افزایش 25درصدی  نیاز به انرژی تا سال 2050

دانشمندان پیش‌بینی کرده اند که میزان کل انرژی مورد نیاز تا سال 2050 به میزان 25 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تاکنون پیامدهای بسیاری ناشی از تغییرات آب و هوایی مانند بالارفتن آب دریاها، طوفان‌های شدید، خشکسالی، سیل، افزایش بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از گرما گزارش شده است. محققان دانشگاه بوستون هشدار دادند که همزمان با بالا رفتن میزان استفاده از سیستم‌های سرمایش و تهویه هوا، میزان نیازهای جهانی انرژی افزایش یافته است.

دانشمندان اعلام کردند که تا سال 2050، حتی گرم شدن متوسط آب و هوا نیز می‌تواند نیازهای انرژی جهان را تا 25 درصد افزایش دهد و اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، 58 درصد انرژی بیشتر از حد انتظار مورد نیاز است.

این یافته‌ها حاکی از لزوم به‌کارگیری سریع گزینه‌های کربن صفر برای تولید انرژی است. محققان مدت‌ها بر این باور بودند که تقاضای انرژی به عنوان تابعی از رشد جمعیت و توسعه اقتصادی رشد می‌کند؛ اما این تحقیق تخمین‌هایی از رشد تقاضای انرژی به عنوان تابعی از تغییرات آب و هوایی را ارائه داده است.

تحقیقات اولیه در مناطقی مانند ایالات متحده نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود. اما هنگامی که تیم تحقیق مدل‌های آماری تقاضای انرژی را با پیش‌بینی دمای جهانی تحت سناریوهای گرمایش (شبیه‌سازی شده توسط 21 مدل اقلیمی مستقل و 5 سناریوی مختلف برای رشد اقتصادی و جمعیت) همراه کرد، نتایج حاکی از افزایش قابل توجه نیاز به انرژی بود.

دانشمندان اعلام کردند درک این محاسبات پیچیده است؛ زیرا تاثیر تغییرات آب و هوایی بر تقاضای انرژی یک منطقه به تعامل دو عامل نحوه پیش‌بینی رشد جمعیت و به تبع آن چگونگی بالارفتن درجه حرارت آن محل بستگی دارد.

برای مثال در مناطق گرمسیری با گرمتر شدن هوا مصرف برق بیشتر می‌شود؛ اما همین مساله در مورد قطب‌ها به گونه‌ای متفاوت بروز خواهد کرد. طبق محاسبات محققان پیش بینی می‌‌شود که تا سال 2050، تقاضای جهانی انرژی ناشی از توسعه اجتماعی-اقتصادی دو تا سه برابر امروز خواهد بود.

پیش از این محققان اعلام کردند که دمای سطح تا سال 2099، 2 تا 5 درجه گرمتر از امروز خواهد شد. اگر الگوهای مصرف باقی مانده امروز باقی بماند، تقاضای برق خانگی مسکونی در چین در ساعات اوج تا 72 درصد افزایش می‌یابد.

این یافته‌ها پیامدهای مهمی در برنامه‌ریزی شبکه‌های انرژی دارد؛ اما حتی بدون تغییر آب و هوا، متوسط مصرف برق خانوار در چین تا سال 2040 به دلیل افزایش تقاضا، دو برابر شده است.

«لیبو وو» استاد و مدیر مرکز مطالعات انرژی در دانشگاه فودان در چین اظهار کرد که یافته‌های ما، شواهد محکمی برای حمایت از سیاست کم کربن چین است که نشان می‌دهد افزایش تقاضا در بخش مسکونی چگونه افزایش خواهد یافت.»

دانشمندان داده‌های بیش از 800،000 مشتری مسکونی در منطقه پودونگ شانگهای در سال‌های 2014 تا 2016 را تجزیه و تحلیل کردند. این داده‌ها را با توجه به رفتار مصرف کننده و با استفاده از شبیه‌سازی مدل‌های مختلف آب و هوایی رابطه بین تغییرات دما و مصرف را مدل کردند.

اگر چه استفاده مسکونی فقط یک چهارم کل مصرف برق در شانگهای است؛ اما محققان بر خانه‌ها تمرکز کرده‌اند، زیرا آنها به نوسانات دما بسیار واکنش نشان می‌دهند. در طول روزها با گرمای شدید (حدود اول آگوست) و روزهای بسیار سرد (حدود اول فوریه)، مصرف خانگی نسبت به مصرف تجاری یا صنعتی به طور چشمگیری افزایش می یابد و این باعث افزایش مصرف می شود.

محققان اعلام کردند مصرف برق شهری در دمای 25 درجه سانتیگراد به میزان 14.5 درصد به ازای هر افزایش 1 درجه ای دما افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023036

وب گردی

وب گردی