مسیر توسعه فناوری‌های نوین در صنعت هوا‌فضا به تقویت دانشگاه و صنعت وابسته است

رئیس کمیته فناوری‌های نوین و هوافضای مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه عامل اصلی مسیر توسعه فناوری نوین در عرصه هوا و فضاست؛ بنابراین با تقویت ارتباط، این دو مسیر برای تجاری‌سازی فراهم می‌شود.

محمدرضا منصوری رئیس کمیته فناوری‌های نوین و هوافضای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به شعار سال رونق تولید اظهار کرد: علی‌رغم اینکه اکثر واحدهای تولیدی مشکل داشتند؛ اما با وجود این بازهم توانستند در عرصه تولید کالای با کیفیت گام‌های مثبتی را بردارند.

رئیس کمیته فناوری‌های نوین و هوافضای مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با وجود شرایط تحریم سنگین از سوی کشورهای بیگانه خوشبختانه وضعیت تولید در کشور بهبود پیدا کرده است، امیدواریم این وضعیت بهبودیافته، نقش موثری در عرصه تولید داخلی و ایجاد اشتغال‌زایی داشته باشد.

منصوری تصریح کرد: اگر در زمینه تولید محصولات داخلی حداقل‌های استاندارد را رعایت کنیم قطعا می توانیم محصولات صادرات محور را تولید و از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه بی توجهی به تربیت نیروهای متخصص سبب شده نتوانیم در حوزه استانداردسازی نیز به خوبی گام برداریم، اگر تربیت نیروهای تخصصی در تمامی بخش ها به ویژه واحدهای تولیدی محقق شود تولید کالاهای استاندارد و با ارزش صادراتی امکان پذیر می‌شود.

منصوری با تاکید براین که هر روز شاهد شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه فناوری های نوین فضایی هستیم، گفت: هم‌اکنون در این بخش علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای منطقه نیز صادر می کنیم. همچنین محصولات تولیدی در عرصه فناوری نانو صادراتی خوبی داریم. اگر این روند در کشور ادامه پیدا کند به طور یقین صادرات این شرکت‌های به کشورهای منطقه افزایش خواهد یافت.

منصوری افزود: آمارها و تحقیقات نشان می دهد که در عرصه فناوری نوین همسو با کشورهای دنیا حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: کمیته فناوری‌های نوین و هوا فضای مجلس شورای اسلامی به صورت گسترده پیگیر مسائل نوین شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه است تا بتواند با حمایت از این شرکت‌ها عرصه را برای اشتغال‌زایی و کسب وکارهای پایدار فراهم کند.

منصوری افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است که با ارائه تسهیلات و وام های بلاعوض برای واحدهای تولیدی، تولید آنها را به مرحله انبوه و تجاری سازی هدایت کند.

رئیس کمیته فناوری‌های نوین و هوافضای مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه عامل اصلی مسیر توسعه فناوری نوین در عرصه هوا و فضاست. اگر بتوانیم با تقویت ارتباط این دو مسیر تجاری‌سازی را فراهم کنیم کمک قابل توجهی به رونق تولید کشور خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون اکثر دانشگاه‌ها در عرصه تولید فناوری‌های جدید رسوخ پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که باید با صنعت ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. باوجود اینکه پیشرفت‌های قابل توجهی در تمام بخش‌ها کسب کردیم؛ اما برای رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته فاصله زیاد داریم.

منصوری حمایت از جوانان، ایده‌های نو و پرداخت تسهیلات را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار کمیته فناوری‌های نوین و هوافضای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: سازمان پژوهش‌های مجلس می تواند در تعامل با پژوهشگاه ICT، از ظرفیت‌های آن استفاده کرده و با برگزاری جلسات مشترک بین فعالان و تصمیم گیران اصلی، به پیشبرد اهداف پروژه‌های کلیدی کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023360

وب گردی

وب گردی