مدیران روابط‌عمومی باید به صورت شبکه‌ای منسجم و هماهنگ پیام و اطلاعات را در اختیار ذی‌نفعان دانشگاه قرار دهند

مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدیران روابط عمومی باید پیام و اطلاعات را به صورت شبکه مویرگی در اختیار مدیران سازمان و تمام ذی‌نفعان دانشگاه قرار دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه ازاد اسلامی، نشست مدیران روابط‌عمومی مراکز استان دانشگاه ازاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بهروز طهماسب کاظمی مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران رسانه‌های دانشگاه امروز سه‌شنبه 8 مردادماه 98 در سازمان مرکزی برگزار شد.

طهماسب کاظمی در این جلسه با بیان اینکه در مقطعی در اوایل انقلاب رشته روابط عمومی از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها حذف شد، گفت: فلسفه این تصمیم‌گیری ریشه در تجربیات سال‌های قبل از انقلاب داشت، چرا که در آن سال‌ها مدیران و مسئولان روابط عمومی به جای اینکه روابط عمومی سازمان باشند، روابط عمومی مدیران و مسئولان بودند و فعالیت‌ها و عملکرد مدیران را اطلاع‌رسانی و توجیه می‌کردند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی، به لحاظ علم مدیریت، انسجام فکری و هماهنگی درون و برون سازمانی توجه بیشتری شد و روابط عمومی به عنوان یک ضرورت در سازمان‌ها قرار گرفته و ضرباهنگ اطلاعات ذهنی ذی‌نفعان هر سازمان اعم از درونی و بیرونی را هماهنگ می‌کند.

طهماسب کاظمی اظهار کرد: ریشه تمام اختلاف نظرها، تنش و عدم آگاهی در یک سازمان را باید در عملکرد ضعیف روابط عمومی‌ها جستجو کرد.

وی با بیان اینکه در مدیریت پیام، روابط عمومی‌ها زبان درون و بیرون سازمان هستند، تصریح کرد: روابط عمومی‌ها پیام‌های ذی‌نفعان را سازمان‌مند و هدفمند می‌کنند و مطابق با نیازهای جامعه درون سازمان اعم از مدیران، معاونان، کارمندان، اطلاعات را جمع‌آوری کرده، هدفمند و هوشمند منتقل می‌کنند. مدیران روابط عمومی باید اطلاعات موردنیاز دانشگاه را در مجموعه سازمان به صورت شبکه مویرگی در اختیار مدیران ارشد سازمان، مدیران، استادان، دانشجویان، کارمندان و ذی‌نفعان بیرونی قرار دهند تا نگاه به سازمان اصلاح شود و به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

طهماسب کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه نظام مدیریت اطلاع‌رسانی و پیام، دیگر شبیه 30 سال گذشته نیست، گفت: در سال‌های دور حداکثر فعالیت رسانه‌ای در یک سازمان، چاپ یک نشریه بود یا اینکه اخبار سازمان‌های خیلی بزرگ از طریق رسانه ملی یا روزنامه‌های کثیرالانتشار در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفت؛ اما خوشبختانه امروز ابزارهای انتقال پیام و هماهنگ‌کننده پیام‌ها از گستردگی و تعدد فراوانی برخوردارند و هر کدام از این ابزارها جامعه مخاطب و کارکردهای خود را دارند که شرایط را برای اطلاع‌رسانی سریع و قابل اعتماد در سازمان فراهم کرده‌اند.

مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متأسفانه ابزارهای اطلاع‌رسانی موجود گاهی به واسطه نشر اطلاعات غیرقابل اعتماد همراه با سوگیری، آسیب‌های جدی به بدنه سازمان‌ها وارد می‌کنند، تأکید کرد: مدیران روابط عمومی باید اطلاعات نادرست را رصد و جمع‌آوری کنند و در کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان به صورت شایسته پاسخ دهند.

طهماسب کاظمی شناسایی اطلاعات غیرقابل اعتماد، نادرست و همچنین ارائه پاسخ مناسب و درست را مأموریت اصلی و جدید مدیران روابط عمومی دانست و افزود: به همان اندازه که تنوع ابزارهای اطلاع‌رسانی در جامعه افزایش یافته، تنوع و پیچیدگی پاسخگویی به آنها نیز زیاد شده است؛ بنابراین روابط‌عمومی یکی از فنی‌ترین و تخصصی‌ترین شغل‌ها در سازمان است و افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، باید بسیار متخصص و فنی باشند تا بتوانند این کار را هوشمندانه انجام دهند.

مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مدیران روابط عمومی باید به آنچه در سازمان به لحاظ نظام مدیریت دانشگاه و معاونت‌های مختلف اتفاق می‌افتد، مطلع باشند و امور را با دقت نظر دنبال کنند و مطابق با نیاز سایر مدیران، در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار آنها قرار دهند تا مدیران کار خود را به درستی انجام دهد.

طهماسب کاظمی در ادامه به شیوه‌های گوناگون جذب دانشجو در واحدهای دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: این مسئله در حال حاضر یک موضوع استراتژیک است که نیازمند برنامه‌ریزی، نگاه هوشمندانه، دقیق و برنامه عملیاتی است که مدیران روابط عمومی باید با جدیت در این زمینه فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی غیر از مجموعه مدیران روابط عمومی که کار مدیریت پیام رسمی سازمان را برعهده دارند، سازمان رسانه‌ای نیز با هوشمندی شکل گرفته که وظیفه اطلاع‌رسانی حرفه‌ای به جامعه مخاطب را برعهده دارد.

مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، انباشت اطلاعات غیرضروری و غیرقابل استفاده در اذهان مخاطبان را یکی از آسیب‌های جدی عنوان کرد و افزود: اتفاقی که سبب می‌شود اطلاعات غیرضروری در اختیار افراد قرار نگیرد، هوشمندی مدیران روابط عمومی و نیروی انسانی شاغل در این زمینه است.

طهماسب کاظمی با بیان اینکه نیم درصد از بودجه واحدهای دانشگاهی به تبلیغات اختصاص یافته است، خطاب به مدیران روابط عمومی گفت: مدیران باید با دقت و هوشمندی در این زمینه عمل کنند و دستاوردهای علمی، پژوهشی، امکانات و غیره دانشگاه آزاد اسلامی را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با عملکرد دقیق مدیران روابط عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی به جایگاه واقعی خود برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023016

وب گردی

وب گردی