برهانی‌فر: صیفی‌‌‌‌جات ارگانیک در مزارع واحد کرج تولید می‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: محصولاتی چون کلم، گوجه و هندوانه را از مزارع  واحد کرج برداشت کردیم و این محصولات ارگانیک را در بازار داخلی واحد دانشگاهی کرج و در تعاونی مصرف این دانشگاه به فروش رساندیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان البرز در حوزه کشاورزی را، اینجا می‌‌‌خوانیم.

محمدحسن برهانی‌‌‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در گسترش این صنعت گفت: کشاورزی در هر سرزمینی شاهرگ حیاتی مردم یک کشور محسوب می‌‌‌شود، بنابراین برای توسعه این صنعت و ایجاد امنیت غذایی در یک کشور باید زمینه‌‌های لازم برای توسعه کشت و برداشت انواع محصولات غذایی ایجاد شود و همگام با فناوری‌‌‌های روز دنیا در جهت تامین نیازهای اولیه مردم گام برداریم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین مجموعه آموزش عالی کشور در یک اقدامی بی‌‌‌‌نظیر به عنوان دانشگاهی که در زمینه حل مسائل کشور گام برداشته، با توجه به جایگاه کشاورزی در ایران، توسعه صنعت کشاورزی بر مبنای فناوری‌‌‌های روز دنیا را جزو اولویت‌‌های خود قرار داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در ادامه درباره فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واحد دانشگاهی این استان در جهت توسعه کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 22 هکتار زمین‌‌‌‌‌های زراعی متعلق به واحد کرج داریم که به عنوان مزرعه آموزشی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است و پرورش گیاهان دارویی را از سال گذشته در این مزارع آغاز کردیم. بخشی از زمین‌‌‌های زراعی واحد کرج در زمینه انجام امور تحقیقاتی دانشجویان مورد استفاده قرار گرفته است و محصولی که از این فعالیت دانشجویی تولید شود منجر به درآمدزایی برای دانشگاه خواهد شد.

برهانی‌‌‌فر تاکید کرد: در سال‌‌‌‌های گذشته، نهایتا دو هکتار از مزارع مختص به واحد کرج مورد استفاده قرار می‌‌گرفت اما امسال درصددیم از کل این 22 هکتار در جهت تولید محصولات کشاورزی استفاده کنیم. در حال حاضر، کشت نعنا، یونجه، گیاهان دارویی و صیفی‌‌‌‌‌‌‌جات را در این زمین‌‌ها داشتیم و محصولاتی چون کلم، گوجه و هندوانه را از این مزارع برداشت کردیم و این محصولات ارگانیک را در بازار داخلی واحد دانشگاهی کرج و در تعاونی مصرف این دانشگاه به فروش رساندیم.

وی یادآور شد: درصددیم تا با دریافت زمین‌‌‌‌های زارعی بیشتر، کشاورزی در سطح استان را در زمینه تولید محصولات مختلف گسترش داده و برای انجام این کار از بدنه دانشجویان بهره‌‌‌مند شویم تا با حضور عملی در مزارع، ضمن یادگیری مهارت مربوط به کشاورزی از تخفیف شهریه دانشجویی هم بهره‌‌‌مند شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در پایان متذکر شد: در حال حاضر، پرورش مرغ در مزرعه متعلق به واحد کرج داریم که محصول آن به‌‌طور ارگانیک در تعاونی مصرف این واحد دانشگاهی به فروش می‌‌‌رسد همچنین 80 راس گوسفند داریم که در آینده نزدیک، این تعداد به 500 راس خواهد رسید و از گوشت آن برای عرضه در همین تعاونی مصرف واحد کرج با ارائه قیمت پایین نسبت به بازار آزاد استفاده می‌‌‌‌‌کنیم.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در رجائی شهر کرج و در شمال استان البرز واقع شده است. در حال حاضر نزدیک به 33 هزار دانشجو در این دانشگاه در 12 دانشکده و آموزشکده عالی سما مشغول به تحصیل هستند و حدود یکصد هزار نفر از این واحد دانشگاهی فارغ‌‌‌التحصیل شده‌‌‌‌‌اند.

ایجاد مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌های تخصصی؛ این دانشگاه را جزو واحدهای برتر دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور قرار داده‌ است. دانشگاه آزاد استان البرز با دارا بودن 45 هزار دانشجو و فضاهای مناسب آموزشی و پژوهشی، توانسته در نظام رتبه‌بندی سایماگو در بین دانشگاه‌‌‌‌های کشور رتبه 43 و در بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رتبه سوم را کسب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023233

وب گردی

وب گردی