اعمال تحریم‌ها، بسیاری از صنعتگران را خوشحال کرده است!

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: امروز بسیاری از اهالی صنعت و دانشگاه از تحریم‌ها خوشحال هستند؛ چرا که تا حدود زیادی به کاهش رانت واردات منجر شده است.

یعقوب محمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت در ایران اظهار کرد: دانشگاه در ایران، تطور و تحول زیادی را پشت سر گذاشته و در سال‌های اخیر به بلوغ رسیده؛ بلوغی که باعث شده خود را به صنعت و نیازهای جامعه بیش از پیش نزدیک کند.

وی ادامه داد: تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که در تمام امور علیه کشور ما اعمال شده نیز روند ارتباط‌گیری دانشگاه با صنعت را سرعت بخشیده است. در دانشگاه‌های ما ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که باید مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان تصریح کرد: درصد بالای جوانان ایران جزو شاخصه‌های مثبت کشورمان محسوب می‌شود و این جوانان می‌توانند تهدیدات تحریم‌ها را به فرصتی برای دانشگاه تبدیل کنند تا مشکلات جامعه حل شود.

محمدی‌فر با اشاره به حرکت آموزش عالی ایران به سوی دانشگاه‌های نسل چهارم خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های نسل چهارم دارای مسئولیت‌های اجتماعی هستند. ما باید از دانشگاه‌های آموزش‌محور، پژوهش‌محور و کارآفرین عبور کرده و به دانشگاه‌های نسل چهارم بدل شویم.

وی افزود: باید اکوسیستمی داشته باشیم که زیرسیستم‌های آن مانند چرخ‌دنده‌ها به درستی کنار همدیگر قرار بگیرند و در نتیجه ارتباط صحیح و سالم دانشگاه و صنعت منجر به حل مسائل جامعه شود. تاکنون مصرف‌کننده نظریات و دانش فنی بوده‌ایم؛ اما با توجه به ضرورت پیش آمده، همه نیاز به ایجاد اکوسیستم را درک کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان یادآور شد: پایه اصلی و اساسی این اکوسیستم، دانشگاه‌ها هستند. استاد، دانشجو، فضای دانشگاه و غیره موارد اولیه هستند و در ادامه باید مراکز پیش‌رشد، رشد و شتاب تاسیس کرد تا ارتباط صنعت و دانشگاه شکل بگیرد. باید در نظر بگیریم تمام ایده‌ها منتهی به ایجاد محصول نمی‌شوند و شاید ۸۰ شرکت از ۱۰۰ شرکت تاسیس شده، منحل شوند؛ اما مهم این است ۲۰ محصول کاربردی تولید شود.

محمدی‌فر در پایان با اشاره به رانت واردات و صادرات گفت: امروز بسیاری از اهالی صنعت و دانشگاه از تحریم‌ها خوشحال هستند؛ چرا که تا حدود زیادی به کاهش رانت واردات منجر شده است. در حالی که محدودیت‌های زیادی برای تهیه مواد اولیه و دستگاه‌های صنعتی ایجاد شده؛ اما صنعتگران از تقویت بازار داخلی خرسند هستند. اگر منافع بلندمدت ملی را در نظر بگیریم باید از دانشگاه‌ها و صنایع حمایت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023394

وب گردی

وب گردی