ساخت سلول مصنوعی هوشمند توسط دانشمندان

محققان سلول های مصنوعی ساخته‌اند که محیط اطراف خود را حس کرده و به آن واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان توانستند نوعی سلول مصنوعی به وجود آورند که توانایی حس محیط اطراف خود را دارد.

از سلول‌های مصنوعی می‌توان برای بررسی تغییرات بدن در مقابل ورود دارو استفاده کرد. پاسخ به تغییرات شیمیایی یک عملکرد مهم سلول‌های بیولوژیکی است. به‌عنوان مثال، سلول‌ها می‌توانند با ایجاد پروتئین‌های خاص یا تقویت تولید انرژی به مواد شیمیایی پاسخ دهند. مواد شیمیایی نیز توسط سلول‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر، هماهنگی یک پاسخ یا ارسال سیگنال درد استفاده می‌شود.

این واکنش‌های شیمیایی در سلول‌های طبیعی می‌توانند بسیار پیچیده و شامل مراحل مختلف باشند همین مساله مهندسی سلول‌های طبیعی را دشوار می‌کند.

محققان امپریال کالج لندن سلول‌های مصنوعی ایجاد کردند که این واکنش‌های شیمیایی را به روشی بسیار ساده‌تر تقلید و مهندسی آن‌ها را آسانتر می‌کند. این تیم تحقیقاتی اولین سلول‌های مصنوعی را ایجاد کرده است که با فعال کردن یک مسیر سیگنالینگ مصنوعی به یک سیگنال شیمیایی خارجی پاسخ می‌دهد. آنها سلول‌هایی ایجاد کردند که یون‌های کلسیم را حس و با شفاف شدن پاسخ می‌دهند.

جیمز هندلی از محققان این طرح اعلام کرد که می‌توان از این سیستم‌ها برای استفاده در سراسر زیست فناوری استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توانیم سلول‌های مصنوعی ایجاد کنیم که نشانگرهای سرطان را حس و یک دارو را در بدن برای مقابله با آن سنتز کنند.

این تیم یک سلول مصنوعی ایجاد کرده که سلول‌های کوچکتری در داخل آن قرار دارد. لبه سلول از غشایی تشکیل شده که حاوی منافذی است و اجازه ورود یون‌های کلسیم را می‌دهد. یون‌های کلسیم در داخل سلول آنزیم‌هایی را فعال می‌کنند که باعث آزاد شدن ذرات فلورسانس توسط سلول‌های کوچکتر می‌شود.

سیستمی که محققان پیاده کرده‌اند از سیستم اصلی بدن ساده‌تر است زیرا در نظر گرفتن بسیاری از موارد که باید سلول‌ها در سیستم‌های طبیعی از آن استفاده کنند لازم نیست.

نتایج این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023088

وب گردی

وب گردی