مرغ کیلویی چند؟ 

ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده است و در حالی که مسئولان تعزیرات عرضه بالاتر از این قیمت را تخلف گرانفروشی می دانند، بر اساس گزارش میدانی ایرنا از جنوب به شمال خیابان ولی عصر، مرغ با پایین ترین قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ حوالی میدان راه آهن و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در منطقه تجریش به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ۲۶ تیر ماه بود که در پی ارائه پیشنهادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار پس از بررسی‌های انجام شده، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، سقف قیمت مرغ برای مصرف کننده را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد.
این اقدام در راستای حمایت از تولید حداکثری مرغ و همچنین حقوق مصرف کنندگان و به منظور ایجاد شفافیت در بازار این کالا انجام گرفت اما اکنون پس از گذشت کمتر از دو هفته، بازار این کالای اساسی سر و سامان ندارد.
گزارش های مردمی به خبرنگار ایرنا حاکی از تفاوت های قیمت در نقاط مختلف شهر تهران است؛ شهروندی در تماس با ایرنا می گوید قیمت مرغ در محدوده خیابان کرمان واقع در شرق تهران ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است. فرد دیگری می گوید مرغ در محله جوادیه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. دیگری می گوید مرغ را در محدوده خیابان جمال زاده به قیمت ۱۶ هزار تومان می فروشند.

مسئولان تعزیرات عرضه بالاتر از این قیمت را تخلف گرانفروشی می دانند، بر اساس گزارش میدانی ایرنا از جنوب به شمال خیابان ولی عصر، مرغ با پایین ترین قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ حوالی میدان راه آهن و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در منطقه تجریش به دست مصرف کننده نهایی می رسد


خبرنگار ایرنا خیابان ولی عصر را به عنوان طولانی ترین خیابان تهران از جنوب به شمال برای بررسی میدانی به دلیل تفاوت های طبقاتی در مناطق مختلف آن انتخاب کرد.
بر اساس این گزارش، قیمت مرغ در مرغ فروشی های یک خیابان با فاصله های اندک نیز مشابه نیست؛ به طوری که در یک خیابان اصلی در حوالی میدان راه آهن، قیمت مرغ از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان بود.
ساعت حوالی ۱۱ صبح است اما بیشتر این مرغ فروشی ها تعداد اندکی مرغ در یخچال مغازه دارند همچنین روی تابلوی هیچ یک از مغازه ها قیمت درج نشده است.
مرغ فروش در پاسخ به خبرنگار ایرنا که به عنوان خریدار، قیمت مرغ را می پرسد، پاسخ می دهد: امروز در میدان مرغ نبود و من هم فقط پنج عدد مرغ در یخچال از روز قبل دارم. قیمت هم ۱۵ هزار تومان است.
وی در پاسخ به اینکه مگر نباید قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان باشد، می گوید: اگر شما بتوانید با این قیمت پیدا کنید، من از خودتان ۱۴ هزار تومان می خرم.
این مرغ فروش می افزاید: در میدان مرکزی میوه و تره بار بهمن، هر روز مرغ توزیع می شود اما بعد از اینکه با دردسرهای بسیار و ارائه جواز کسب به هر واحد صنفی ۲۰۰ کیلو سهمیه می دهند، در نهایت نمی توانیم مرغ دریافت کنیم و به همین خاطر مجبور می شویم از واسطه ها خرید کنیم؛ روز گذشته مرغ را ۱۴ هزار و ۵۰۰ خریدم و اکنون ۱۵ هزار تومان می فروشم.
او تاکید می کند: فروش مرغ برای مغازه دار سودی ندارد و در این گرمای تابستان و با این قیمت ارزش ندارد که با هر مشتری بحث و جدل داشته باشد اما چون اجناس مغازه باید جور باشد، مجبور هستیم مرغ را بالاتر بخریم و با سود ناچیز به مشتری بدهیم.
مرغ فروش برای تایید صحبت های خود با همکارانش تماس می گیرد و آنها نیز وضعیت و قیمت بالاتر از نرخ مصوب را تایید می کنند.
مرغ فروشی دیگری در همان خیابان چند قدم بالاتر به تعداد محدود مرغ در یخچال دارد. فروشنده قیمت مرغ را ۱۵ هزار تومان اعلام می کند و وقتی نرخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ را به عنوان نرخ مصوب به او گوشزد می کنم، با عصبانیت پاسخ می دهد: انگار اینجا زندگی نمی کنید؛ قیمتی که اعلام می شود «باید» است اما واقعیت چیز دیگری است.
او می گوید: اگر قیمت مرغ را مصوب نمی کردند، قیمت در پایه ۱۳ هزار تومان توقف می کرد اما اکنون قابل کنترل نیست چون تولیدکنندگان و مرغداری ها با این قیمت نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند؛ بنابراین کمتر عرضه می کنند.
این مرغ فروش در پاسخ به اینکه چرا سهمیه مرغ دریافت نمی کنید، می گوید: در میدان بهمن غوغایی برپاست و حواله ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی می دهند اما موقع تحویل مرغ، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان کمتر نمی گیرند ضمن اینکه فاکتور هم صادر نمی کنند فقط فیش کارت بانکی را می دهند که بر اساس وزن می توان قیمت را محاسبه کرد.
حوالی میدان منیریه، قیمت مرغ ۱۶ هزار تومان است البته روی تابلوی اعلان، قیمت درج نشده است و مغازه دار علت آن را برخورد تعزیرات عنوان می کند.

فروشنده می گوید: مرغ کم است چون هوا گرم و تلفات مرغداری ها زیاد شده است. اگر واردات مرغ داشته باشیم، از مشکلات کاسته خواهد شد

فروشنده می گوید: مرغ کم است چون هوا گرم و تلفات مرغداری ها زیاد شده است. اگر واردات مرغ داشته باشیم، از مشکلات کاسته خواهد شد.
در مرکز میوه و تره بار نزدیکی میدان منیریه مرغ عرضه نمی شود. مدیر این میدان می گوید از روز پنجشنبه هفته قبل دیگر مرغ نیاوردیم چون بالاتر از نرخ مصوب بود و به همین دلیل نتوانستیم تامین کنیم. البته قرار است برای این مساله از سوی سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران برنامه ریزی هایی صورت گیرد.
قیمت مرغ کمی بالاتر حوالی میدان ولی عصر، ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ در محدوده خیابان کارگر شمالی، قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان می شود که مغازه دار می گوید مرغ کامل فقط دو عدد موجود دارد و بقیه ران مرغ است که البته قیمت متفاوت دارد.
هر چه بالاتر می رویم، قیمت ها هم بالاتر می روند و نقاط مختلف قیمت های متفاوتی دارند در حالی که قیمت مرغ مشخص است.
حوالی میدان تجریش در یک مرغ فروشی که فروشنده پشت یخچال مشغول است، در پاسخ به اینکه قیمت مرغ چند است از همان جا پاسخ می دهد: ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان.
وقتی به او می گویم این قیمت گران است و باید ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان باشد، سرش را بلند می کند و با تعجب می گوید: چنین قیمتی محال است من خودم ۱۶ هزار تومان خریدم.
تفاوت حداقل هزار و ۶۰۰ تا ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار نشان می دهد که بازار این کالای اساسی سبد مصرفی خانوار نوسان بسیار دارد و این نوسان، بازار را ملتهب و مشتریان را نگران کرده است؛ مشتریانی که شاید به دلیل گران شدن گوشت قرمز و ماهی، مرغ را جایگزین این اقلام کرده بودند.
اکنون اما با وجود گرانی مرغ تهیه این قلم نیز برای بسیاری دشوار می شود هرچند به گفته رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، تلفات موسمی ناشی از فصل گرما، باعث افزایش قیمت مرغ شده است اما کنترل بازار و نظارت و برخورد با دلالان و سودجویان می تواند به ساماندهی بازار کمک کند؛ زیرا زمانی که یک جنس گران می شود، به دلیل جانشینی و جایگزینی، اقلام دیگر نیز ممکن است تحت تاثیر آن یک قلم افزایش قیمت داشته باشند.

این نوسان، بازار را ملتهب و مشتریان را نگران کرده است؛ مشتریانی که شاید به دلیل گران شدن گوشت قرمز و ماهی، مرغ را جایگزین این اقلام کرده بودند


در این راستا مسئولان تعزیرات بارها اعلام کرده اند که نرخ های بالاتر از نرخ مصوب، گرانفروشی و تخلف محرز است و با آن برخورد قانونی می شود.
شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند تا سازمان تعزیرات به همراه نمایندگان دستگاه های نظارتی نسبت به بررسی و برخورد با متخلفان اقدامات لازم را انجام دهند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1023146

وب گردی

وب گردی