طباطبایی: علوفه و جوانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوراکی به روش هیدروپونیک در واحد یزد تولید می‌‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: توسعه کشاورزی در یزد با توجه به وجود کم‌آبی در این استان مشکلاتی دارد، بر همین مبنا درصددیم تا روش‌‌‌‌‌‌‌‌های نوین کشاورزی مثل تولید علوفه و جوانه‌‌‌‌های گندم را به روش هیدروپونیک گسترش دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان یزد در حوزه کشاورزی را اینجا می‌‌‌خوانیم.

معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در توسعه این صنعت گفت: کشاورزی، مهم‌‌‌‌‌‌‌‌ترین رکن توسعه یک کشور و زیربنای تامین نیازهای اولیه مردم است. اگر کشوری بخواهد به استقلال و خودکفایی برسد باید توانایی لازم را در زمینه توسعه صنعت کشاورزی داشته باشد. به دلیل اهمیتی که گسترش این صنعت در تامین امنیت غذایی دارد، دانشگاه آزاد هم به‌‌‌‌‌‌عنوان تنها مرکز آموزش عالی کشور در زمینه توسعه کشاورزی، فعالیت‌‌‌‌‌‌های گسترده‌‌‌‌‌ای را آغاز کرده و در پی ایجاد روش‌‌‌‌‌‌های نوین در این صنعت و تولید محصولات غذایی در مزارع مختص به خود است.

وی درباره فعالیت واحدهای دانشگاهی استان یزد در توسعه صنعت کشاورزی افزود: در یک سال گذشته مزارع کوچکی در واحد بهاباد و مهریز مشغول به کار شدند. در واحد یزد هم تولید علوفه و جوانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوراکی به روش هیدورپونیک را آغاز کردیم؛ همچنین در واحدهای مختلف کانون تفکر با حضور استادان مطرح و اعضای هئیت علمی در حوزه کشاورزی ایجاد شده تا گلخانه‌‌‌‌‌‌‌های کشاورزی که در واحدهای مختلف استان غیرفعال شدند را دوباره راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تاکید کرد: در حال حاضر، کمتر از یک هکتار مزارع مختص به واحدهای دانشگاهی استان یزد داریم و با توجه به مشکل کم‌‌‌‌آبی در این استان برای توسعه کشاورزی با مشکلاتی مواجهیم؛ برهمین مبنا درصددیم تا روش‌‌‌‌‌‌‌‌های نوین کشاورزی مثل تولید علوفه و جوانه‌‌‌‌های گندم را به روش هیدروپونیک گسترش دهیم.

طباطبایی یادآور شد: یکی از قدیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دانشکده‌‌‌‌‌‌‌های کشاورزی دانشگاه آزاد مربوط به واحد یزد و میبد است که متاسفانه طی سال‌‌‌‌‌‌های اخیر تعداد دانشجو در این رشته کاهش یافته است؛ اما با توجه به رویکرد جدید دانشگاه آزاد در استفاده از فناوری‌‌‌های نوین در توسعه صنعت کشاورزی به زودی شاهد رونق این رشته و کارآفرینی فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان آن خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: درصددیم در واحد ابرکوه و خاتم با توجه به اقلیم منطقه‌‌‌‌‌‌ای در زمینه تولید انگور، گندم و پسته اقدام کنیم همچنین سال گذشته، در واحد بهاباد کشت زعفران در مقیاس کوچک داشتیم و جشنواره زعفران هم در این واحد دانشگاهی برگزار کردیم که بدون تردید، این روند تولید زعفران در مزرعه مختص به واحد بهاباد ادامه خواهد یافت.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست، در حال حاضر، 60 مرکز آموزش عالی در استان یزد وجود دارد که با توجه به قدمت دانشگاه آزاد اسلامی و فارغ‌‌‌‌‌التحصیلی بیش از 45 هزار نفر، این دانشگاه توانسته است جایگاه ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در بین مردم استان و حتی شهرهای دیگر داشته باشد. واحد یزد 53 آزمایشگاه، 34 کارگاه، 260 طرح تحقیقاتی خاتمه یافته و 60 طرح در دست اجرا دارد؛ همچنین برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی هدفمند در زمینه توسعه فناوری نوین کشاورزی در سطح استان در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023084

وب گردی

وب گردی