کشف ژن‌های رشد‌دهنده برگ گیاهان

دانشمندان ژن‌هایی که برای اولین‌بار در رشد برگ گیاهان دخیل بوده‌اند را کشف کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ژن‌هایی که برای اولین بار رشد برگ را در گیاهان امکان‌پذیر کردند توسط دانشمندان شناسایی شدند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد چگونه 450 میلیون سال پیش یک سوئیچ گیاهان را قادر می‌ساخت تا تولید مثل را به تاخیر انداخته و شاخه‌ها، برگ‌ها و جوانه‌ها را رشد دهند. این ژن‌ها توسط محققان دانشگاه بریستول شناسایی شده‌اند.

گیاهان در طول تکامل نیم میلیارد ساله، از اشکال کوچک و ساده به گونه‌های متنوع و پیچیده‌ای که امروزه در سطح زمین وجود دارند تغییر کرده‌اند. یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی از دانشگاه‌های بریستول (انگلیس)، لیون (فرانسه) و Palacký (جمهوری چک) اکنون اسرار تکامل این شاخه‌ها را کشف کرده‌اند.

این تیم کشف کرد که حدود 450 میلیون سال پیش یک سوئیچ گیاهان را قادر ساخت تا با به تاخیر انداختن تولید مثل، سلول‌های جدید را به سمت پایین شاخه جابجا کنند که راه را برای متنوع‌سازی گیاهان هموار می‌کند. این تیم با استفاده از تکنیک‌های برش و توسعه و ژنتیکی، ساختارهای تولید مثل متورم را در نوک شاخه‌های کوچک خزه ها مورد مطالعه قرار دادند.

خزه‌ها که یک نقطه شروع برای تکامل گیاه است، توسط سلول‌های جدیدی که در وسط ساقه ایجاد می‌شوند، به سمت بالا پرورش می‌یابند. با وجود الگوهای رشد مختلف، ژن‌های مشابه وظیفه طولانی کردن ساقه خزه‌ها را دارند.

نتایج نشان می‌دهد که مکانیسم جوانه زدن جدید برای رشد شاخه به عنوان گیاه در ابتدا از زمین شروع می‌شود و تغییر در زمان و مکان فعالیت ژن باعث به وجود آمدن جوانه‌های مختلف شده است.

دکتر جیل هریسون، نویسنده اصلی این پژوهش و مدرس ارشد دانشکده علوم زیست‌شناسی بریستول اعلام کرد که با مقایسه یافته‌های جدید و پیش از این می‌بینیم که یک شبکه ژنتیکی قبلی به سیستم‌های جوانه و ساقه تغییر وضعیت داده تا تکامل گیاهان به وجود آید.

این کشف درک اساسی در مورد نقش ژن‌ها در شکل گیاهان ارائه می‌دهد که می تواند در جهت تلاش‌ها برای مهندسی و بهبود عملکرد محصولات زراعی آینده مثمر ثمر باشد.