شناسایی دیر هنگام سیارکی که می‌توانست یک شهر را نابود کند

سیارکی که می‌توانست یک شهر را نابود کند، از نزدیکی زمین عبور کرد و دانشمندان تا یک روز پیش از گذر این سیارک، متوجه آن نشده بودند.

به گزارش ایسکانیوز، با اینکه محققان به طور مرتب اجرام آسمانی را رصد و بسیاری از آن‌ها را دنبال می‌کنند، اما از عبور نزدیک این سیارک از کنار زمین که پنجشنبه گذشته ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) روی داد، بسیار متعجب شدند زیرا تا یک روز قبل از عبور این سیارک، متوجه آن نشده بودند.

این سیارک که به نام OK ۲۰۱۹ شناخته می‌شود، قطری بین ۵۷ تا ۱۳۰ متر دارد و با سرعت تقریبا ۴۵ کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند. این سیارک با فاصله بسیار کمی تقریبا حدود ۷۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر، از کنار زمین رد شد که این فاصله کمتر از یک پنجم فاصله زمین تا ماه است. این یعنی ۲۰۱۹ OK بزرگترین سیارکی است که با چنین فاصله کمی از کنار زمین رد شده است.

گروه‌های ستاره‌شناسی در برزیل و آمریکا تنها یک روز قبل از گذر نزدیک این سیارک از کنار زمین یعنی در روز چهارشنبه این سیارک را شناسایی کردند. ناسا گزارشی درباره این سیارک منتشر کرده و در آن به جزئیاتش پرداخته است. طبق این گزارش، سیارک ۲۰۱۹ OK از دسته اجرام آپولو محسوب می‌شود. وبسایت Watchers.news هم ویدئویی منتشر کرده که مسیر حرکت آن در فضا و فاصله کمش از زمین هنگام عبور را نشان می‌دهد.

مشاهده نشدن این سیارک تا اندکی قبل از عبور باعث تعجب مقامات شد و اهمیت سرمایه‌گذاری روی ماموریت‌های شناسایی اجسام نزدیک به زمین را بهتر مشخص کرد. این اجسام به طور کلی تهدید محسوب می‌شوند زیرا برخوردشان می‌تواند خسارات زیادی به بار آورد.

یکی از ستاره‌شناسان می‌گوید: این سیارک از سمت خورشید در حال حرکت بود و به این دلیل محققان قادر به شناسایی آن نشدند. این سیارک کم نور و به خورشید نزدیک بود و هر چه به زمین نزدیک می‌شد، روشن و روشن‌تر می‌شد تا اینکه بالاخره برخی تلسکوپ‌های کوچک قادر به شناسایی آن شدند.

سال‌ها قبل یک برخورد سیارکی منجر به انقراض دایناسورها شد. سال ۲۰۱۳ نیز شهاب سنگی با شهر Chelyabinsk در روسیه برخورد کرد که موج انفجارش منجر به شکسته شدن شیشه‌ها، آسیب به بناها و ایجاد تلفات شد.