مطالعه ماه، مأموریت مشترک ژاپن و هند

ژاپن و هند قصد دارند با فرستادن یک مه نورد بدون سرنشین به قطب جنوبی ماه سطح آن را در این منطقه مطالعه کنند. کارشناسان معتقدند موفقیت هند در طراحی و ساخت مه نورد و رقابت همسوی ژاپنی‌ها و هندی‌ها با چین، می‌تواند دلیل اصلی نزدیکی دو کشور برای همکاری‌های فضایی باشد.

به گزارش ایسکانیوز؛ روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون اعلام کرد ژاپن و هند قصد دارند در سال 2023 با فرستادن یک مهنورد بدون سرنشین به قطب جنوبی ماه سطح آن را در این منطقه مطالعه کنند. کارشناسان معتقدند موفقیت هند در طراحی و ساخت مهنورد چاندرایان از یک سو و رقابت همسوی ژاپنی‌ها و هندی‌ها با چین از طرف دیگر، می‌تواند دلیل اصلی نزدیکی دو کشور برای همکاری‌های فضایی باشد.

طبق توافق اولیه، سهم طرف ژاپنی در اختیار گذاشتن موشک سنگین جدید H-3 همچنین هدایت مهنورد و سهم هند، طراحی و ساخت بخش فرودی کاوشگر خواهد بود که به احتمال زیاد، نسخه پیشرفته سفینه "ویکرام" است که در 22 ژوئیه در چارچوب مأموریت "چاندرایان 2" به سوی ماه پرتاب گردید.
کارشناسان سازمان فضایی ژاپن(jaxa) و سازمان تحقیقات فضایی هند(ایسرو) در نظر دارند مهنوردی بسازند که قادر به حرکت در شعاع 500 متر از محل فرود باشد. آنها قرار است در طراحی و ساخت این مهنورد در کنار سامانه‌های تحقیقاتی مختلف، آن را به تجهیزات ویژه تشخیص آب مجهز کنند که وظیفه اصلی مأموریت مشترک به شمار می‌رود. در قطب جنوب ماه دهانه‌هایی وجود دارد که نور خورشید به آنها نمی‌افتد به همین دلیل دانشمندان بر این باورند که ممکن است در آنها یخ وجود داشته باشد.

مهنورد هندی چاندرایان-2 که در 22 ژوئیه به فضا پرتاب شد، از یک بخش مداری، یک واحد فرود و یک مه نورد کوچک تشکیل شده است. تحقیقات هند در ماه با پرتاب چاندرایان-1 در سال 2008 شروع شد. در صورتیکه ماموریت چاندرایان 2 موفق باشد هند به چهارمین کشور جهان (پس از روسیه، آمریکا و چین) تبدیل خواهد شد که توانسته مهنورد خود را بر روی ماه فرود آورد. انتظار می‌رود چاندرایان-2 در هفتم سپتامبر بر ماه بنشیند و مهنورد آن قادر خواهد بود حداقل یک روز قمری(14 روز زمین) در آنجا کار کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023195

وب گردی

وب گردی