گرم شدن کره زمین در تاریخ منحصر‌به‌فرد است

محققان با شبیه سازی وضعیت آب و هوایی 2000 سال پیش کره زمین اعلام کردند که گرم شدن این سیاره در تاریخ معاصر منحصر‌به‌فرد بوده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دمای متوسط ​​زمین در 150 سال گذشته افزایش یافته است. این مسئله از سه تحقیق جدید که اخیرا در نشریات علمی «علوم زمین و طبیعت» منتشر شده، مشهود است. محققان، گرمای فعلی را بسیار غیر‌معمول می دانند.

دانشمندان آب و هوای 2000 سال گذشته را بازسازی کردند که داده‌ها نشان می‌دهد که دمای متوسط ​​زمین از سال 1850 به 1 درجه افزایش یافته است.

برای این بازسازی تمام داده‌های موجود در آب و هوا از ابتدا تا‌کنون جمع آوری شده است و نه تنها از معیارهای مستقیم بلکه از مرجان ها، لایه های یخ قدیمی، پوسته ها، حلقه های سالانه و رسوب استفاده کردند.

به عنوان مثال، بر اساس حلقه‌های رشد درخت، می توانید ببینید که آیا یک دوره خاص خشک، گرم، مرطوب یا سرد بوده است.

قبل از سال 1850، قله های سرد و گرم عمدتا در سطح منطقه ای بود؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افزایش دما از سال 1850 به 98 درصد از جهان اعمال می شود و برای اولین بار در تاریخ همه جا گرم می شود.

پیش از این یک گروه بین المللی از کارشناسان اعلام کردند افزایش درجه حرارت جهان سالخوردگان و افرادی که نسبت به گرما آسیب پذیر بوده و یا دارای بیماری های قلب و کلیوی هستند را بیشتر تهدید می کند، در سال گذشته بیش از 175 میلیون نفر تحت تاثیر خطرات موج های گرمایی ایجاد شده در سراسر جهان قرار گرفته‌اند و پژوهشگران معتقدند این مقدار نسبت به سال 2016 از افزایش 18 میلیون نفری برخوردار بوده است.

هیلاری گراهام از استادان دانشگاه یورک انگلیس در این‌ مورد گفت: روند تغییرات آب و هوایی خطرات بسیار زیاد، خطرناک و غیر قابل قبولی را بر سلامتی انسان ها در زمان حاضر و آینده نشان داده و خواهد داد.

محققان در این پژوهش تاکید دارند علاوه بر بزرگسالان بالای 65 سال افراد آسیب پذیر ساکن در شهرها که از بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های تنفسی مزمن رنج می برند نیز در معرض این خطرات قرار دارند.

ساکنان اروپا و شرق دریای مدیترانه نسبت به آفریقا و شرق آسیا در برابر افزایش درجه حرارت جهان آسیب‌پذیرتر هستند. در این پژوهش آمده است 42 درصد از اروپایی ها و 43 درصد از ساکنان شرق دریای مدیترانه بالای 65 سال عمر دارند که این افراد بیشتر در معرض خطرات گرمای هوا قرار دارند؛ اما این نسبت در آفریقا 38 درصد و در جنوب شرق آسیا 34 درصد است.

از طرفی جمعیت فیتوپلانکتون با تغییرات آب‌و‌هوایی تغییر خواهد کرد. در نواحی زیر گرمسیری، فیتوپلانکتون فراوانی کمتری دارند؛ بنابراین جز رنگ آبی که توسط آب منعکس می‌شود رنگ زیادی منعکس نخواهد شد. در قطب‌ها و استوا، فیتوپلانکتون بیشتری شروع به شکوفه‌شدن می‌کند که بیشتر رنگ سبز را نشان می‌دهد.

دانشمندان می گویند، ماهواره‌ها می‌توانند تغییرات رنگ اقیانوس‌ها را کنترل و از آن به عنوان یک نشانه هشدار اولیه در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی در محیط دریایی استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022804

وب گردی

وب گردی