لزوم پرورش خلاقیت در کودکان برای افزایش روحیه کارآفرینی

استاد دانشگاه و نویسنده مجموعه کتاب های تربیتی گفت: برای داشتن یک فرزند کارآفرین نیازی به ضریب هوشی بالا و یا ژن خوب نیست بلکه باید خلاقیت های کودکان را پرورش داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد صابری استاد دانشگاه و نویسنده مجموعه کتاب های تربیتی در حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: برخی از والدین تصور می کنند که کارآفرینی مانند ضریب هوشی امر ذاتی است درحالی که برای پرورش یک کودک مولد باید مولفه های خلاقیت و استعداد را در آنها پرورش داد.

وی تصریح کرد: پرورش استعداد به معنای خرید اسباب بازی های گران قیمت فکری و یا ثبت نام آنها در کلاس و دوره های ریاضی و رباتیک نیست بلکه باید آنها را تشویق به کنجکاوی و کشف و شهود کرد تا استعداد کودک پرورش یابد.

صابری ادامه داد: بسیاری از والدین به دلیل حساسیت زیاد و یا حتی مشغله کاری ترجیح می دهند که فرزندانشان در محیط خانه و تنها با اسباب بازی های خود سرگرم باشند درحالی که بازی کردن در پارک، تماشای پرواز پرنده ها، کندن یک چاله و ریختن آب در آن و یا حتی دیدن مسیر حرکت یک حشره بیش از ساعت ها بازی فکری باعث پرورش ذهن کودک شود.

این استاد دانشگاه افزود: زندگی مدرن شهری باعث شده تا کودکان درک متفاوتی از محیط پیرامون خود داشته باشند و دنیا را محدودتر و گاهی عجیب تر از والدین خود ببینند به طور نمونه تحقیقات نشان می دهد که وقتی یک لیوان شیر را جلوی کودک قرار می دهند بیشتر بچه ها اولین تصویری که به یاد می آورد پاکت شیر در فروشگاه است درحالی که اغلب بزرگسالان تصویر گاوها را در مزرعه به یاد می آورند، این امر مبین ساده انگاری ذهن کودک شهری است که باید پرورش داده شود.

وی با بیان اینکه راه تجربه را باید برای کودکان باز کرد، افزود: کودکان با میل و اشتیاق به سوی کشف کردن و ناشناخته ها می روند، به همین دلیل والدین باید اجازه دهند فرزندشان از غریزه خود پیروی کند و به اکتشافات خود بپردازد و به عنوان والدین نسبت به اکتشافات او واکنش نشان داده و تشویقشان کنند با این کار کودک در آینده فرصت هایی را شناسایی خواهد کرد که دیگران قادر به تشخیص آن نیستند و این نشانه کارآفرینی است.

صابری گفت: مهمترین مولفه پرورش کودک کارآفرین، تقویت روحیه شجاعت در اوست، کودکان باید بدون اینکه از نتایج انتخاب های خود بترسند همواره در پی کشف فرصت های جدید برای خود باشند، وقتی کودکان احساس امنیت و حمایت کنند، نسبت به قضاوت هایشان اعتماد بیشتری دارند و در نتیجه هنگام رویارویی با یک فرصت به موقع آن را کشف و از آن استفاده می کنند.

این نویسنده ابراز کرد: کودکان را باید به گونه‌ ای تربیت کرد که با برنامه و استراتژیک فکر کنند، مثبت‌اندیش باشند و عزت نفس بالایی داشته باشند، با آغوش باز انوع مخاطرات را به جان بخرند، تکرار گریز باشند، استقلال داشته باشند، به پول احترام بگذارند و کار را نوعی تفریح در نظر بگیرند، آنها باید ذهن کنجکاو، روحیه ای شجاع و سرشار از خوشبینی و انگیزه باشند.

محمد صابری خاطر نشان کرد: درحال حاضر نظام آموزشی، رسانه و حتی والدین به طور مستقیم وغیرمستقیم به نسل جدید می آموزند که به دنبال مشاغل لوکس بروند درحالی که عصر آینده عصر مردان و زنان کارآفرین و مولد است و باید از کودکی آنها را برای کارآفرین شدن آمده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023556

وب گردی

وب گردی