کمک موسیقی به بیماران در اتاق عمل

بیماران معمولا قبل از انجام عمل جراحی دچار اضطراب و نگرانی می شوند که مساله‌ای معمول در بین آنان است. در این راستا گروهی از دانشمندان به بررسی تفاوت بین گوش دادن به موسیقی و استفاده از داروهای آرام‌بخش قبل از انجام جراحی پرداختند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اکثر افراد قبل از انجام عمل جراحی دچار اضطراب می شوند. اگرچه این مساله پاسخ طبیعی بدن است؛ اما راه هایی شیمیایی برای درمان آن وجود دارد که دارای عوارض جانبی هستند. تحقیقات جدید جایگزین مناسبتری برای کاهش این استرس ارائه دادند.

بزرگترین مشکل اضطراب قبل از عمل، تاثیر آن روی بهبودی مخصوصا التیام زخم است. اضطراب به‌عنوان یک شکایت عمده در اکثر بیماران مراجعه‌کننده و همچنین به‌عنوان یک عامل بازدارنده و مؤثر در مقاومت بیماران برای انجام عمل جراحی مورد نیاز، شناخته شده است.

به طور معمول، بنزودیازپین ها (داروهایی که به عنوان نشاط دهنده عمل می کنند) به منظور کاهش میزان اضطراب قبل از بیهوشی استفاده می شوند.

این داروها عوارض جانبی ایجاد می کنند که ممکن است بر تنفس، جریان خون و حتی خلق و خو تاثیر گذارد.

دانشمندان طی یک تحقیق بالینی جدید به این نتیجه رسیدند که موسیقی می تواند برای درمان این اضطراب مفید باشد.

پیش از این نیز تحقیقات روی اثر کاهش استرس توسط موسیقی تمرکز داشتند؛ اما هیچکدام اثر آن نسبت به بنزودیازپین‌ها را مقایسه نکردند.

چه چیزی موجب آرامش می شود؟

کارشناسان بر این باورند که موزیک هایی بدون کلام، تغییر قابل ملاحظه ای در سرعت و ریتم ندارند و تقریبا 60 «beat» در دقیقه بیشترین تاثیر را در کاهش اضطراب ایفا می کند.

در تحقیقات بالینی، محققان به طور تصادفی 157 فرد بزرگسال را به دو گروه تقسیم کردند. 3 دقیقه قبل از بیهوشی به یک گروه نوعی از بنزودیازپین به نام میدازولام تزریق شد.

بنزودیازپین‌ها در درمان بی‌خوابی، آرامبخش، شل‌کننده عضلانی، اضطراب، حملات پانیک، صرع، محرومیت از الکل، یادزدودگی، خواب‌پریشی و غیره کاربرد دارند.

میدازولام (midazolam)، نیز دارویی است که بیش‌تر برای بیهوشی استفاده شده و خواص ضد اضطرابی و آرام بخش دارد.

گروه دیگر با استفاده از هدفون های noise canceling به مدت 3 دقیقه به موزیک گوش دادند سپس داروی بیهوشی به آن ها تزریق شد که قسمتی از بدن آن ها را بی حس می کرد.

در راستای این تحقیق گروه موسیقی Marconi Union بریتانیا یک ترانه را با همکاری پزشکان با هدف کاهش اضطراب همراه با ضربان قلب و فشار خون تولید کردند.

یافته‌های مشابه

محققان به منظور ضبط سطوح اضطراب از مقیاس اضطراب پذیرفته شده قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض موزیک یا بنزودیازپین استفاده کردند. این مقیاس شامل شش جمله ساده است که شرکت کنندگان نمره ای بین 1تا 4 به آن ها دادند.

محققان همچنین از شرکت کنندگان و پزشکان خواسته اند تا به میزان رضایت خود نمره یک تا 10 دهند.

نتایج نشان داد که تغییرات در سطوح اضطراب قبل از عمل ناشی از هر دو روش آرامش بخش یکسان است. پزشکان نیز همین سطح از رضایت را گزارش دادند.

تنها تفاوت این بود که افرادی که به موسیقی گوش می دادند نسبت به گروه های دارویی رضایت کمتری داشتند. محققان معتقدند که این واکنش ممکن است به علت عدم توانایی شرکت کنندگان در انتخاب قطعه موسیقی باشد. این افراد ارتباط گیری را نیز مشکل تر احساس کردند که پزشکان نیز با آن موافق بودند.

گام بعدی

محدودیت هایی در این آزمایش وجود داشته است که از آن جمله می توان به عدم استفاده از یک مقیاس معتبر برای ثبت نرخ رضایت و زمان کم گوش دادن نام برد.

نتایج آزمایشات قبلی حداقل 20 دقیقه گوش دادن به موسیقی را برای رسیدن به مزیت آن توصیه می کنند چیزی که ممکن است باتوجه به محدودیت هایی که برای اتاق عمل وجود دارد امکان اجرایی کردن آن وجود نداشته باشد.

این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که یافته ها هنوز هم می توانند در اثبات این که موسیقی درمانی مناسب برای اضطراب قبل از عمل است، استفاده شود؛ اما مطالعات بیشتری در این زمینه برای ارزیابی نوع موسیقی و همچنین نحوه پخش آن جهت افزایش موانع ارتباطی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022918

وب گردی

وب گردی