مدیران دانشگاهی باید چشمه جوشانی از فرهنگ سازی باشند/ مدیریت جهادی، مسئولان آموزشی را به سمت عمل گرایی حرکت می دهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رفتن به نماز جماعت و یا دعوت از سخنران مذهبی اقدامات بسیار خوبی است اما مصداق کاملی از فرهنگ سازی نیست؛ مدیران دانشگاهی باید چشمه جوشانی از فرهنگ سازی باشند و برای آن برنامه مدونی تنظیم کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین نشست هم اندیشی و آشنایی با راهبردها، رویکردها، اولویت ها و سیاست های دانشگاه، ویژه روسا و سرپرستان جدید الانتصاب، اظهار کرد: یکی از فجایعی که در ایران اتفاق افتاد این است که یکپارچگی مدارس گسسته و از پیوندهای انسانی جلوگیری می شود؛ این انفرادی سازی مبنای اسلامی ندارد و بدترین شیوه تربیتی است.

وی افزود: اسلام یک دین اجتماعی است؛ لذا نباید رویکرد انفرادی را در مدارس و دانشگاه های خود در پیش بگیریم زیرا که فجایع زیادی را به بار خواهد آورد.

رضایی با اشاره به مولفه های اصلی فرآیند مدیریت جهادی ادامه داد: مدیریت دارای مجموعه مراحل بهم‌پیوسته است و مدیر، کانون این مراحل محسوب می شود؛ ما هیچ مدیر جهادی نداریم که به زیر مجموعه خود از جایگاه بالا نگاه کند. در واقع مدیریت جهادی نوعی علم و یکی از دستاوردهای نرم افزاری انقلاب اسلامی است.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مدیریت جهادی در طول دوران دفاع مقدس مستندسازی شد و سرمنشا آن از مبانی اسلامی است؛ مدیریت جهادی می تواند مدیران دانشگاهی را از فکرگرایی به عمل گرایی سوق دهد.

وی با بیان این که مدریت، فرآیندی میان مدیر، سازمان و محیط است گفت: مدیریت نوعی کار کرد است و فردی که مدیر است، باید ببیند که در مدیریت سازمان، چه مقدار سهم دارد. علامت اصلی نوع مدیریت، پیشرفت یا پسرفت یک مجموعه است؛ در واقع برآیند تاثیر ۳ رکن سازمان، مدیر و محیط، موجب شکل گیری فرآیند مدیریت خواهد شد.

رضایی خاطرنشان کرد: محیط در فضای دانشگاهی به دو بخش دانشجویان و بخش های برون دانشگاهی تقسیم می شود؛ مدیر یک دانشگاه صرفا نباید در چارچوب فضای دانشگاهی عمل کند چرا که اتفاقات بیرونی در روند فعالیت های دانشگاه اثر گذار خواهد بود‌.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نوع برخورد مدیریت جهادی با بخش های مختلف متفاوت است، به همین دلیل این مدیریت را می توانیم پنجمین سبک مدیریت قلمداد کنیم؛ سبک مدیریتی جهادی دارای برتری قابل توجهی نسب به سبک‌ های دیگر از جمله سبک مشارکتی است.

وی با اشاره به دستاوردهای مدیریت جهادی تاکید کرد: اگر مدیریت جهادی و انقلابی در کشور نهادینه نشود، رسیدن به پیشرفت بسیار طولانی خواهد شد؛ لذا مدیریت جهادی باید در بخش های مختلف آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وارد شود تا به پیشرفت برسیم. دانشگاه آزاد اسلامی اولین نهاد غیر دفاعی بود که توانست مدیریت جهادی را در گسترش کیفی واحدهای خود انجام دهد.

رضایی با تاکید بر این که مدیریت جهادی موجب پیشرفت شتابان کشور با کمترین هزینه خواهد شد اذعان داشت: مدیریت جهادی دارای ۵ هدف است؛ پیشرفت مادی یکی از مهم ترین اهداف مدیریت جهادی است که موجب پیشرفت شتابان‌مسائل مادی خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام کادر سازی را دومین هدف مدیریت جهادی دانست و گفت: مدیران باید تا قبل از به پایان رسیدن دوره مدیریتی خود، جانشین خود را تربیت کنند و برای آن کادر سازی انجام داده باشند‌.

وی با اشاره به فرهنگ سازی به عنوان سومین هدف مدیریت جهادی تاکید کرد: رفتن به نماز جماعت و یا دعوت از سخنران مذهبی اقدامات بسیار خوبی است اما مصداق کاملی از فرهنگ سازی نیست؛ مدیران دانشگاهی باید چشمه جوشانی از فرهنگ سازی باشند و برای آن برنامه مدونی تنظیم کنند.

رضایی عنوان کرد: توسعه کمی و کیفی چهارمین هدف مدیریت جهادی است؛ اگر صرفا به ظرفیت سازی توجه شود و مهارت ها و توانایی ها بالا نرود، فقط توسعه کمی اتفاق خواهد افتاد اما باید کیفی سازی به نحو مطلوبی انجام شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تولید دانایی را پنجمین هدف مدیریت جهادی خواند و گفت: در مدیریت جهادی باید یک شخص صفر کیلومتر، تبدیل به یک نخبه شود؛ در طول دفاع مقدس مدیریت جنگ بر عهده جوانانی بود که تجربه کافی را در عرصه جنگ نداشتند، اما توانستند به فرماندهان مقتدری تبدیل شوند که در برابر کل دنیا بایستند و نگذارند یک وجب از خاک ایران جدا شود. رسیدن به پیشرفت های چشمگیر در حوزه صنایع دفاعی، نمونه مهمی از نتیجه مدیریت جهادی است‌.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از مدیریت جهادی در فعالیت های صنعتی افزود: عدم استفاده از مدیریت جهادی در صنعت خودروسازی، باعث شده است که در این حوزه پیشرفت های زیادی نداشته باشیم. اما پالایشگاه ستاره خلیج فارس که موجب خودکفایی در تولید بنزین شد، الگوی مناسبی از مدیریت جهادی است.

رضایی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد پیشرفت و پیاده سازی مدیریت جهادی در این دانشگاه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023319

وب گردی

وب گردی