پره های توربین ساخت داخل به کمک صنعت نیروگاهی آمدند

یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی توانست یکی از نیازهای اساسی صنعت نیروگاهی کشور را با فناوری بومی تولید کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پره‌های توربین، از محصولات راهبردی در زمینۀ تولید توربین‌های گاز و بخار و همچنین نگهداری و انجام تعمیرات و خدمات در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال موجود است.

فایق زرافشان مدیرعامل پیشرو صنعت دقیق در باره تولید محصولات این شرکت می گوید: پره های توربین و محصولات یکبار مصرف آزمایشگاهی را تولید می کنیم، که پره های توربین هم در صنایع هوایی و هم در صنایع نیروگاهی کاربرد فراوانی دارد که قبلا از خارج این محصولات را وارد می کردیم ارز بری زیادی داشت.

وی افزود: محصولات پزشکی و آزمایشگاهی بشدت ارزبری دارند که متاسفانه آنها را نیز از خارج کشور وارد می کردیم، اما بعد از این که نوسانات ارز ایجاد شد و قیمت ارز بالا رفت و همچنین تحریم ها، وارد کردن این گونه محصولات بسیار سخت و همراه با هزینه بالا بود بنابراین تصمیم گرفتیم که خودمان این محصولاتر را تولید کنیم و از خارج شدن ارز از کشور جلوگیری کنیم بنابراین سبد محصولاتمان را توسعه دادیم.

این فعال در حوزه صنعت درباره مشابه داخلی و خارجی محصولات تولیدی شرکتش گفت: پره های توربین در طی ده سال بومی کردیم و شرکت هایی مانند مپنا این محصولات را تولید کرده اند و تقریبا ایران در این زمینه خودکفا شده است .

مدیرعامل پیشرو صنعت دقیق به قیمت تمام شده محصولات تولیدی داخل اشاره کرد و گفت: قیمتی که در داخل کشور تولید می شود نسبت به خارجی خیلی پایین تر است به دلیل این که مواد اولیه این دو محصول خوشبختانه در کشور وجود دارد. در واقع می توان گفت قیمت محصولات داخل یک دهم محصولات خارجی هم در محصولات نیروگاهی، نفت و گاز و هم در قطعات آزمایشگاهی تمام می شود.

وی افزود: با توجه به این که مواد اولیه پلیمری فراوانی در کشور داریم معتقدم اصلا نیازی نیست که ارزی به چنین محصولاتی اختصاص داده شود اگر ما محصولات داخل را حمایت کنیم هم مشکل بیکاری را حل می کنیم و هم از خروج ارز جلوگیری کرده ایم.

وی درباره میزان اشتغالزایی شرکت پیشرو صنعت دقیق هم گفت: بصورت مستقیم و غیرمستقیم برای 50 خانواده کار ایجاد کرده است.

زرافشان در ادامه گفت: هر دو محصول تولیدی شرکت پیشرو صنعت دقیق زمینه صادراتی دارد؛ البته مدت کوتاهی برای کردستان عراق صادر می کردم اما به دلیل این که تولیدات ما بیشتر به مصارف داخلی صرف می شود بنابراین محصولی نمی ماند که بخواهیم صادر کنیم.

این فعال در حوزه صنعت درباره رونق تولید دانش بنیان هم گفت: که دست دلال ها کوتاه شود می توانیم در تولید موفق باشیم. در واقع حمایت از تولید کننده با حذف شعارها و گام های عملی محقق می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023101

وب گردی

وب گردی