سفیر سوئد در مسکو: استکهلم به «اینستکس» می‌پیوندد

سفیر سوئد در روسیه اعلام کرد کشورش قصد پیوستن به ساز و کار تعاملات مالی با ایران یا همان اینستکس را دارد.

ر «پیتر اریکسون» سفیر سوئد در روسیه از اعلام آمادگی کشور خود برای پیوستن به ساز و کار تعاملات مالی اروپا با ایران تحت عنوان «اینستکس» خبر داد.

شبکه المیادین گزارش کرد، وی در خصوص پیوستن کشورش به اینستکس گفت: «سوئد قصد دارد به ساز و کار تعاملات مالی با ایران (اینستکس) بپیوندد».

به دنبال خروج دولت ترامپ از برجام علیرغم پایبندی تهران به مفاد این توافق هسته‌ای، کشورهای اروپایی آلمان،‌فرانسه و انگلیس در بهمن‌ ماه سال گذشته، اینستکس را برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام ثبت کردند.

پاریس میزبان اینستکس یا همان «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» شد و «پر فیشر» بانکدار آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده گرفت. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت شد و مقرر شد از هر کدام از این کشورها یک نفر از وزارت امور خارجه حضور داشته باشند و گفته شد که دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سازوکار بپیوندند.

اینستکس یا همان «ساحات» بین واردات و صادرات به اروپا یک تهاتر پولی ایجاد می‌کند و پول وارد کننده را به صادر کننده می‌دهد. در حقیقت اینستکس و شرکت متناظر ایرانی به عنوان نهادهای واسط برای تسویه حساب شرکت‌های بدهکار و بستانکار در دو طرف عمل خواهند کرد. بر این اساس، در ساختار اینستکس پولی جا به جا نمی‌شود.

پیش از این هفت کشور اروپایی اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوونی، اسپانیا و سوئد ضمن حمایت از برجام آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس را اعلام کرده بودند.

در بیانیه این کشورها آمده بود: «با آگاهی از اینکه اجرای بخش‌های اقتصادی این توافق با مشکلاتی روبرو شده است ما با فرانسه، آلمان و انگلیس و دیگر سازمان‌ها و کمیسیون اروپایی برای ایجاد کانالی که تبادلات مالی با ایران را تسهیل کند همکاری خواهیم کرد.»

کد خبر: 1023276

وب گردی

وب گردی