جریمه‌ میلیونی برای سوءاستفاده از کارت سوخت‌ گمشده/ کارت‌های رمزدار در امان بودند

با اینکه تنها 8 روز تا زمان آغاز سوخت‌گیری با کارت‌های سوخت شخصی فرصت باقی است اما ظاهرا هستند کسانی که برای دریافت کارت سوخت خود باید به دلیل سوءاستفاده از کارت سوخت‌شان در استان‌های مرزی جریمه پرداخت کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، با تصمیم دولت و وزارت نفت 8 روز دیگر تا بازگشت کارت سوخت به چرخه سوخت گیری باقی مانده است و طبیعی است این روزها حجم کاری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به دلیل بالا بودن متقاضی دریافت کارت سوخت افزایش یابد.

برای پیگیری وضعیت فرایند صدور کارت سوخت و بررسی مشکلات متقاضیان کارت سوخت به عنوان یک متقاضای کارت سوخت به مرکز شرکت پخش استان تهران در خیابان سمیه تهران رفتم تا از نزدیک این موارد را بررسی کنم.

جریمه‌های میلیونی برای دریافت کارت سوخت
در نزدیکی شرکت پخش با جمعیت زیادی رو به رو شدم که همگی پرونده به دست یا متقاضی بازیابی رمزکارت سوخت خود بودند یا در فرایند دریافت کارت سوخت خود دچار مشکلاتی شده بودند.

متقاضیان بازیابی رمز عبور کارت سوخت با هماهنگی هایی که میان نواحی شرکت ملی پخش انجام شده بود به این نواحی هدایت می شدند تا بتوانند ضمن بازیابی رمزکارت سوخت خود از 20 مرداد ماه بدون مشکل از کارت سوخت خود استفاده کنند. پیش از این اعلام شده بود که رمز عبور کارت سوخت به صورت پیش فرض 4 رقم سمت راست کد ملی مالکان خودرو است. اما اگر مالکان خودرو رمز کارت خود را تغییر داده‌اند و رمز آن را فراموش کرده‌اند یا مالکان خودروهای دسته دوم که ساکن تهران هستند می توانند برای بازیابی رمز عبور کارت سوخت خود به این نواحی مراجعه کنند.

اما در آنجا افرادی نیز حضور داشتند که با مشکلی فراتر از بازیابی رمز عبور کارت سوخت مواجه شده بودند. در واقع این افراد هنگامی که برای ثبت نام مجدد کارت سوخت مراجعه کرده‌اند متوجه شده‌اند که باید برای دریافت کارت سوخت جدید جریمه پرداخت کنند.

کیف‌ربایی در تهران، سوء استفاده از کارت سوخت در سیستان و بلوچستان


این موضوع را زمانی متوجه شدم که خانم مسنی داشت با یکی از مسئولان این شرکت برای پرداخت مبلغی حدود یک میلیون تومان بحث می کرد.
در گفت‌وگو با این خانم مسن متوجه شدم حدود 2 سال قبل در یکی از خیابان های تهران، سارقان کیف و مدارک وی را ربوده‌اند. از بخت بد کارت سوختی که رمز عبور آن روی کارت نوشته شده بود درون کیف بوده و مورد سوء استفاده قرار گرفته است. بر اساس اعلام متصدیان ثبت نام کارت سوخت،کار سوختی که به نام این خانم مسن بود در منطقه سیستان و بلوچستان برای قاچاق سوخت استفاده شده است و به میزان قابل توجهی با استفاده از این کارت سوخت گیری انجام شده است. به همین دلیل این فرد باید برای دریافت کارت سوخت جدید جریمه پرداخت کند و عملا هزینه سوخت گیری از این کارت را با شرکت ملی پخش تسویه کند تا بتواند کارت جدید دریافت کند.

محبی، مرد میانسال دیگری که همین مشکل را داشت و باید مبلغ 500 هزار تومان پرداخت می کرد به خبرنگار فارس گفت: من کارت سوخت و مدارک ماشین را حدود یک سال پیش گم کردم. اما چون کارت خودرو و گواهینامه مهمترین ملزومات راننده خودرو است برای دریافتشان اقدام کردم که بعد از دوندگی این مدارک را دوباره تحویل گرفتم اما به دنبال کارت سوخت نرفتم.
وی ادامه داد: البته روی کارت سوخت مفقودی خود نیز هیچ رمزی ننوشته بودم؛ ولی بعد از آنکه موضوع احیای مجدد کارت سوخت مطرح می شود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کردم که متوجه شدم از این کارت سوخت در یکی از استانهای مرزی استفاده شده است.

محبی گفت: وقتی رمز عبور کارت سوخت مشخص نیست و روی کارت درج نشده است چگونه میتوان از این کارت سوخت سو استفاده شود؟ و خودش پاسخ می‌داد: حتما قاچاقچیان امکانات شکستن رمز و قفل روی کارت را دارند و یا اینکه همدستانی دارند که این کار را می توانند برایشان انجام دهند و یا اینکه امکان بازیابی رمز عبور وجود دارد که ما نمی دانیم.
ظاهرا تعداد افرادی که دچار این مشکل هستند و باید برای دریافت کارت سوخت المثنی خود جریمه پرداخت کنند قابل توجه است. هر یک از این افراد هم محکوم به پرداخت جرایمی با ارقام مختلف هستند و تا این ارقام پرداخت نشود نمی توانند کارت سوخت خود را دریافت کنند.

شرکت پخش: کارت‌های سوخت رمزدار مورد سوء استفاده قرار نگرفته اند


برای پیگیری این موضوع با فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت‌وگو کردم تا مشخص شود چه طور امکان دارد از کارت سوخت هایی که رمزدار هستند و کسی از رمز آنها با خبر نیست سوء استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون افراد مختلفی در این باره پرس‌وجو کرده اند پاسخ داد: اول اینکه کارت سوخت هایی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند همگی فاقد رمز هستند و یا اینکه رمز کارت سوخت در کنار آنها وجود دارد؛ به نحوی که مالکان برای اینکه رمز را فراموش نکنند رمز را روی کارت می نویسند که این کار می تواند اثرات بدی برای مالکان کارت سوخت داشته باشد.
به گفته این مقام مسئول عده ای هم هستند که رمز گذاشتن برای کارت سوخت را جدی نمی گیرند به طوریکه رمز را از روی کارت سوخت حذف می کنند که این کار میتواند فضا را برای سوء استفاده باز کند.

کاهی گفت: اما کارت سوخت هایی که رمز دارند هرگز نمی توانند مورد سو استفاده قرار گیرند زیرا عملا برای بازیابی رمز کارت های سوخت نیاز به تجهیزات پیشرفته است که در همه نواحی شرکت پخش چنین تجهیزاتی وجود ندارد به همین دلیل بازیابی رمز عبور کارت سوخت کار سهلی نیست که هرکس بتواند این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد که متقاضیان بازیابی رمز کارت سوخت حتما باید با مدارک معتبر به نواحی که برای بازیابی کارت سوخت اعلام شده است مراجعه کنند که در صورت نقص در مدارک این کار صورت نمی گیرد و حتما مالک خودرو باید برای بازیابی رمز حضور داشته باشد.

بررسی مورد به مورد شاکیان سوء استفاده از کارت سوخت


سخنگوی شرکت ملی پخش تصریح کرد: اما موضوع سوء استفاده از کارت های سوخت و پرداخت جریمه را باید مورد به مورد بررسی کرد و نمی توان برای همه یک نظر کلی داد و این موضوع در مراجع قضایی در حال انجام است تا کسی متضرر نشود.

کاهی همچنین در پاسخ به این سوال که برای حل مشکلات متقاضیان فرصت داده می شود و اجرای سوخت گیری با کارت سوخت به تعویق خواهد افتاد یا خیر گفت: تاکنون که تصمیمی در خصوص تعویق و تمدید مهلت مطرح نشده است؛ اگر قرار باشد این کار انجام شود حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش فارس، بر اساس اعلام مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روزانه 50 هزار کارت سوخت جدید صادر می شود و از طریق اداره پست تحویل متقاضیان می شود.
براین اساس مقرر شده است از 20 مرداد ماه یعنی همزمان با اجرای طرح سوخت گیری با کارت سوخت شخصی در کنار محدودیت های سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه ها که از 60 لیتر به 30 لیتر در هر روز می رسد، استفاده از کارت سوخت شخص نیز محدود می شود. به طوری که هر کارت سوخت تنها میتواند در هر بار استفاده فقط 30 لیتر سوخت تحویل مالکان خودرو بدهد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1023557

وب گردی

وب گردی