ثبت‌نام 8 هزار نفر برای بازدید از دانشگاه تهران/ تأسیس باشگاه دانش‌آموزی به منظور تقویت ارتباط با دانش‌آموزان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: امسال ۸ هزار و ۹۴۱ نفر برای بازدید از دانشگاه تهران ثبت‌نام کرده‌اند و معمولا ۲ تا ۳ هزار بازدید بر این تعداد افزوده می‌شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجید سرسنگی در نشست خبری «روزی با دانشگاه تهران» که در این دانشگاه برگزار‌ شد، اظهار‌ کرد: از سه سال پیش برنامه‌ای تحت عنوان روزی با دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار می‌شود و افراد می‌توانند در این روز از دانشگاه بازدید کنند.

وی ادامه داد: بخشی از انتخاب‌هایی که دانشجویان در دانشگاه انجام می‌دهند، انتخاب‌هاب صحیحی نیست. فرض کنید یک دانش‌آموز نکاتی درباره یک رشته‌ای خاص می‌شنود؛ اما زمانی که وارد آن رشته می‌شود در می‌یابد این موضوع با تفکراتش متفاوت است. در این روز دانش آموزان می‌توانند با آزمایشگاه‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه از نزدیک آشنا شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: خوشبختانه هر ساله استقبال از این برنامه بیشتر می‌شود، امسال ۸ هزار و ۹۴۱ نفر برای بازدید از دانشگاه تهران ثبت‌نام کرده‌اند و معمولا ۲ تا ۳ هزار بازدید بر این تعداد افزوده می‌شود. فردا حدود ۱۰ هزار نفر از تمامی واحدهای دانشگاهی که مقطع کارشناسی دارند، بازدید خواهند کرد. استادان، کارشناسان و دانشجویان به دانش‌آموزان اطلاعات خوبی ارائه خواهند داد.

وی افزود: پردیس دانشکده فنی، پردیس علوم و پردیس هنرهای زیبا به ترتیب بیشترین استقبال را در میان پردیس‌های دانشگاه تهران داشتند. در زمینه مشکلاتی که در ارتباط‌گیری با قشر دانش‌آموز وجود داشت، دریافتیم برنامه روزی با دانشگاه تهران در راستای تقویت این ارتباط کافی نیست و به همین منظور تأسیس باشگاه دانش‌آموزی در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: از جمله اهداف باشگاه می‌توان به آموزش مهارت‌های نرم و سنجش استعدادها و توانمندی ‌های دانش‌آموزان، شناسایی و جذب دانش‌آموزان مستعد و تشویق آنها به تحصیل در دانشگاه، آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌های تحصیلی و دانشکده‌های دانشگاه تهران، معرفی ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و رفاهی و برقراری ارتباط با آموزش و پرورش در جهت شناسایی دانش‌آموزان مستعد و نخبه اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران از بین دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم عضو می‌پذیرد. عضویت دانش‌آموزان به سه روش عادی، ویژه و افتخاری در نظر گرفته شده است. عضویت عادی مربوط به دانش‌آموزانی است که در مجموع آزمون‌های ورودی باشگاه حد نصاب امتیاز مورد نیاز را کسب کرده باشند. عضویت ویژه مربوط به دانش‌آموزانی است که در مجموع آزمون‌های ورودی باشگاه بیش از ۹۰ درصد امتیاز‌ها را کسب می‌کنند. عضویت افتخاری مربوط به دانش‌آموزانی است که در المپیادها و مسابقات علمی ملی و بین‌المللی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش، رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌اند.

وی اظهار کرد: از جمله خدمات این باشگاه می‌توان به سنجش ویژگی‌های فردی و رفتاری از طریق آزمون‌های بین المللی اشاره کرد. ارائه مشاوره‌های شغلی، توانمندسازی اعضا در سه بخش خودسازی، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های کسب و کار، برگزاری همایش‌های مختلف، برگزاری تورهای علمی و فرهنگی، شرکت در مراسم نخبگان دانشگاه و بهره‌مندی از خدمات بیمه در طول عضویت آنها از جمله خدمات باشگاه به شمار می‌رود.

سرسنگی بیان کرد: فراخوان عضویت برای هر دوره در دو نوبت شهریورماه در طول سال تحصیلی و اردیبهشت‌ماه برای دوره‌های تابستانی از سوی باشگاه منتشر خواهد شد. علاوه بر درخواست عضویت فردی، مدارس می‌توانند دانش‌آموزان خود را به صورت گروهی برای عضویت در باشگاه معرفی کنند. لازم به ذکر است کلاس‌های باشگاه در خارج از ساعات تحصیلی دانش‌آموزان یا در روزهای تعطیل برگزار می‌شود و تداخلی با برنامه‌های آموزش‌ و پرورش ندارد.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده دانشگاه تهران گفت: در سال تحصیلی گذشته فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانشگاه تهران علیرغم مشکلات مالی گسترش‌پیدا کرد. مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانشگاه به ۶۰۰ برنامه می‌رسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: دومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران در پاییز سال جاری برگزار خواهد شد. به دلیل مشکلات مالی قرار است این برنامه هر دو سال یک‌بار برگزار شود. این جشنواره دارای بخش انجمن‌های علمی دانشجویی، نشریات دانشجویی، دانشگاهیان برتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی و مدیران و کارشناسان برتر فرهنگی است. علاقمندان تا ۳۰ مهرماه فرصت دارند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

وی افزود: یکی از محورهای سه‌گانه دانشگاه، برنامه توسعه سوم دانشگاه، مسئولیت‌پذیری و ترویج اخلاق حرفه‌ای است، در همین راستا دبیرخانه ترویج اخلاق حرفه‌‌ای متشکل از استادان برتر دانشگاهی در حوزه اخلاق در دانشگاه تاسیس شد. یکی از اقدامات این دبیرخانه انجام اقدامات پژوهشی در حوزه اخلاق حرفه‌ای است. همچنین این دبیرخانه وظیفه دارد نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای را در دانشگاه تدوین کند. این نظام‌نامه باید‌ تمامی وجوهات اخلاقی مانند برخورد استاد و دانشجو، استاد و کارمند، وظایف اعضای هیئت علمی در‌ راستای حمایت از دانشجویان، تکلیف دانشجویان در دانشگاه، کدهای رفتاری و گفتاری و پوشش در دانشگاه را دربرگیرد. برخی از دانشگاه‌های کشور نسبت به این موضوع ورود کرده‌اند.

سرسنگی ادامه داد: تولید ادبیات در حوزه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه شامل تألیف و ترجمه کتاب، مصاحبه با استادان و نشر آن از جمله وظایف این دبیرخانه است. همچنین این دبیرخانه باید نشست‌ها و برنامه‌های کارگاهی مخصوصاً همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار را برگزار کند. این همایش در ۲۶ آذر برگزار خواهد شد و افراد می‌توانند تا ۳۰ مهرماه آثار خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات جوانان، امید به آینده است اگر بتوانیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم، امید آنها به آینده نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع از جمله دغدغه فارغ‌التحصیلان به‌شمار می‌رود که در دستور کار معاونت فرهنگی قرار گرفته است. در همین راستا براساس تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشجویان می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کرده و اعتبارنامه بین‌المللی نیز دریافت کنند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: توسعه همکاری با پارک علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و ایجاد شعبه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پارک علم و فناوری از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران است. همچنین اردیبهشت‌ماه سال آینده نخستین جشنواره کار در دانشگاه برگزار خواهد شد. در این جشنواره دانشجویان را به خلاقیت‌های شغلی و کارآفرینی تشویق می‌کنیم.

وی اظهار کرد: از جمله دیگر محورهای فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می‌توان به افزایش سخنرانی شخصیت‌ها در سطح دانشگاه اشاره کرد. در همین راستا قرار است از مهرماه سال جاری، حداقل هر ماه، مراسم سخنرانی ویژه در دانشگاه با موضوعات فرهنگی، علمی، اخلاقی، سیاسی و برگرار شود تا جریان جدیدی از سوی دانشگاهیان در سطح جامعه ایجاد کند.

سرسنگی افزود: گسترش فعالیت‌های اجتماعی و‌ خیریه دانشجویی برنامه از جمله برنامه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه تهران است. همان‌طور که می‌دانید اردوی جهادی بسیج هر ساله برگزار می‌شود و امسال خراسان شمالی به عنوان مقصد اردوهای جهادی انتخاب شده است. فعالیت‌های آموزشی، عمرانی، پزشکی، فرهنگی و هنری از جمله اقدامات ما در این اردوهاست.

وی افزود: به منظور توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه تهران، اقدام به تشکیل شورای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه خواهیم کرد. مدرسه قرآن و عترت، نهاد رهبری دانشگاه و تشکل‌های ما فعالیت‌های خاص خود را دارند، با تشکیل این شورا قصد داریم فعالیت‌های دینی و‌ قرآنی را هماهنگ‌تر و توسعه یافته‌تر در سطح دانشگاه دنبال کنیم. معتقدیم اگر فعالیت‌های قرآنی را در دانشگاه ترویج دهیم بسیاری از ناهنجاری‌های سطح دانشگاه رفع خواهد شد. متأسفانه ما نتوانسته‌ایم مفاهیم قرآنی را هماهنگ و به زبان روز دانشجوی امروز در اختیار دانشگاهیان قرار دهیم. همچنین به طور جدی کرسی‌های آزاداندیشی استادان و دانشجویان و تریبون های آزاد دانشجویی را برگزار خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: تصویب آیین‌نامه استاد-مشاور فرهنگی، دیگر اقداماتی است که در دستور کار معاونت فرهنگی در سال جاری قرار دارد. این اقدام در راستای آن صورت گرفته که انجمن‌ها و تشکل‌ها بتوانند برای پیاده‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های خود از استادان مشاور بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: هیئت علمی فقط وظیفه آموزش و پژوهش را بر عهده ندارد. آیین‌نامه ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای استادان در همین راستا تدوین شده که در حال اجراست؛ یعنی استادان برای تدریس در کلاس درس باید آموزش ببینند. دانشگاه تهران با این اقدام به دنبال نشان دادن جامعیت دانشگاه است. اولین دوره ارتقای شایستگی‌های حر‌فه‌ای استادان نیز به زودی برگزار خواهد شد.

سرسنگی تصریح کرد: تصویب آیین‌نامه استاد-مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر دیگر اقدام معاونت فرهنگی دانشگاه تهران به‌شمار می‌رود، در این طرح استادان حداقل ۵ و حداکثر ۲۰ دانشجوی شاهد و ایثارگر را تحت پوشش خواهند داشت و مشکلات و مسائل این دانشجویان را مورد بررسی و مشاوره قرار می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در دانشگاه گفت: اولین دوره مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه تهران را در سال تحصیلی جدید برگزار خواهیم کرد. در نظر داریم برگزیدگان این مسابقات را به مسابقات مناظره جهانی بفرستیم تا در فضای بین‌المللی به رقابت بپردازند. همچنین مسابقه‌ای تحت عنوان «مود کورت» در سطح دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که دادگاه‌هایی از نوع ساختگی است. دانشجویان حقوق در این دوره‌ها به صورت عملیاتی رسیدگی به پرونده‌ها را یاد می‌گیرند و در قالب مسابقه با هم به رقابت می‌پردازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات جدی دانشگاه تهران این است که از نظر تعداد دانشجو گسترش یافته اما فضای فرهنگی آن افزایش پیدا نکرده است. دز همین راستا در نظر داریم یکی از بزرگترین مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی‌ در دانشگاه تهران ایجاد شود که از جمله آن می‌توان به استخر، سالن بازی، سالن همایش و غیره اشاره کرد. خوشبختانه این طرح تصویب و وارد مراحل اجرایی شده است.

وی در پایان تأکید کرد: بحث بازسازی سینماتک دانشگاه تهران آغاز شده است. ما‌ این مکان را از جهاد دانشگاهی تحویل گرفته‌ایم و با کمک شهرداری تهران این فضا تا مهر ماه بازسازی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022726

وب گردی

وب گردی