معرفی تکنولوژی جدید اپل

خبرها حاکی از این است که شرکت اپل ویژگی «time-of-flight camera» را در سال 2020 به گوشی‌های جدید خود اضافه خواهد کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در حالی‌که چندماه تا انتشار گوشی های سال 2019 اپل مانده، شایعاتی در مورد مدل‌های سال آینده این کمپانی و تکنولوژی آن ها منتشر شده است.

«Ming-Chi Kuo» که محصولات اپل را تحلیل می کند در آخرین گزارش خود ادعا کرد که دو عدد از آیفون های سال 2020 دارای یک سنسور عمیق سه بُعدی (time-of-flight(ToF برای ویژگی‌های واقعیت افزوده بهتر و عکس های پرتره هستند.

این اولین‌باری نیست که در مورد قرار گرفتن دوربین ToF(دوربین مدت پرواز) در تلفن های 2020 اپل مطرح می‌شود برای مثال بلومبرگ در ماه ژانویه شایعه مشابهی را گزارش داد و گفت که دوربین های سه بعدی تا سال 2017 روی گوشی های آیفون قرار خواهند گرفت.

ToF یک اصطلاح جذاب برای نوعی از فناوری است که مدت زمان لازم برای طی شدن مسافتی معین توسط چیزهایی مانند ذرات لیزر، نور، مایع یا گاز را اندازه‌گیری می کند.

این فناوری در مورد سنسورهای دوربین از آرایه لیزری مادون قرمز برای ارسال پالس لیزر استفاده می کند که با برخورد به اشیاء موجود و بازگشت به سنسور زمان رفت و برگشت آن اندازه گیری می شود. حال با دانستن فاصله همه اشیائ موجود در اتاق، می توانید یک نقشه سه بعدی از اتاق و همه اشیاء موجود در آن به‌دست آورید.

این فناوری به طور معمول در دوربین ها برای مواردی مانند هواپیماهای بدون سرنشین و اتومبیل های خودران (برای جلوگیری از تصادف آنها ) استفاده می شود که اخیراً شاهد حضور آن در تلفن ها نیز هستیم.

تفاوت آن با Face ID

Face ID (و سایر سیستم های مشابه) از یک پروژکتور IR برای ایجاد شبکه پالسی از هزاران نقطه استفاده می‌کند که در این صورت تلفن یک عکس دو بعدی از محیط گرفته و از آن برای محاسبه نقشه عمیق استفاده می کند.

سنسورهای دوربین مدت پرواز با استفاده از داده های time-of-flight زمان رسیدن لیزر به جسم را محاسبه می کنند این سنسور اطلاعات سه بعدی عمیق را بجای نقشه دو بعدی گرفته و سه بعد را محاسبه می کند.

این سیستم نسبت به Face ID مزیت هایی نیز دارد که از جمله آن می توان به برد طولانی تر و داده های دقیق تر اشاره کرد.

خبرها حاکی از این است که شرکت اپل به دنبال اضافه کردن سنسور ToF به دوربین عقب در آیفون های 2020 است و قصد جایگزین کردن آن با سیستم IR موجود که برای Face ID استفاده می شود را ندارد.

گفته می شود که تمرکز اپل بر فعال کردن تجربیات واقعیت افزوده جدید است. سنسور ToF می تواند با ردیابی اتاق در مقیاس تلفن همراه آن را اسکن، یک تفسیر سه بعدی دقیق ایجاد کند و از آن برای افزودنی‌های دقیق تر استفاده کند.

دوربین مدت پرواز (Time-of-flight camera)، نوعی دوربین است که فاصله موضوع را بر پایه سرعت مشخص نور برای هر نقطه از تصویر مشخص می‌نماید. فاصله هر نقطه از تصویر در این دروبین توسط یک لیزر یا پالس نوری محاسبه می‌شود. دوربین‌های مدت پرواز برای ابزار عمرانی در حدود سال ۲۰۰۰ میلادی پدیدار شدند، زمانی که دستگاه‌های نیمه‌هادی به اندازه کافی برای این دستگاه‌ها سریع شدند.

این سیستم محدوده چند سانتی‌متری تا حدود ۶۰ متری را پوشش می‌دهد. دقت فاصله در حدود ۱ سانتی‌متر است. تفکیک‌پذیری جانبی این دوربین در مقایسه با تصویربردارهای ۲ بعدی پایین‌تر است. برای بسیاری دستگاه‌های تجاری در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۲۰x۲۴۰ پیکسل یا کمتر بود. در مقایس با روش‌های تصویر برداری ۳ بعدی لیزری، این روش سرعت بسیار بالاتری دارد. سرعت ۱۶۰ فریم در ثانیه را ارائه می‌‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023024

وب گردی

وب گردی