آمریکا مجبور به کاهش نرخ بهره شد

با کاهش رشد اقتصادی کمتر از انتظار در آمریکا، بانک مرکزی این کشور برای نخستین بار در یک دهه گذشته مجبور به کاهش نرخ شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل ایسکانیوز و به نقل از رویترز آمریکا برای نخستین بار در دهه گذشته نرخ بهره را در این کشور کاهش داد، روز گذشته بانک مرکزی آمریکا در پی نشست دو روزه تصمیم گرفت نرخ بهره را در این کشور ۲۵ صدم درصد کاهش دهد و بنابراین دامنه نوسان نرخ بهره در آمریکا دو تا ۲.۲۵ درصد شد.

پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش می کرد تا نرخ بهره در این کشور کاهش یابد اما جرم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا می گفت این نهاد مطابق ملاحظات سیاسی تصمیم نمی گیرد رفت و برگشت توییتی ترامپ با رئیس بانک مرکزی آمریکا چندین بار در هفته های گذشته ادامه یافت تا جایی که ترامپ ایشان را فرد نالایق مطرح کرده بود.

رئیس بانک مرکزی آمریکا دلیل کاهش نرخ بهره را که برای نخستین بار در یک دهه گذشته اتفاق افتاده از ضعف اقتصادی در جهان و تحولات مربوط به سیاست تجاری آمریکا و چین اعلام کرد.

پیش از این مدل سنجی بانک مرکزی آمریکا نشان داده بود که رشد اقتصادی سومین فصل آمریکا به ۱.۳ درصد کاهش خواهد یافت این موسسه اعلام کرده بود که انتظار بر این است که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم سال کمتر از چیزی باشد که پیشتر تصور می شد و این مسئله خبر بدی برای ترامپ خواهد بود.

به نظر می رسد پیش بینی از کاهش رشد اقتصادی آمریکا هم در تصمیم بانک مرکزی این کشور برای کاهش نرخ بهره موثر بوده است دفتر منطقه فدرال رزرو با استفاده از مدل سنجی اقتصادی پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال به جای ۱.۷ درصدکه قبلاً پیش‌بینی شده بود تنها 1.29 درصد باشد.

بانک های مرکزی معمولاً در شرایط افزایش رشد اقتصادی و اشتغال نرخ بهره را افزایش می دهند و در شرایط کاهش رشد اقتصادی بهره را کاهش می دهند تا بانک‌ها قدرت وام‌دهی شان افزایش یابد.
نرخ تورم بدون احتساب مواد خوراکی و همچنین انرژی طی ۱۲ ماهه اخیر در آمریکا زیر ۲ درصد بوده و از میزان مناسب از نظر سیاست گذاران آمریکایی پایین‌تر است همچنان که نرخ تورم بالا می تواند نشانه بی‌ثباتی و مشکلات اقتصادی باشد نرخ تورم پایین و نزدیک به صفر هم می تواند نشانه رکود اقتصادی باشد که از نظر بسیاری از سیاست گذاران و اقتصاددانان منفی ارزیابی می شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1023353

وب گردی

وب گردی