وزیر دفاع آمریکا رفتارهای چین را «ثبات‌زدا» خواند

در ادامه تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران در سیدنی، رفتارهای چین در منطقه «ایندو-پاسیفیک» را ثبات‌زدا خواند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در ادامه تنش میان واشنگتن و پکن، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا امروز (یکشنبه) از نفوذ چین در منطقه ایندو-پاسیفیک انتقاد کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، اسپر در جمع خبرنگاران در «سیدنی» استرالیا تصریح کرد: «ما قاطعانه معتقدیم که هیچ کشوری نمی‌تواند و نباید بر ایندو-پاسیفیک سلطه یابد و ما به همراه همپیمانان و شرکای خود در تلاش هستیم تا نیازهای جدی امنیتی منطقه را مورد رسیدگی قرار دهیم».

اظهارات رئیس پنتاگون در حالی مطرح شده است که استرالیا در ادامه سیاست خود برای کاهش نفوذ چین در منطقه، قصد دارد که یگان نظامی جدیدی در منطقه اقیانوس آرام (پاسیفیک) ایجاد کند تا به این وسیله به آموزش و کمک به هم پیمانان خود در اقیانوس آرام بپردازد.

پیش از این نیز اسپر تأکید کرده بود که برای مقابله با تهدیدات چین در منطقه ایندو-پاسیفیک، به پایگاه‌های نظامی جدیدی نیاز است.

طبق گزارش رویترز، اسپر در ادامه انتقادات از پکن گفت: «ما همچنین به شدت مخالف الگوی مختل کننده رفتار تهاجمی و رفتار ثبات‌زدای چین هستیم».

از طرف دیگر، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز که در سفر به سیدنی، رئیس پنتاگون را همراهی می‌کند، روز جمعه هفته گذشته، پکن را متهم کرد که چندین دهه است رفتار بدی دارد.

روابط پکن و واشنگتن با روی کار آمدن «دونالد ترامپ: به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا رو به تیرگی رفته است و اختلافات دو کشور در ماههای اخیر تشدید شده است.

دولت ترامپ با تعیین تعرفه‌ 300 میلیارد دلاری برای کالاهای وارداتی چین، مداخله در امور داخلی هنگ‌کنگ و تایوان از طریق تأیید فروش میلیاردی سلاح به تایوان و عبور و مرور در تنگه تایوان، خشم پکن را برانگیخته است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین و تحرکات آمریکا برای فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» می‌داند.

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده‌اند، اما در سال‌های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌اند.

کد خبر: 1023613

وب گردی

وب گردی