ضربه سنگین کیم به رویای ترامپ

شروع دوباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی، اعتبار ایالات متحده و رویای رئیس جمهور این کشور برای توافق هسته‌ای با پیونگ یانگ را نشانه گرفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، سومین دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در مرز غیر نظامی دو کره در منطقه‌ای موسوم به روستای صلح، با حرف و حدیث هایی بسیاری همراه بود گروهی با خوشبینی از آغاز عصر تازه روابط دو کشور خبر می دادند در مقابل گروهی نیز با بدبینی این نشست را سوژه شیرینی کاری رسانه ای و برگزاری جلسه عکاسی «دونالد ترامپ» قلمداد می کردند.
به نظر می رسد گروه اول پیچیدگی های ایدئولوژیک و استراتژیک بحران کره را نادیده گرفته بودند که اینگونه به نوعی از رویا‌بافی درمورد پایان اختلافات در شبه جزیره کره پرداختند. اکنون با گذشت چند هفته از آن دیدار، فرضیه بدبین ها به واقعیت نزدیک تر شده و این منطقه دوباره آبستن تنش هایی جدیدی است که احتمالا رویای رئیس جمهور آمریکا برای توافق با «کیم جونگ اون» را دست نیافتنی تر خواهد کرد.

روابطی با نوسانات شدید
در یک سال گذشته ایالات متحده و کره شمالی گام هایی برای عادی سازی روابط و پایان دادن وضعیت جنگی در شبه جزیره کره برداشته اند؛ اما الگوی روابط این دو کشور همچون یک منحنی با نوسانات زیگزاگی است که در یک مقطع مناسبات بهبود می یابد و در مرحله بعد تمامی دستاوردها از بین می روند.


این شرایط در یک سال گذشته بر روابط این دو کشور حاکم بوده است؛ اما ترامپ و تیم مشاورانش امیدوار بودند بتواند این الگو را به دوره ای از روابط با ثبات تغییر دهند بنابراین دیدار از پیش برنامه ریزی نشده در مرز دو کره را سازماندهی کردند.
قرار بود این دیدار به دلخوری های دو طرف پایان دهد و فصلی جدیدی از مذاکرات را کلید بزند؛ اما دوباره تمامی رشته های آمریکا پنبه شد.
کره شمالی در واکنش به رزمایش مشترک واشنگتن و سئول و همچنین جنگ طلبی کره جنوبی در ده روز گذشته سه بار موشک های بالستیک کوتاه برد خود را آزمایش کرده است. پیونگ یانگ با محکوم کردن این مانور نظامی آن را «نقض روح بیانیه مشترکی که اون سال پیش در سنگاپور با ترامپ امضا کرده بود خواند» که به از سر گیری گفت و گوها بر سر خلع سلاح اتمی اثر خواهد گذاشت.
این در حالی است که به نظر می رسد فعالیت اتمی این کشور همچنان ادامه دارد و تصاویر ماهواره ای که ماه گذشته از سایت اصلی هسته ای کره شمالی تهیه شد تحرکاتی را در آنجا نشان می دهد و به این ترتیب گمان می رود که این کشور در حال بازپردازی مواد رادیواکتیو برای تولید سوخت بمب باشد.


در همین راستا یکی از مقامات ارشد سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی موسوم به (NIS) نیز پیش بینی کرده است طی هفته‌های آینده آزمایش‌های موشکی پیونگ‌‎یانگ همچنان ادامه داشته باشد و حتی ابعاد جدیدی نیز به خود بگیرند.
برداشت خوش‌بینانه رئیس جمهور آمریکا
اگر برآوردهای اطلاعاتی کره جنوبی، تصاویر ماهواره ای و همچنین واکنش های کره شمالی در روزهای گذشته را کنار هم بگذاریم می توان پیش بینی کرد مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست خورده و روند تنش زایی یک بار دیگر بر تنش زدایی غالب خواهد شد.
«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری هفته پیش نیز به طور ضمنی به این مساله اشاره کرده و از کره شمالی درخواست کرد از دست زدن به اقدامات تحریک ‌آمیز بیشتر خودداری کند.
با این حال رئیس جمهور آمریکا همچنان بر برداشت های خوش بینانه خود اصرار دارد و در یک رشته توئیت از اعتماد خود به رهبر کره شمالی گفت و تاکید کرد این آزمایش نقض توافق های دو جانبه نیست.
ترامپ همچنین با کم اهمیت خواندن آزمایش های موشکی کره شمالی که آنان را استاندارد خواند از ادامه مذاکرات ها خبر داد. اما نظر به آنچه گفته شد چرا رئیس جمهور آمریکا به رغم احتمال تعویق و یا حتی توقف روند مذاکرات همچنان بر دیدگاه های خود مبنی بر توافق با کره شمالی تاکید دارد؟
کره شمالی شمشیر دولبه
کاخ سفید در سه سال گذشته روابط خارجی خود را براساس مدل جدید و در عین حال پرمخاطره ای سازماندهی کرده است که در نتیجه شاهد شکل گیری نوعی از بدبینی به این کشور و انزوای آن در سطح جهان بوده ایم. بنابراین عرصه سیاست خارجی به پاشنه آشیل دولت ترامپ تبدیل شده و احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور می تواند ضریب موفقیت او را کاهش دهد.


برای پوشش دادن این ضعف ساختاری، ترامپ درصدد است در مدت پیش رو به یک برگ برنده در عرصه سیاست خارجی دست یابد تا از این طریق فشارهای موجود را کاهش دهد، در نتیجه حل بحران طولانی مدت شبه جزیره کره در دستور کار قرار گرفته است.
ترامپ که انتظار داشت به راحتی بتواند این قضیه را فیصله دهد؛ اما اکنون پس از یک سال همچنان در گام اول حل و فصل آن قرار دارد و هیچ چشم انداز روشنی نیز برای پایان آن وجود ندارد و عملا کره شمالی که قرار بود به برگ برنده کاخ سفید در نبرد پیش رو تبدیل شود به شمشیر دو لبه ای می ماند که احتمالا در پایان عامل شکست سیاست خارجی ترامپ می شود.
در یک نگاه کلان ترامپ در تله بسیار بدی گرفتار شده است. از یک طرف به یک برگ برنده در عرصه سیاست خارجی نیاز دارد و از طرفی دیگر دستیابی به توافق با کره شمالی بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.

سخن آخر
توافق آمریکا با کره شمالی و یا «خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره در ازای برداشتن تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ» در گرو مجموعه ای از پارامترهای درهم تنیده و به هم مرتبط است که به نظر می رسد کاخ سفید درک و یا برداشت درست و واقع بینانه‌ای از آنان ندارد.
در ابتدا هر توافقی نیازمند یک تیم دیپلماتیک مجرب است که فهم عمیقی از آن بحران داشته باشند حال آنکه ترامپ تاجرمأب و تیم سیاست خارجی جنگ طلبش فاقد این ویژگی بنیادین هستند.
همچنین کره شمالی به واسطه حضور در باشگاه دارندگان بمب اتمی در هر مذاکره ای، اگر در موضع قدرت قرار نداشته باشد در موضع ضعف نیز قرار ندارد در حالی که آمریکایی ها بدون در نظر گرفتن این عنصر اولیه، دستورکارهای غیر واقع بینانه ای همچون رزمایش با کره جنوبی را در پیش می گیرند.
در پایان نیز کره شمالی در شرق آسیا از یک اهمیت ژئوپولتیکی برای چین و حتی روسیه برخوردار است؛ بنابراین هرگونه توافق با پیونگ یانگ نیازمند حصول موافقت با پکن و مسکو نیز می باشد.
با عطف به این مسائل روند زیگزاگی مذاکرات و روابط کره شمالی و آمریکا ادامه خواهد یافت؛ اما بعید به نظر می رسد این دو کشور تا سال 2020 به توافقی اولیه دست یابند. با این اوصاف ترامپ باید رویای استفاده از برگ برنده کره شمالی در انتخابات ریاست جمهوری را به فراموشی بسپارد.

کد خبر: 1023508

وب گردی

وب گردی