پژوهشگران از روند اختصاص بودجه به بخش پژوهشی ناراضی‌ هستند

رئیس دانشگاه فنی ‌و‌حرفه‌ای گفت: متأسفانه بسیاری از محققان و پژوهشگران از روند اختصاص بودجه به بخش پژوهشی ناراضی‌ هستند.

ابراهیم صالحی عمران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به روند تخصیص بودجه پژوهشی به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای اظهار کرد: روند اختصاص بودجه پژوهشی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای همانند سایر دانشگاه‌های کشور است. بودجه کلی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در سال 98، 850 میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به سال گذشته حدود 13 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: این دانشگاه با وجود رشد بودجه‌ای که نسبت به سال گذشته داشته است؛ اما باز هم نمی‌توان قاطعانه اعلام کرد که با مشکلات مالی مواجه نخواهد شد.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: در سال جاری، بیش از 10 درصد بودجه کلی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به تحقیق و پژوهش اختصاص داده شده است. متأسفانه بسیاری از محققان و پژوهشگران از روند اختصاص بودجه به بخش پژوهشی ناراضی‌ هستند.

وی بیان کرد: بخشی از بودجه پژوهشی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای بر اثر ارزیابی فعالیت‌های مراکز رشد و نوآوری تخصیص داده می‌شود. بخشی از بودجه نیز به انجام طرح‌های پژوهشی محققان اختصاص پیدا می‌کند، البته بخشی ازین طرح‌ها توسط دانشجویانی انجام می‌شود که در دانشگاه مشغول به‌ تحصیل هستند.

صالحی عمران افزود: بخشی از بودجه پژوهشی دانشگاه به چاپ و انتشارات اختصاص پیدا می‌کند. دانشگاه فنی و حر‌فه‌ای کتاب‌ و مقالات مختلفی در حوزه علمی به چاپ می‌رساند؛ همچنین اقدامات لازم جهت تعریف گرنت پژوهشی برای اعضای هیئت علمی مدنظر قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از بودجه‌های پژوهشی دانشگاه صرف برگزاری نمایشگاه‌هایی می‌شود که در آن اختراعات دانشجویان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: متأسفانه این بودجه پژوهشی کافی نیست، باید سرمایه‌گذاری‌های لازم در حوزه پژوهشی صورت گیرد؛ طبیعتاً برای ایده جدید و تولید محصول خلاقانه باید سرما‌یه‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: قطعاً هزینه‌های جاری دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای نسبت به سایر دانشگاه‌ها بسیار سنگین‌تر است. بسیاری از دروس دانشگاه فنی‌و‌‌حرفه‌ای عملی است و در کارگاه‌ها برگزار می‌شود. برگزاری این واحد‌ها نیازمند مواد اولیه بوده و نیازمند سرمایه اولیه است. با اینکه دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در حوزه پژوهشی پیشرفت خوبی داشته است؛ اما با توجه به روند تخصیص بودجه به این دانشگاه، نمی‌توان انتظار داشت در این حوزه پیشرفت مطلوبی حاصل شود.

صالحی عمران بیان کرد: بخش اعظم بودجه پژوهشی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در راستای تأمین تجهیزات لازم برای دروس علمی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها هزینه می‌شود. همچنین نمی‌توان از هزینه‌هایی که خوابگاه‌ها و مباحث رفاهی و عمرانی دانشگاه صرف می‌شود، غافل شد. این هزینه نسبت به یکی دو سال گذشته حدود 400 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: به طور کلی می‌توان گفت قسمت اعظم بودجه پژوهشی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این دانشگاه سرازیر می‌شود که معاونت پژوهشی وظیفه دارد با بودجه‌ای که در اختیار دارد، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه را تجهیز کند.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: معمولا بودجه‌های پژوهشی در دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در راستای تأمین زیرساخت‌ها هزینه‌ می‌شود، این بودجه برای دانشگاه فناور که فناوری‌های متوسط و کمتر از این سطح را به عنوان هدف مدنظر قرار داده است، کفاف نمی‌دهد.

وی در پایان تأکیدکرد: من معتقدم تا 15 درصد از بودجه‌های دانشگاه‌ها باید به پژوهش اختصاص داده شود؛ بودجه پژوهشی در دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای طی 2 سال گذشته به 10 درصد رسیده است اما پیش از آن حدود 5 درصد از بودجه کلی به حوزه پژوهشی اختصاص داده می‌شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023434

وب گردی

وب گردی