور محوله، وظایف و امور جاری است که به ‌طور مثال در بخش بودجه بدهی‌های سال گذشته، پرداخت معوقات و مطالبات سال گذشته، پاداش پایان خدمت و کسری اعتبار سال ٩٨، در واحد امور مالی اجرای دستورالعمل‌های دولت، نظام یکپارچه مدارس و تأمین ارز مدارس خارج از کشور است.

وی افزود: در بخش توسعه منابع، ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی، در بخش فناوری اطلاعات یکپارچه‌سازی قراردادها و کاربرد بهینهIT در فرآیندها، اجرای متوازن سند تحول و مدیریت منابع و مصارف و در واحد پشتیبانی، مدیریت مراکز اقامتی سفرها و نگهداری ساختمان‌های آموزشی انجام می‌شود؛ یکی از فعالیت‌های معاونت برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع، نگاه آسیب‌شناسی به آموزش ‌و پرورش است.

الهیار ترکمن ادامه داد: محور دوم اقدامات آسیب‌شناسی سه دهه گذشته آموزش ‌و پرورش است لذا در این راستا به دو عامل رسیدیم که به‌شدت آموزش ‌و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است؛ عامل اول، نگاه معلول محور به مسائل و عامل دوم، اتخاذ راهکارهای موقت به‌ جای راهکارهای اساسی و دراز مدت است.

وی از بررسی پنج حوزه فعالیت در این معاونت خبرداد و تصریح کرد: به دلیل الزام تبعیت آموزش‌ و پرورش از قوانین نمی‌توانیم راه‌های دیگری در امور را پیگیری کنیم و تکثر قوانین باعث شده است که قوانین در تضاد همدیگر قرار بگیرند، به همین دلیل باید به سمت تدوین قانون خاص برای مدیریت آموزش ‌و پرورش حرکت کنیم که تمام ساز و کارهای مورد نیاز به‌صورت قانونی و منظم شود.

میانگین جهانی ساعت‌های آموزشی ٨ هزار ساعت است اما در ایران این میانگین ١٢٩٠٠ ساعت است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه میانگین جهانی ساعت‌های آموزشی ٨ هزار ساعت است اما در ایران این میانگین ١٢٩٠٠ ساعت است، گفت: سنگینی و حجم برنامه‌‌های درسی از حوزه ‌های مختلف مورد بررسی است لذا با توجه به اینکه یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین، زیرساخت و تأمین نیاز منابع مالی و انسانی است و برای اجرای متوازن سند تحول نیاز است تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد چراکه علاوه بر آموزش دروس باید به آموزش‌های مهارتی هم پرداخته شود.

الهیار ترکمن گفت: ساختار پراکنده آموزش ‌و پرورش، مدرسه را در حاشیه قرار داده است و در همین راستا ‌باید ساماندهی مدارس کوچک‌ مقیاس و توزیع متوازن نیروی انسانی در دستور کار قرار بگیرد.

وی از کسری منابع بودجه‌ای خبرداد و گفت: راهکارهای عملی برای خروج آموزش ‌و پرورش از چالش‌های موجود را مورد بررسی قرارداده‌ایم؛ وابستگی آموزش‌ و پرورش به بودجه دولتی و عمومی زیاد است که قطعاً باید هدف‌گذاری شود تا علاوه بر اعتبارات بودجه عمومی از سایر منابع هم استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: پیشنهاد ما در این معاونت، تلاش و برنامه‌‌ریزی در اجرای متوازن سند تحول بنیادین و راهکارهای آن و تمرکز بر حل مسائل است و در همین راستا در معاونت پروژه‌ای را آغاز کردیم که در آن کلیدواژه‌‌های سند تحول بنیادین را استخراج و برای استفاده از آن‌ها تعریف عملیاتی ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022669

وب گردی

وب گردی