ناتو: از ما برای حضور در تنگه هرمز درخواست نشده است

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی می‌گوید از این سازمان درخواستی برای حضور نظامی در تنگه هرمز نشده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، خبرگزاری «رویترز» روز چهارشنبه به نقل «ینس استولنتبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نوشت که از این سازمان برای حضور در تنگه هرمز درخواستی نشده است.

پیش از این «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین گفته بود که واشنگتن از آلمان، فرانسه و انگلستان خواسته به ائتلاف مورد نظر ایالات متحده برای حضور در نظامی در تنگه هرمز و خلیج فارس بپیوندند.

این درخواست با واکنش سرد کشورهای اروپایی روبرو شده است. امروز «اولاف شولتز» معاون صدر اعظم آلمان طرح اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس را «ایده‌ای بد» توصیف کرد و گفت باید برای کاهش تنش در این منطقه تلاش کرد.

آمریکا که در سه ماه گذشته با اقداماتی نظیر لغو معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران، اعزام چند هزار نیروی نظامی و استقرار ناو هواپیمابر و بمب‌افکن در منطقه، به تنش در خلیج فارس دامن زده است. واشنگتن همچنین در تلاش است تا به بهانه «حراست از آزادی تردد دریایی»، ائتلافی نظامی در خلیج فارس و تنگه هرمز ایجاد کند.

با وجود آنکه واشنگتن می‌گوید از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف دعوت کرده، اما هنوز هیچ‌یک از متحدان آمریکا رسما پیوستن به این ائتلاف را اعلام نکرده‌اند.

کد خبر: 1023274

وب گردی

وب گردی