لزوم استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی برای تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید تا جایی که می‌توانیم از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای تعالی علوم انسانی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در اولین نشست هم‌اندیشی و آشنایی با راهبردها، رویکردها، اولویت‌ها و سیاست‌های دانشگاه، ویژه رؤسا و سرپرستان جدیدالانتصاب اظهار کرد: امسال ۷۰ درصد از داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از رشته‌های علوم انسانی بودند که تجربه مثبتی در معاونت علوم انسانی محسوب می‌شود. امیدواریم سال آینده بتوانیم ساماندهی بهتری را در این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: دغدغه اصلی ما در معاونت علوم انسانی، این نیست که درگیر فعالیت‌های روزمره شویم بلکه تفکری فراتر از روزمرگی را دنبال می‌کنیم؛ توجه به سند آمایش سرزمینی از جمله اولویت‌های اصلی معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی است.

خسروپناه ادامه داد: بدون شناخت وضع موجود نمی‌توانیم در حوزه علوم انسانی تحول ایجاد کنیم؛ تا کنون به ۱۸ استان سفر داشته‌ام و طی این سفرها با اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی دیدار کرده‌ام. متأ‌سفانه هنوز فعالیت‌های خوبی در حوزه علوم انسانی انجام نشده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از وضعیت علوم انسانی واحدهای دانشگاهی گفت: متأسفانه تعداد مقالات و مجلات چاپ شده در این حوزه بسیار اندک است و زمینه لازم برای گسترش آنها فراهم نیست.

وی تأکید کرد: برای هر استان هیئت‌های اندیشه‌ورز تشکیل شده است تا مشکلات علوم انسانی هر واحد به صورت تخصصی بررسی شود؛ اما هنوز شاهد ناهماهنگی و عدم پیشرفت در این حوزه هستیم. برای آیین‌نامه‌های اجرایی هیئت‌های اندیشه‌ورز، ساعت‌های متمادی وقت گذاشته شده و بررسی‌های لازم انجام گرفته است؛ اما برخی از رؤسای استان این آیین‌نامه‌ها را نمی‌خوانند و توجهی به آن ندارند.

خسروپناه اذعان داشت: مدیران جدیدالانتصاب وظیفه دارند شیوه مدیریتی خود را تغییر دهند و با شناسایی مشکلات، گام مثبتی را در راستای تحول علوم انسانی واحدهای خود بردارند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: وضع مجلات و مقالات علوم انسانی دانشگاه آزاد باید بهبود پیدا کند که وظیفه رؤسای واحدهای دانشگاهی است؛ همچنین رؤسای واحدها اطلاعات دقیق واحدهای خود را به لحاظ تعداد اعضای هیئت علمی، گروهها و رشته‌ها در اختیار معاونت علوم انسانی قرار دهند.

وی با بیان این‌که رؤسای واحدها باید به دنبال اجرایی کردن سند آمایش سرزمینی علوم انسانی باشند، گفت: باید تا جایی که می‌توانیم از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای تعالی علوم انسانی استفاده کنیم.

خسروپناه با اشاره به لزوم برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی در واحدهای دانشگاهی خاطرنشان کرد: رؤسای واحدها باید با شناسایی نظریه‌پردازان علوم انسانی در امر برگزاری این کرسی‌ها پیشتاز باشند؛ انتظار داریم هر واحد دانشگاهی حداقل سالی یک بار، کرسی نظریه‌پردازی و ترویجی برگزار کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023117

وب گردی

وب گردی