ارتقای کیفیت زندگی مردم  با ایجاد قطب فرهنگی و جاذبه گردشگری

سومین کارگاه مرزبندی مفهومی فرهنگ و هنر در پهنه رودکی با حضور برزین ضرغامی مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهر تهران ، نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 و علیرضا آقایی مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در تالار فرهنگ برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برزین ضرغامی رییس سازمان زیبا سازی شهر تهران در این نشست که با موضوع گزارش های مدیران از برنامه ها ، اهداف و چشم انداز پهنه رودکی برگزار شد؛ ضمن بیان ویژگی های پهنه رودکی در حوزه فرهنگ و هنر ، احیای مجدد این پهنه را حائز اهمیت دانست و گفت: این موضوع سبب می شود که ما تلاش کنیم تا این پهنه مجدد احیا شود.

ضرغامی قرار گیری آثار هنری فاخر در پهنه رودکی از جمله تالار وحدت و تئاتر شهر را که با هدف برگزاری موسیقی و برپایی نمایش شکل گرفته اند ؛ بیانگر شخصیت این پهنه عنوان کرد و افزود: این پهنه شخصیت و هویت دارد و در عرصه فرهنگ از حضانت خاصی برخوردار است.

رییس سازمان زیبا سازی شهر تهران ارتقای کیفیت زندگی ساکنان و ذی نفعان در پهنه رودکی را از مهم ترین اهداف مدیریت شهری در اجرای این طرح بیان کرد و ادامه داد: مدیریت شهری به دنبال آن است که اقدامات در راستای تأمین منافع مردم انجام شود و اکنون دوره اقدامات سخت افزاری به پایان رسیده و باید در زمینه نرم افزاری و فرهنگی برای مردم کار کنیم.

همچنین نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ در نشست کارگاه تخصصی پهنه فرهنگی و هنری رودکی گفت: پهنه رودکی با رویکرد هنرهای نمایشی و موسیقی از سوی مدیریت شهری در دست اجراست و در گام اول پیرایش محیطی و ارتقای فضای کالبدی پیاده راه شهریار انجام می شود.

آبادیان افزود: در پهنه رودکی قریب ۱۰۰پارسل واجد ارزش احیای کارکردی و کالبدی خواهد شد و نظام بهره برداری برای این پهنه پیاده سازی می شود.

شهردار منطقه 11 با تأکید بر این که نقش مشارکتی برای ارتقای کیفیت زیستی شهروندان در پهنه رودکی و برنامه ای به عنوان محرک توسعه از دیگر اهداف پهنه فرهنگ و هنر رودکی است؛ خاطر نشان کرد: کاراکترهای شهری و کالبدی مثل انجمن حکمت و فلسفه،تئاتر شهر و ...این پهنه را متمایز کرده و دارای شخصیت می کند.

او با اشاره به پیشینه تاریخی و معماری های ارزشمند موجود در محدوده پهنه رودکی که به دلیل حوزه تجارت کارکرد خود را از دست داده بودند ؛گفت:یکی از وظایف مدیریت شهری صیانت از ظرفیت های بالقوه موجود در منطقه است.

به گفته شهردار منطقه 11 با آغاز اجرای پروژه فرهنگی و هنری رودکی یک انبار پوشاک توسط بخش خصوصی و با حمایت شهرداری منطقه ۱۱ تبدیل به تماشاخانه نوفل لوشاتو با ۴۰۰ صندلی شد و امروز بیش از ۲هزار صندلی تئاتر در تماشاخانه های خصوصی این پهنه موجود است و فعالیت دارند.

آبادیان همچنین اذعان کرد: برای اولین بار پروژه ای در شهر تهران اجرا شده که فضای گفتگو ایجاد کرده است. با اصلاح کارکرد انبارهای پوشاک به تماشاخانه و کافه فضاهای گفتگو در پهنه ایجاد شده و آسیب های اجتماعی کاهش یافته است.

در ادامه علیرضا آقایی مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گفت: ایده آل ما این است که بعد از اجرای برنامه ها و تسهیلگری ها و فراهم کردن فضای مشارکت مردم ، پهنه رودکی تبدیل به فضایی شود که تعلق خاطر ساکنان آن ارتقا یابد و همزمان این پهنه یکی از قطب های فرهنگی شهر تهران و جاذبه گردشگری برای پایتخت شود.

آقایی به شناسایی بیش از 100 اثر ارزشمند تاریخی ،ابنیه و ... در این پهنه و تهیه شناسنامه برای آن ها اشاره کرد و افزود: یک مدل مفهومی برای پهنه ارائه شده و ابعاد مداخله مشخص شده است. تلاش ما این است که با تزریق انرژی هم افزایی در پهنه که توسط شهرداری منطقه 11 ، سازمان زیبا سازی ، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ، بافت تاریخی و ... در حال انجام است ؛ با تسهیلگری مشارکت مردم را ارتقا دهیم.

بزرگترین پروژه فرهنگی شهر تهران در مرکز پایتخت از سوی سازمان زیبا سازی ، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و با مشارکت شهرداری منطقه 11 در 35 هکتار از بخش مرکزی پایتخت پیرامون تئاتر شهر و تالار وحدت در دست اجراست که سال گذشته شناسایی ابنیه ارزشمند و مرمت 7 بنای واجد ارزش تاریخی در این پهنه به پایان رسیده و اکنون فاز دوم اجرای این طرح با مرمت و جداره سازی سایر بناها آغاز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023489

وب گردی

وب گردی