خارج کردن تومور ۳۰ سانتی از لگن جوان ۱۹ ساله+عکس

عمل جراحی پیشرفته خارج کردن تومور ۳۰ سانتی متری از لگن جوان ۱۹ ساله با همکاری یک تیم جراحی پیشرفته متشکل از جراح تومور استخوان، جراح ستون فقرات، جراح عمومی و جراحی عروق در بیمارستان طالقانی و طی دو روز، با موفقیت انجام شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر امین کریمی جراح ارتوپد و فلوشیپ تومورهای استخوانی،با شرح وضعیت بیمار گفت: این بیمار ۱۹ ساله به‌صورت ژنتیکی استخوان‌های اضافه متعددی داشته و نسبت به سایر اعضای فامیل در شدیدترین حالت ممکن قرار دارد. چندین نوبت تحت عمل جراحی قرارگرفته ولی مشکل اصلی وی وجود تومور بزرگ لگن با منشأ غضروفی و بدخیم است که قطعا باید با جراحی برداشته می‌شد.

وی با بیان اینکه این نوع تومور معمولا از کودکی ایجاد می‌شود، عنوان کرد: تومورهای استخوانی معمولاً در دست‌وپا خوش‌خیم بوده ولی در سایر قسمت های بدن مانند استخوان لگن که ساختمان استخوان متفاوت است، احتمال بروز تومور بدخیم بالاست.

وی‌ با بیان اینکه منشأ تومور در این فرد از سمت چپ لگن شروع شده و با عبور از خط وسط، به سمت راست پیش‌روی کرده و تقریباً ۷۵ درصد فضای لگن را پرکرده بود، گفت: این تومور به مثانه، شریان سمت راست و دستگاه دفعی چسبیده، از بالا به پایین کلیه و از عقب ستون فقرات، اعصاب استخوان خارجی، کنترل ادرار، مدفوع و قدرت جنسی را درگیر کرده بود.


وی با بیان اینکه این تومور رشد خیلی سریعی داشته و در صورتیکه تحت عمل جراحی قرار نمی‌گرفت، شاید بیمار تا ۶ ماه دیگر زنده نمی‌ماند، ادامه داد: این عمل ریسک‌های زیادی داشت، به گونه ای که ۱۰ تا ۱۵ درصد احتمال فوت بیمار و تا ۱۵ درصد احتمال از دست رفتن پای بیمار در حین عمل وجود داشت که خوشبختانه اینطور نشد.


کریمی با بیان اینکه این عمل در دو مرحله و طی دو روز انجام شد، گفت: در مرحله اول از پشت و با همکاری جراح ستون فقرات، اعصاب نخاعی آزاد شد و در مرحله دوم و با همکاری جراح عروق، کلیه، هالب، روده بزرگ و عروق اعصاب پا آزاد شد و در نهایت تومور به صورت کامل در یک جراحی حدودا ۱۰ ساعته خارج شد و در حالی که پیش بینی ما احتمال از دست رفتن پای بیمار بود ولی خوشبختانه تمامی اعصاب پا نیز سالم ماند و لگن نیز به صورت موفق بازسازی شد.


وی با بیان اینکه عمل بسیار موفق بود، اظهار کرد: البته در هر صورت تومور بدخیم احتمال عود دارد که در این رابطه بیمار باید تحت نظر باشد.

کریمی در خاتمه با بیان اینکه جراحی تومورهای استخوانی جزو جراحی‌های خاص بوده و تعداد پزشکان فوق تخصص این رشته نیز در ایران بسیار محدود بوده و شاید به ‌اندازه تعداد انگشتان دست باشند، اظهار کرد: تربیت فوق تخصص این رشته در ایران به تازگی آغاز شده و طی سال تنها یک نفر تربیت می‌شود. همچنین در سطح خاورمیانه نیز، ایران تنها کشوری است که نسبت به تربیت متخصص تومورهای استخوانی اقدام می‌کند.

گفتنی است در این جراحی پیشرفته، علاوه بر دکتر کریمی جراح ارتوپد و فلوشیپ تومورهای استخوانی، دکتر محمد حسنی فوق تخصص عروق، دکتر گیوه چیان فلوشیپ جراحی ستون فقرات و دکتر مستانه داهی متخصص بیهوشی مشارکت داشتند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1023365

وب گردی

وب گردی