ساخت یک مینی خورشید توسط دانشمندان

دانشمندان دانشگاه ویسکانسین-مدیسن برای مطالعه روی بادهای خورشیدی یک خورشید کوچک به نام توپ قرمز را ساختند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسن برای درک بهتر روند میدان مغناطیسی خورشید یک نوع کوچک از آن را ساختند.

خورشید با عرض 1.4 میلیون کیلومتر به عنوان توپ عظیمی از پلاسما در مرکز منظومه شمسی قرار دارد. یکی از جالب‌ترین جنبه‌های خورشید تاثیر میدان مغناطیسی آن بر کل منظومه شمسی است.

این خورشید با 3 متر عرض، میلیون‌ها بار کوچکتر از خورشید اصلی است. دانشمندان آن را «توپ قرمز بزرگ» نامیده‌اند. محققان گاز هلیوم (که در خورشید واقعی وجود دارد) را وارد این توپ کرده و آن را به پلاسما تبدیل کردند. آهنربای موجود در مرکز توپ، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و با اعمال جریان الکتریکی روی دستگاه، دقیقاً نحوه عملکرد پلاسما و میدان مغناطیسی خورشید واقعی را تقلید می‌کند.

دانشمندان اعلام کردند که به وسیله این توپ خورشیدی به دنبال مطالعه روی نحوه تولید بادهای خورشیدی کوتاه و تاثیر آن روی زمین هستند. آنها روی بادها و ذرات خورشیدی منتشر یافته در منظومه شمسی متمرکز شدند.

توپ قرمز بزرگ برای تکمیل ماموریت‌های موجود جهت درک بهتر خورشید طراحی شده است یکی از این ماموریت‌ها کاوشگر خورشیدی پارکر (یک فضاپیمای رباتیک برنامه‌ریزی‌شده برای بررسی تاج خورشیدی (کرونا)) است که در حال گردش و اکتشاف در منظومه شمسی است. دانشمندان امیدوارند بدین وسیله بیشتر از رمز و راز اطراف جو و بادهای خورشیدی آن پرده بردارند.

طوفان‌های خورشیدی (Solar wind) جریانی از ذرات یونی (پلاسما) انرژی داری هستند که از طرف خورشید به فضا در تمام جهات ساطع می‌شوند.

همین طوفان‌های خورشیدی هستند که در برخورد با سطوح فوقانی جو زمین باعث ایجاد شفق قطبی و حتی گاهی تداخل جریان‌های برق و سیستم‌های ارتباطاتی می‌شوند. جریان متداول آن 1GA (یک گیگا آمپر) است.

ذرات بنیادی که به زمین برخورد می‌کنند، هم از خورشید و هم از بیرون از منظومه شمسی سرچشمه می‌گیرند. ذرات باردار، عمدتاً متشکل از پروتون، الکترون و ذرات آلفا (هسته هلیوم)، به صورت پیوسته به بیرون از خورشید جریان دارند. در فاصله زمین از خورشید، سرعت این باد خورشیدی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر بر ثانیه است. ذرات با میدان مغناطیسی خورشید برهمکنش می کنند. شدت میدان مغناطیسی خورشید در فاصله زمین، حدود یک هزارم میدان زمین است. ذراتی که از بیرون منظومه شمسی میآیند، پرتوهای کیهانی نام دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023102

وب گردی

وب گردی