محدودیت سقف حقوق  اساتید دانشگاه به کشور لطمه می‌زند

نماینده مجلس شورای اسلامی به لزوم عدالت در میزان حقوق اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: تعیین سقف حقوق برای افراد مهم و مفیدی که در روند پیشرفت علمی تاثیرگذار هستند ضربه جدی به کشور وارد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز٬ طبق نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور اعضای هیئت علمی با محدودیت در سقف حقوق مواجه شده‌اند. این موضوع می‌تواند ضربه سختی به جامعه علمی کشور وارد سازد؛ زیرا با محدودیت در سقف دریافتی اساتید٬ پژوهش‌ها و فعالیت‌های پژوهشی کاهش یافته و در نتیجه جامعه علمی کشور متضرر خواهند شد.

محمد قمی نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعیین سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: چنین اقدامی در قانون پیش بینی شده اما اعضای هیئت علمی باید از آن مستثنی باشند، محدودیت موجود به جامعه دانشگاهی کشور لطمه می‌زند.

به گفته نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی؛ تعیین سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها٬ افراد مجرب و کاردان آموزش عالی را به سمت شغل‌های دیگر می‌کشاند یا آن‌ها را برای انجام فعالیت‌های علمی به حضور در کشورهای دیگر تشویق می‌کند.

قمی به ضرورت کاهش نیافتن حقوق اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: اعضای هیئت علمی، دارای مقام استاد تمامی و تجربه زیاد در عرصه تدریس و علم هستند که با کاهش حقوق آن‌ها دانشگاه و دانشجو تاثیرگرفته و ضربه جدی به جامعه علمی وارد می‌شود، همچنین کیفیت دانش و تحصیل در کشور افت کرده که این موضوع اصلا به نفع کشور نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی به وجوب عدالت در میزان حقوق اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: عدالت در میزان حقوق و دریافتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را می‌توان از راه‌های دیگر پیگیری کرد اما تعیین سقف حقوق برای آن به افراد مهم و مفیدی که در روند پیشرفت علمی کشور تاثیرگذار هستند ضربه جدی وارد خواهد کرد.

به گفته قمی بعضی از شرکت‌ها حقوق‌های نجومی به مدیران خود می دهند یا برخی از اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و بخش خصوص دریافتی‌های زیادی دارند که باید جلوی آنها گرفته شود اما تعیین سقف حقوق برای اساتید و اعضای هیئت علمی کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه مجلس به دنبال راهی برای تقویت جامعه علمی است اظهار‌کرد: تبعیض‌هایی در حقوق‌ها وجود دارد که به همین دلیل میزان دریافتی معلم با کارمند وزارت امورخارجه یا نفت تفاوت دارد. تبعیض موجود در حقوق اقشار مهم و علمی کشور با عدالت سازگار نیست، باید دولت و مجلس فکری به حال آن کنند.

به گفته قمی؛ اعضای هیئت علمی برای رسیدن به رتبه استادی، فعالیت های پژوهشی و علمی زیادی انجام می دهند که رشد جامعه علمی و پیشرفت کشور را رقم می‌زنند، اما با تمامی این تلاش ها و بازدهی بالا در عرصه علم، حقوق کمی دریافت می‌کنند.

قمی در پایان به لزوم توجه مجلس و دولت برای حفظ جامعه اساتید کشور تاکید کرد و گفت: مجلس و دولت باید حاشیه امنی برای اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی درست کنند تا کمبودهای آنها جبران شده و جاذبه لازم برای فعالیت در عرصه علمی فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023278

وب گردی

وب گردی