تولید نرم افزارهایی برای تصحیح درست نویسی در فضای اینترنتی/ باید معیار دقیق درست نویسی تعریف شود

استاد زبان شناس گفت: به دلیل نفوذ بالای اینترنت در ایران خطاهای نوشتاری در گونه زبان اینترنتی رشد داشته است که به نظر من تاثیر زیادی بر روی زبان می گذارد .

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بیست و چهارمین نشست نقد و اندیشه با حضور محمود بی جن خان و فرهاد ساسانی اساتید دانشگاه و زبان شناس برگزار و کارشناسان بر این نکته تاکید کردند که اصولا در برابر برخی از تغییرات نمی توان و نباید ایستادگی کرد به شرط آنکه اصول ادبیات فارسی را دستخوش تغییر نکند.

در ابتدای این جلسه محمود بی جن خان با اشاره به اینکه در زبان شناسی سه حوزه زبان، خط و ادبیات وجود دارد که باید از هم تفکیک شود، گفت: زبان ابزار ارتباطی است که کودک از طریق بازخوردهای محیط و به صورت فعال آن را یاد می گیرد و ماهیت آن گفتاری است. پس از آن در مدرسه زبان نوشتاری را آموزش می بیند و برای فراگیری آن ماهیتی انفعالی دارد. ادبیات حوزه ای است که برای بیان تخیل به ابزار زبان نیاز دارد.

وی افزود: فضای مجازی به علت سرعت بیشتر، محدودیتهای خود را بر روی زبان نوشتاری اعمال می کند که یک «گونه زبانی» است اگر آنچنان که حرف می زده می شود، نوشته شود در عمل به خط و زبان فارسی در فضای مجازی آسیب وارد می شود.

در فضای واقعی در هر موقعیتی از گونه زبانی آن محیط استفاده می شود

بی جن خان با تاکید بر اینکه در فضای واقعی در هر موقعیتی از گونه زبانی آن محیط استفاده می شود، تصریح کرد: در محیط مجازی نیز موقعیت زمانی گونه خاص خود را ایجاد می کند به عنوان مثال برای نوشتن نامه الکترونیکی فرصت بیشتری در اختیار کاربر هست ولی برای نوشتن یک توئیت با توجه به محدودیت کاراکتر کاربر خلاصه تر و موجزتر متن را می نویسد و به همین ترتیب برای نوشتن با گوشی سرعت عمل بیشتری به کار می رود و سعی می شود همانطور که حرف زده می شود نوشته هم بشود بلکه موجز تر تا زودتر جواب بگیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ویژگی «گونه اینترنتی زبان» سرعت است که بر روی همه حوزه ها تاثیر دارد و باعث شلختگی در خط و نوشتار می شود، گفت: در فضای واقعی هم در موقعیت های مختلف این شلختگی نوشتاری وجود دارد حتی 400 سال پیش هم که فضای مجازی نبود این خطاها وجود داشته است و نباید چندان نگران بود.

وی افزود: بر طبق برخی آمارها 78 درصد ایرانی ها کاربر فضای مجازی هستند و اگر این تعداد، از گونه نوشتاری زبان اینترنتی با توجه به موقعیت این فضا که سرعت بر آن حاکم است استفاده کنند خطا اتفاق می افتد و حتی ممکن است من هم (به عنوان استاد دانشگاه)خطا داشته باشم.

نرم افزارهایی را برای تصحیح درست نویسی در فضای اینترنتی تولید کنیم

بی جن خان با تاکید بر اینکه امکان دیدن خطاهای مکرر در نوشتار زبان و عادت کردن ذهن به آن بر غلط نویسی تاثیر می گذارد، گفت: به دلیل نفوذ بالای اینترنت در ایران اینگونه خطاهای نوشتاری در گونه زبان اینترنتی رشد داشته است که به نظر من تاثیر زیادی بر روی زبان می گذارد . اما مهم این است که جریان را بشناسیم و بدانیم که چگونه با آن برخورد کنیم تا کمترین تاثیر را بر روی زبان نوشتاری بگذارد تا به جایی نرسیم که واژه های متون کهن قابل درک نباشد.

وی با اعلام اینکه متون زبانی که جنبه پیام رسانی دارد و در موقعیت خاص تولید می شود، تاثیر چندانی در تغییر نوشتار زبانی ندارد، تصریح کرد: آنچه تاثیر گذار است متن های مانند وبلاگ های کاربران است که واژه هایی را وارد گونه زبان می کنند و باید تا جایی که می توانیم از زبان نوشتاری در مقابل آنها حفاظت کنیم.

این استاد زبان شناس با بیان اینکه دو راه برای حفظ زبان نوشتاری داریم، اظهار کرد: ابتدا باید آموزش را از دوره های دبستان برای نسل امروز که با گونه زبان اینترنتی آشنا است، تقویت کنیم و دوم نرم افزارهایی را برای تصحیح و درست نویسی در فضای اینترنتی تولید کنیم که نیاز به حمایت دولت از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان دارد.

باید معیار دقیق درست نویسی تعریف شود

محمود بی جن خان با اشاره به اینکه ویژگی متون در فضای مجازی خلاصه نویسی است، گفت: یکی از ویژگی های نوشتار استفاده از کلماتی است که غنای واژگانی دارد اما متون در فضای مجازی غنای واژگانی کمتری دارند که آن هم به دلیل سرعت و شیوه تعاملی است که اینترنت به کاربران تحمیل می کند. دومین ویژگی این است که در فضای مجازی انبوه اطلاعات وجود دارد و کاربر می خواهد در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را بگیرد و به دلیل این ملاحظات باید با همکاری مهندسین و زبان شناسان نرم افزارهای حمایت از زبان فارسی و تقویت آن تولید و منتشر شود.

وی با اعلام اینکه برای تولید این نرم افزارها باید معیار درست نویسی از سوی فرهنگستان ادب فارسی و با همکاری دانشگاه ها تعریف شود، تصریح کرد: به طور طبیعی خط و زبان در دراز مدت تغییر می کند و حالا با وجود فضای مجازی سرعت این تغییر بالا رفته است و باید معیار دقیق درست نویسی تعریف شود تا اشکالات خط و زبان فارسی را برطرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023400

وب گردی

وب گردی