فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در بین مردم نهادینه نشده است/ تولید لوازم خانگی در کشور به کمک فناوری نانو

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، بر لزوم استفاده از فناوری‌های نانویی به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی در این صنعت، تاکید کرد و گفت: امروزه با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت لوازم خانگی تحولات بزرگی در عرصه تولید داخلی صورت گرفته است.

حبیب الله انصاری رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که امروز اکثر وسایل و قطعات لوزام خانگی در داخل کشور طراحی و ساخته می‌شود، گفت: هم‌اکنون وسایل خانگی در حوزه انرژی از جمله پخت‌وپز، سرمایشی و گرمایشی و وسایل خرد آشپزخانه و لوازم بهداشتی در داخل کشور تولید می‌شود، این در حالیست که قبلا اکثر وسایل مورد نیاز در داخل وارداتی بود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون اکثر تولیدکنندگان از تکنولوژی روز دنیا و فناوری نوین در قطعات تولید خود به کار می‌برند. به عنوان مثال در ده سال پیش سرشعله های اجاق گاز را ما از ایتالیا وارد می‌کردیم اما الان در داخل کشور ساخته می شود.

انصاری افزود: با وجود تمام موانع و مشکلات تولیدکنندگان داخلی توانستند در تولید بسیاری از لوازم خانگی از فناوری نوین بهره گیرند. تا جایی‌که در کشور کارخانه‌ای داریم که گرنت خارجی را با سفارش شرکت‌ها و کشورهای دیگر با مجوز وزارت صنعت و معدن و تجارت می گیرند و محصولات خود را تولید می کند. بنابراین اینطور نیست که از تکنولوژی روز دنیا عقب بیفتیم. هم اکنون دو شرکت بزرگ سامسونگ و ال جی در داخل کشور محصولات با کیفیت تولید می‌کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران یادآور شد: با توجه به مساله رونق تولید و بحث تحریم که از گذشته گریبانگیر صنعت لوازم خانگی بود برای ما یک واقعیتی تثبیت می شود که می توانیم برخی از قعطعات وارداتی را در داخل تولید و یا ارتقای سطح کیفیت دهیم.

وی ادامه داد: در گذشته دو شرکت دولتی اقدام به تولید یخچال در کشور می‌کردند که این شرکت‌ها بخاطر انحصار دولتی توان بکارگیری تکنولوژی جدید و ارتقای کیفیت را نداشتند و منجر به تعطیلی آنها شد. اما اکنون با حمایت وزارت صمت تولیدکنندگان داخلی موفق به ساخت قطعات کلیدی وسایل لوازم خانگی از جمله یخچال شدند.

انصاری افزود: هم‌اکنون 2 میلیون 300 هزار یخچال فریزر با توان داخلی تولید می‌شود.

رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، تاکید کرد: از ابتدای سال 97 ورود لوازم خانگی به کشور ممنوع شد. بنابراین زمانی که ممنوعیت کالای لوزام خانگی اعلام نشده بود 75 درصد تا 80 درصد لوزام خانگی مردم در داخل تامین می شود. متاسفانه چندسالی است که گرفتار ورود لوازم خانگی به صورت قاچاق به کشور هستیم.

وی ادامه داد: برای ترغیب مردم به استفاده از کالای ایرانی باید رسانه‌ها از جمله صداوسیما فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کند تا مردم به این سمت و سو حرکت کنند. متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از کالای ایران در بین مردم نهادینه نشده است.

انصاری ادامه داد: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان مانند صنایع دیگر به صنعت لوازم خانگی ورود پیدا کردند تا جایی‌که با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نانوتکنولوژی برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای قراردادی منعقد شده است؛ چرا که نتیجه خرید کالای ایرانی، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی است. زمانی این امر مهم در کشور تحقق پیدا می‌کند که مسئولان ذی‌ربط برنامه اصولی و مدونی داشته باشند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، بر لزوم استفاده صنایع لوازم خانگی از فناوری‌های نانویی به منظور افزایش کیفیت محصولات، بر تداوم همکاری پیرو اجرایی شدن تفاهم نامه فیمابین انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی تاکید کر‌د.

انصاری تاکید کرد: ما درصدد هستیم که در چارچوب این تفاهم نامه شرکت های فناور و دانش بنیان را شناسایی کنیم. شرکت‌های دانش بنیان بیشتر به شفافیت و دوام بیشتر کالای تولیدی می پردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023260

وب گردی

وب گردی