افزایش سقف تسهیلات صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از طرح‌های پژوهشی پسادکتری

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری، از افزایش سقف حمایت‌های صندوق از طرح های پژوهشی و حوزه پسادکتری خبر داد و گفت: برنامه های برای توسعه همکاری پژوهشگران جوان با شرکت های دانش بنیان به زودی عملیاتی می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایمان افتخاری رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تغییرات برنامه های صندوق از ابتدای سال جاری تا کنون بیان کرد: سیاست های صندوق برای اختصاص حمایتی بهینه تا حدودی تغییر کرده است. در حال حاضر، در چارچوب بودجه مصوب کمیته تخصصی صندوق برای هر کارگروه، برنامه ریزی مناسب و مستقلی در حوزه‌های مختلف علوم در حال شکل‌گیری است و بنابراین کارگروه ها می‌توانند حمایت های بهینه تری متناسب با حوزه علمی مربوطه داشته باشند.

افتخاری با بیان اینکه برنامه های صندوق به دو بخش کلی تقسیم می شود ادامه داد: یکی از این دو بخش، برنامه های فراگیر همچون حمایت از طرح های پژوهشی، رساله های دکتری و پسا دکتری هستند که از نظر تعداد و وسعت جغرافیایی گسترده هستند. بخش دوم، برنامه‌هایی هستند که گروه خاصی از جامعه پژوهشگران را به صورت هدفمند، حمایت می کنند.

وی درباره تغییرات برنامه های فراگیر صندوق در سال جاری گفت: دریافت طرح های پژوهشی، رساله های دکتری و درخواست‌های پسادکتری از این پس در قالب انتشار فراخوان انجام می شود. این کار زمینه مقایسه طرح های مختلف، ایجاد تعادل بین حوزه های مختلف علمی و برنامه ریزی بهتر را فراهم می کند. نخستین فراخوان طرح های پژوهشی در بیشتر کارگروه‌ها منتشر شده است. فراخوان حمایت از طرح های پسا دکتری هم از نیمه دوم مرداد ماه منتشر می شود.

به گفته افتخاری،در حوزه پسا دکتری حمایت مالی از محققان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و نزدیک به دو برابر شد. البته در زمینه طرح های پژوهشی نیز این افزایش حمایت ها وجود دارد و سقف حمایت از ۳۰ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان رسید. دیدگاهی که در کمیته تخصصی در این خصوص وجود داشت این بود حتی اگر تعداد حمایت ها کاهش یابد اما حمایت از طرح ها موثرتر و با مبالغ بیشتر باشد، اثر بهتری بر جریان علمی کشور را شاهد خواهیم بود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین ابراز کرد: در بخش دوم از برنامه هایمان نیز که برنامه‌های هدفمند خاص هستند، فعالیت هایی در حال افزوده شدن است. با این رویکرد جهت گیری همکاری های علم و فناوری بین المللی را با کشورهای شرق گسترش می دهیم. به همین منظور اولین فراخوان مشترک با وزارت علم و فناوری چین منتشر شد و داوری حضوری طرح های ارسالی به این فراخوان در مراحل پایانی است. دومین فراخوان این حوزه نیز در قالب فراخوان صندوق راه ابریشم به تازگی منتشر شده است. هر دو این برنامه ها تعاملات حوزه علم و فناوری با کشور چین را توسعه می دهد. همچنین به زودی فراخوان مشترکی با کشور روسیه منتشر می شود.

افتخاری توسعه علوم پایه و انسانی را از برنامه های هدفمند دیگر صندوق دانست که با تاکید بر توانمندسازی پژوهشگران جوان در حال پیگیری است و می توان به برنامه هایی همچون پیشتازان و میثاق اشاره کرد که به زودی برای استفاده پژوهشگران اعلام خواهند شد. برنامه هایی نیز برای توسعه همکاری پژوهشگران جوان با شرکت های دانش بنیان به زودی عملیاتی می شود. همچنین در حوزه ترویج و توانمندسازی نیز برنامه هایی داریم و در این زمینه معاونت ترویج علم و فناوری صندوق فعال شده است. این معاونت برنامه های متعددی برای این حوزه دارد تا شاهد فرهنگ سازی مناسب در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023469

وب گردی

وب گردی