کشف پروتئینی جدید در تار عنکبوت!

پژوهشگران آمریکا و اسلوونی در بررسی تار نوعی عنکبوت، پروتئین جدیدی یافتند که پیش از این کشف نشده بود.

به گزارش ایسکانیوز، پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که عنکبوت درختی داروین، هفت نوع ابریشم را در قسمت‌های گوناگونی از شبکه خود تولید می‌کند. همچنین در این پژوهش‌ها مشخص شده که ابریشم این عنکبوت، محکم‌ترین نوع در مقایسه با عنکبوت‌های دیگر است. یکی از انواع این ابریشم، "دراگلاین"(dragline) نام دارد. پژوهشگران در این بررسی جدید، گامی دیگر به سوی تحلیل ابریشم دراگلاین و غددی که آن را ترشح می‌کنند، برداشتند.

پژوهشگران در این بررسی، دو نوع آشنا از پروتئین "اسپایدرون"(spindroin) یافتند که در ابریشم بیشتر عنکبوت‌ها وجود دارد. اسپایدرون، پروتئینی است که ساختاری مارپیچی دارد و زمانی که به ابریشم جامد تبدیل می‌شود، ساختار آن، پایداری مکانیکی بالایی می‌یابد. در این بررسی، علاوه بر دو پروتئین شناخته شده موسوم به "MaSp1" و "MaSp2"، پروتئین جدیدی کشف شد که "MaSp4a" نام گرفت.

پژوهشگران با بررسی MaSp4a دریافتند که این پروتئین، مقدار زیادی از یک آمینواسید موسوم به "پرولین"(proline) را در خود جای داده است که می‌تواند عاملی برای قابلیت ارتجاعی باشد. این پروتئین، ترکیبات دیگری که در MaSp1 و MaSp2 وجود دارند نیز در خود جای داده که موجب منحصر به فرد بودن آن می‌شود.

پژوهشگران دریافتند که غده ترشح کننده ابریشم عنکبوت، از غده عنکبوت‌های دیگر بزرگتر است و می‌تواند سرنخی برای قدرت ابریشم عنکبوت باشد.

مقاله این پژوهش، در مجله "Communications Biology" به چاپ رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023004

وب گردی

وب گردی