ایجاد پتروپالایشگاه‌ها در ایران با سرمایه مردم و سود 22 درصد ارزی

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به تصویب ایجاد پتروپالایشگاه‌ها در کشور با سرمایه مردم برای اولین بار در صنعت نفت و گاز گفت: سود ارزی 22 درصدی برای سرمایه‌گذاری در این طرح از حجم نقدینگی در کشور می‌کاهد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر ایجاد و توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: یکی از تکنولوژی‌های جدیدی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند پتروپالایشگاه‌ها است زیرا خیلی از پالایشگاه‌های امروزی جهان با این چالش مواجه شده‌اند که دیگر توجیه‌پذیر نیستند.

وی افزود: پتروپالایشگاه‌ها می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده و مشکل تأمین 5 فرآورده اصلی در ایران را رفع کنند و هم قسمتی از خروجی پالایشگاه‌ها که ارزش کمتری دارد را به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: از پتروپالایشگاه‌ها به عنوان یک تکنولوژی جدید در حوزه پایین‌دستی نفت و گاز یاد می‌شود.

بختیار اظهار داشت: از آنجایی که ما در اقتصادمان علاوه بر مشکلاتی که در حوزه پایین‌دستی وجود دارد و باید مسائل پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها را حل کنیم باید بتوانیم به سیاست‌های کلی نظام در بحث جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه نفت و گاز هم اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مدل اقتصادی ایجاد و توسعه پتروپالایشگاه‌ها که مدلی مترقی و توسعه یافته محسوب می‌شود می‌تواند مشکلات اقتصاد امروز کشورمان را حل کند که البته این مدل در مجلس مطرح شده و در صحن علنی به تصویب رسیده است.

بختیار خاطرنشان کرد: تاکنون هر چه در زمینه‌های توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها کار کرده‌ایم بر اساس سرمایه دولت و صندوق توسعه ملی بوده است ولی با مدل مترقی پتروپالایشگاه‌ها به دنبال آن هستیم که از بازار سرمایه، نقدینگی موجود در جامعه و التهاب در بازار خودرو، سکه، ارز و مسکن را ایجاد کرده و آن را به سمت حوزه پایین‌دستی نفت بیاوریم.

عضو کمیسیون انرژی گفت: برای اینکه مردم از این طرح استقبال کنند باید این سرمایه‌گذاری برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها را جذاب می‌کردیم که البته با اقدامات صورت گرفته این جذابیت بیش از اندازه شده است چرا که جذابیت ایجاد شده به مراتب بالاتر از بازارهای سکه، ارز و سفته‌بازی است.

وی گفت: برای شروع کار مجلس و دولت تلاش کردند تا نقدینگی فعلی را به سمت تولید مولد ببریم و بر همین اساس سود حداقل 22 درصدی ارزی برای سرمایه‌گذاری در پتروپالایشگاه‌ها ایجاد کردیم که جذابیت آن برای فعالان بازار سرمایه و اقتصاد کشور چشم‌نواز است.

بختیار افزود: با تنفس خوراک ایجاد شده که در سال شروع بهره‌برداری به پتروپالایشگاه‌ها داده می‌شود زمان بازگشت سرمایه را کوتاه کردیم که این تنفس بین یک تا 2 سال به میزان ارزش سرمایه‌گذاری شده طرح و سود آن است.

وی گفت: علاوه بر مزیت سود بسیار خوب، زمان بازگشت سرمایه هم کوتاه شده است یعنی اگر طرح‌های نیمه‌تمامی که یک سال به بهره‌برداری می‌رسد یا طرح‌هایی که 3 تا 4 سال به بهره‌برداری می‌رسند بعد از دوره بهره‌برداری در طی مدت کل سرمایه و سودی که توسط مردم از طریق بازار سرمایه می‌آید بازگردانده می‌شود و با این تنفس خوراک بازپرداخت توسط مجری طرح طی 12 سال انجام می‌شود که مزیت و جذابیت خوبی به حساب می‌آید.

عضو کمیسیون انرژی گفت: بنا داریم که برای حداقل یک بار در طول دوران 40 ساله جذابیتی ویژه برای بخش مولد کشور ایجاد کنیم که تاکنون نبوده است.

بختیار افزود: سازوکار و مکانیزم ایجاد توسعه پتروپالایشگاه‌ها از طریق بازار بورس و قابل تبدیل به سهام و صندوق پروژه دیده شده است.

وی گفت: برای آنکه این طرح اجرایی شود جلسات زیادی را با وزارت نفت، سازمان بورس و سازمان برنامه و بودجه به منظور همگرایی بیشتر برگزار کرده‌ایم و نقطه‌نظرات تمامی دستگاه‌های مجری و همچنین نظرات انجمن پالایشگاه‌های کشور و بخش خصوصی فعال در این حوزه را اخذ کرده و برای آنها وقت گذاشته و اعمال نظر کرده‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: افزایش 2 میلیون بشکه به ظرفیت پالایشگاه‌های نفت خام و میعانات گازی و توسعه صنایع پایین‌دستی اهداف مدنظر توسعه پتروپالایشگاه‌ها است و به دنبال آن هستیم که با پول و سرمایه مردم این کار انجام شده و نقدینگی موجود در جامعه را به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها هدایت کنیم.

فارس

کد خبر: 1023589

وب گردی

وب گردی