«شازده کوچولو» و «بیست» امروز به رادیو فرهنگ می‌آیند

کتاب‌های «شازده کوچولو» و «بیست» آثاری هستند که در برنامه‌های امروز رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، در برنامه‌های «شنیدنی‌های تاریخ» و «رویای کاغذی» امروز چهارشنبه (۹ مرداد ۱۳۹۸) رادیو فرهنگ قرار است به ترتیب کتاب‌های «شازده کوچولو» نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری و «بیست: رمان ترک سیگار» نوشته ریچارد بیرد، معرفی شوند.

شازده کوچولو

شازده کوچولو یا شهریار کوچولو یا شاهزاده کوچولو (به فرانسوی: Le Petit Prince) داستانی اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است که نخستین بار در سپتامبر سال ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد و بعه شکلی داستان زندگی نویسنده است. برنامه «شنیدنی‌های تاریخ» امشب به داستان این کتاب و زندگی آنتوان دو سنت اگزوپری می‌پردازد و دانستنی‌ها و شنیدنی‌هایی از این کتاب که به بیش از ۳۰۰ زبان و گویش ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب‌می‌شود، بیان می‌کند. در این داستان سنت اگزوپری به شیوه‌ای سوررئالیستی به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد

برنامه «شنیدنی های تاریخ» هر شب ساعت ۲۲:۳۰ به بازخوانی حوادث و رخدادها و ماجراهای جالبی که در تاریخ ایران و جهان رخ داده، می‌پردازد. این برنامه به تهیه کنندگی امیرحسین محمودی، نویسندگی مهرنوش محتشمی و اجرای رضا مستشار موج اف ام ریف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ تقدیم علاقه‌مندان به تاریخ می‌شود.

بیست

همچنین برنامه «رویای کاغذی» امشب رادیو فرهنگ نیز ضمن خوانش بخش‌هایی از کتاب بیست نوشته ریچارد بیرد با ترجمه نیما ملک‌محمدی شنوندگان را با این اثر آشنا می‌کند. این رمان شرح بیست روزِ نخست تلاش گرگوری سیمپسون برای ترک سیگار پس از کشیدن بیست نخ سیگار در روز به مدت ۱۰ سال است. راوی تصمیم می‌گیرد هربار که هوس سیگار می‌کند با نوشتنْ دست‌های خود را مشغول نگه دارد و چون گرگوری تنها مواقعی که هوس سیگار می‌کند دست به قلم می‌برد، هر چیزی که می‌نویسد در نهایت به سیگار ارتباط پیدا می‌کند. به گفته‌ بیرد، این محدودیت‌های مضمونی و نیز بازی‌های فرمال با عدد بیست، در نهایت بازتابی از محدودیت‌های مشابهی است که اعتیاد به سیگار بر زندگی فرد سیگاری تحمیل می‌کند.

ریچارد بیرد، نویسنده معاصر انگلیسی و متولد ۱۹۶۷، در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده و در شهرهایی چون توکیو، پاریس، هنگ‌کنگ و استراسبورگ اقامت داشته است. از بیرد تاکنون چهار رمان و چند اثر غیرداستانی منتشر شده است. «بیست» نخستین رمان ریچارد بیرد است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شده. بیرد در اغلب رمان‌های خود تحت‌تاثیر آموزه‌های گروه اولیپو (کارگاه ادبیات بالقوه) قرار دارد.

برنامه رویای کاغذی برنامه ای از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که هر شب ساعت ۲۳:۴۵ به بازخوانی قطعه‍ای از یک کتاب شامل داستان کوتاه، رمان و شعر از آثار شاخصی که با استقبال مخاطبان روبه‍رو شده و به چاپ‌های چندم رسیدهاند، اختصاص دارد. «رویای کاغذی» با اجرای راضیه گردکاهد، تهیه کنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023256

وب گردی

وب گردی