خرده‌فروشان مرغ به سود منطقی قانع نیستند

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: اکنون قیمت منطقی هرکیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است و عرضه این محصول با قیمت‌هایی بیش از این اجحاف در حق مردم است و نشان می‌دهد که خرده فروشان به سود واقعی خود قانع نیستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،برومند چهارآیین گفت: امروز قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در واحدهای مرغداری کشور به طور متوسط ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان با سود ۱۰ درصد است که باید با نرخ منطقی ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان برسد و یک ریال بیش از این نرخ سودجویی بیش از حد به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه سوء استفاده واسطه‌گران موجب گرانی نرخ مرغ است اظهار داشت: قیمت تمام شده مرغ در کشتارگاه با در نظر گرفتن افت متعارف ۲۵ درصدی تبدیل وزن مرغ زنده پس از کشتار و بسته بندی، ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان است که با در نظر گرفتن هزینه های حمل و نقل و سود خرده فروشی، عرضه آن با قیمت حداکثر۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان مناسب است و هیچ منطقی وجود ندارد که هر کیلوگرم گوشت مرغ با قیمتی بیش از این به دست مصرف کنندگان برسد.

وی سود مصوب برای تولیدکنندگان مرغ گوشتی را بین ۱۷ تا ۲۰ درصد و برای خرده فروشی‌ها بین هفت تا ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور اکنون تولیدکنندگان این صنعت با وجود اینکه در اکثر ماه‌ها در حاشیه زیان قرار دارند در شرایط عادی سود ۱۰ درصد را برای استمرار تولید در نظر می‌گیرند درحالی که سایر عوامل به سود منطقی خود قانع نیستند و به دلیل عدم نظارت های لازم محصول را به هر قیمت که می‌خواهند، به فروش می رسانند. بنابراین نیاز است که در این شرایط اقتصادی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات با تشدید نظارت‌های خود با متخلفان برخورد قانونی کنند تا از گرانفروشی جلوگیری شود.

چهارآیین درباره پیشنهاد تعیین سقف و کف قیمت مصوب مرغ گوشتی گفت: با توجه به میزان مصرف مرغ در کشور نیاز است که تولید تداوم پیدا کند بنابراین برای ادامه حیات صنعت هیچ گاه نباید قیمت سقف و کف برای تولیدکنندگان به گونه‌ای باشد که دچار ضرر و زیان هنگفت شوند به طوری که صنعت طیور کشور از ابتدای فروردین تا ۱۵ تیر جاری هزار میلیارد تومان ضرر داد زیرا سقف قیمت تعیین شده اما کف قیمتی برای این محصول در نظر گرفته نشده بود.

وی افزود: معتقدیم صنعت مرغ گوشتی به دلیل ساختار خرده مالکی و بازار رقابتی نیازی به قیمت گذاری دستوری ندارد اما در شرایط فعلی اگر دولت تمایل به قیمت گذاری روی این محصول دارد باید قیمت کف و سقف را در نظر بگیرد تادر شرایط بد اقتصادی نیز تولیدکنندگان متضرر نشوند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1023572

وب گردی

وب گردی