واکنش میراث فرهنگی به خبر بازداشت شدن مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو

 طی روز‌های گذشته خبر بد رفتاری با گردشگران ایرانی در فرودگاه مسکو خبر ساز شد. در این اخبار بیان شده است که شاهدان عینی از برخورد ناشایست پلیس مسکو با گردشگران و مسافران ایرانی خبر داده اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در این اخبار گفته شده که تعدادی از مسافران روز شنبه 5 مرداد با پرواز ماهان وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شده‌ اند و سپس پس از5 ساعت شرایط شبه بازداشت، توقیف گذرنامه‌ها، بازجویی‌های غیر متعارف و رفتار توهین‌آمیز ماموران فرودگاه روبرو شده‌اند اما معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:به هیچ عنوان بازداشتی نبوده است و احتمالا مدارک مسافران کامل نبوده و در فرودگاه برای مطمئن شدن از وضعیت مدارک در وضعیت ترانزیت بوده اند و نه بازداشت و اطلاعاتی مبنی بر اینکه مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو چند ساعت در بازداشت بوده اند را نداریم.

سفارت ایران در مسکو نیز در اطلاعیه‌ای به شهروندان ایرانی متقاضی سفر به روسیه توصیه‌هایی را ارائه کرد و از اعتراض تهران به مقامات روسیه در مورد نحوه برخورد با شهروندان ایرانی در یکی از فرودگاه‌های مسکو خبر داد.

متن این اطلاعیه خطاب به هموطنان ایرانی که قصد سفر به روسیه دارند به شرح زیر است:

با توجه به اینکه متاسفانه اخیرا مشکلاتی برای برخی از هموطنان عزیز هنگام ورود به برخی فرودگاه‌های روسیه به وجود آمده، توصیه می‌شود شهروندان ایرانی که قصد سفر به روسیه دارند به موارد ذیل توجه فرمایند.

طبق قوانین روسیه، صدور ویزا برای شهروندان دیگر کشور‌ها به معنای ایجاد حق برای آنان جهت ورود به خاک روسیه نیست و روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا مانع از ورود آن دسته از افرادی شود که یا مدارک ناقصی دارند و یا مظنون به استفاده از خاک روسیه جهت مهاجرت هستند.

مدارکی که در فرودگاه بازرسی و کنترل می‌شوند گذرنامه معتبر، روادید معتبر، رزرو هتل به تعداد روز‌های روادید و بلیط برگشت به کشور است.

چنانچه افرادی بعد از دریافت روادید، بلیط برگشت و یا رزرو هتل خود را کنسل کنند، حتی با داشتن روادید امکان ورود به روسیه را نخواهند داشت و دیپورت خواهند شد.

مسافرانی که در فرودگاه‌های روسیه مورد سوال قرار می‌گیرند که با چه هدفی به روسیه سفر کرده اند باید به نوع روادید صادر شده در گذرنامه خود دقت کنند. به عنوان مثال اگر شهروند ایرانی برای گردشگری وارد روسیه می‌شود و هنگام دریافت رواید هدف از سفر خود را گردشگری اعلام کرده است و روادید گردشگری هم دریافت کرده است باید در فرودگاه‌های روسیه هنگام ورود هم هدف از سفر خود را گردشگری اعلام کنند و توضیح بیش تری ارائه نشود. اعلام هر گونه دلیل دیگری برای سفر باعث دیپورت فرد می‌شود.

شهروندان ایرانی از تردد به مناطق شمالی و جنوبی روسیه که شائبه خروج غیرقانونی آنان از مرز‌های روسیه وجود دارد، خودداری کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با نظرداشت این واقعیت که رفتار مذکور با برخی از شهروندان ایرانی در یکی از فرودگاه‌های مسکو غیر قابل پذیرش بوده، ضمن انجام ملاقات‌های متعدد با مقامات مختلف روسیه در وزارت امور خارجه این کشور و دیگر نهاد‌های ذیربط و با ارسال چندین یادداشت اعتراض آمیز، مراتب اعتراض و گله مندی خود را اعلام کرده و همواره تاکید کرده است که باید احترام شهروندان ایرانی حفظ شده و حقوقی از آنان ضایع نشود. با این وجود موضوع ضرورت حفظ حقوق و شئون شهروندان ایرانی همچنان در دستور کار این سفارت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و امیدواریم پیگیری‌های کنونی با مساعدت سازمان‌های ذیربط روسیه نتیجه خواهد داد و در آینده شاهد تکرار مشکلات مذکور نخواهیم بود.

به همین دلیل علت این رفتار را از، ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جویا شدیم.

«برخورد تحقیر آمیزی با مسافران ایرانی صورت نگرفته است» این پاسخی بود که، ولی تیموری به خبرنگار میزان در پاسخ به این سوال که علت رفتار تحقیر آمیز با مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو چه بود گفت.

ولی تیموری گفت: چیزی که ما اطلاع داریم بحث تحقیر آمیز نبوده است، ولی برخورد مقداری سخت گیرانه بوده است به این صورت که مدارک مجددا بررسی شده است و در واکنش به این رفتار سفارت ایران به موضوع ورود کرده و به مسئولان روس تذکر دادند و موضوع در حال بررسی است.

وی درباره دلیل این برخورد با مسافران ایرانی گفت: یکی از مورد‌هایی که طرف روس بر رعایت آن تاکید دارند که البته به دلیل این است که قبلا رخ داده است که مسافرانی که به مسکو می‌رفتند و فقط بلیط رفت می‌گرفتند و بلیط برگشت نداشتند و بعد برخی می‌رفتند و به ایران برنمی گشتند که این مورد باعث شد مسئولان روسی برای گردشگرانی که از ایران به روسیه می روند را ملزم کند که حتما بلیط برگشت را داشته باشند.

اقدامات مسکو خارج از نرم و مقررات بوده است

معاون گردشگری کشور گفت: این اقدامات مسکو خارج از نرم و مقررات بوده است. سفارت ایران مراتب اعتراض را به مسئولان روسیه منتقل کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده برخی از مسافران در فرودگاه ۵ ساعت بازداشت شده اند افزود: به هیچ عنوان بازداشتی نبوده است و احتمالا مدارک مسافران کامل نبوده و در فرودگاه برای مطمئن شدن از وضعیت مدارک در وضعیت ترانزیت بوده اند و نه بازداشت و اطلاعاتی مبنی بر اینکه مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو چند ساعت در بازداشت بوده اند را نداریم.

مدارک لازمی که مسافران ایرانی با خود باید به همراه داشته باشند

تیموری در ادامه در پاسخ به این سوال که مسکو بر داشتن چه مدارکی تاکید کرده است افزود: مدارک لازمی که مسکو تاکید داشته است که حتما باید افراد با خود به همراه داشته باشند شامل بلیط رفت و برگشت، مشخص بودن مکان اقامت، مشخص بودن زمان اقامت و دلیل سفر است و وقتی این مدارک تکمیل باشد فرد توریست محسوب شده و مشکلی پیش نمی‌آید.

وی در ادامه بیان کرد: توصیه می‌کنیم افراد با آژانس مسافرت کنند تا مشکلات کمتری برای آن‌ها به وجود آید.

تیموری در پایان گفت: سفارت ایران در مسکو روز چهارشنبه به مسئولان روس تذکر داده است.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1023560

وب گردی

وب گردی