مسیر توسعه شرکت‌های خلاق حوزه گیاهان دارویی هموار می‌شود

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برنامه‌ریزی و همکاری سازمان‌های مختلف در این حوزه افزایش تعداد شرکت‌های خلاق گیاهان دارویی را پیگیری می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صد و بیست و پنجمین جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق را مسیری برای ارتقا شرکت های نوپا دانست و گفت: سیاستگذاری برای توسعه این برنامه توسط معاونت علمی و فناوری فعالیتی ارزشمند است. زیرا شرکت هایی که ظرفیت لازم برای دانش بنیان شدن را ندارند اما در سطحی بالاتر از یک شرکت عادی قرار دارند و دارای یک ایده هستند از این طریق حمایت می شوند. این حمایت آنها را در مسیر رشد قرار می دهد.

عصاره همچنین بیان کرد: 23 شرکت حوزه گیاهان دارویی که توانستند از خدمات و حمایت های برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق استفاده کنند باید خود را ارتقا دهند و در مسیر دانش بنیان شدن قرار گیرند. گرچه این تعداد شرکت برای حوزه گیاهان دارویی در حال حاضر زیاد نیست اما با کمک ستاد و سازمان های مرتبط می توان آن را افزایش داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تلاش ها در جهتی است که این شرکت های خلاق را به ظرفیت های موجود در کشور متصل کنیم گفت: باید جریان سازی برای طی شدن سیر تکامل شرکت ها شکل گیرد. در کشور برنامه های خوبی برای شرکت های دارای فناوری پیشرفته وجود دارد و. باید این برنامه ها برای شرکت های دارای سطح فناوری حد واسط و سطح فناوری پایین تعمیم داده شود. زیرا این شرکت ها با حمایت می توانند مسیر رشد را به خوبی طی کنند و قدم به قدم در مسیر پیشرفت قرار گیرند.

همچنین در ادامه این جلسه زهرا رحم جو کارشناس این ستاد به اهداف برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق اشاره و بیان کرد: توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور و ارتقاء سهم شرکت های خلاق در اقتصاد، توسعه کیفی مشاغل از طریق حمایت شرکت های خلاق و اشتغال زایی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده، تقویت صادرات و همکاری های بین المللی در حوزه صنایع خلاق و کسب و کارهای نوآورانه و ایجاد و تقویت برندهای شرکت های خلاق از اهداف مهمی است که در این برنامه دنبال می شود.

رحم جو همچنین به خدمات قابل ارائه برای شرکت های خلاق اشاره کرد و گفت: خدمات مختلف توسعه بازار، تسهیل فضای کسب و کار و خدمات پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه به این شرکت ها برای رونق فعالیت آنها اختصاص می یابد. البته هر یک از این حوزه ها حمایت هایی همچون مشاوره توسعه فنی محصولات، ارزیابی آمادگی صادرات، حضور مستقل در نمایشگاه های خارجی، استقرار در فضای کار اشتراکی، مشاوره عمومی مدیریت، ارائه خدمات هاست ایران، تسهیل در صدور ضمانت نامه، تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و جذب سرمایه طرح های خلاق و نوآور را شامل می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 433 شرکت خلاق تصویب شدند که در میان شرکت های حوزه گیاهان دارویی سهم کمی دارند و 23 شرکت در این حوزه را شامل می شود. شاید یک دلیل آن به قوانین ارزیابی و حمایتی بازگردد که بیشتر برای حوزه فرهنگ و هنر است. پس با تهیه و تدوین کاربرگی تخصصی برای حوزه گیاهان دارویی می توان به این شرکت ها کمک کرد تا شاهد افزایش تعداد آنها به عنوان شرکتی خلاق باشیم. شرکت های خلاق با حمایت ها و خدماتی که دریافت می کنند می توانند مراحل رشد خود را با سرعت پشت سر بگذارند و در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022709

وب گردی

وب گردی