نتیجه حذف صفر از پول ملی نابه‌سامانی اقتصادی است

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حذف صفر از پول ملی در اقتصاد کشور بلبشو ایجاد کرده و فشار زیادی را بر قشر آسیب‌پذیر جامعه تحمیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر چهارشنبه نهم مرداد ماه در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید. تصویب این لایحه در هیئت دولت واکنش‌های زیادی را در میان اقشار مختلف جامعه به همراه داشت. برخی این اقدام را پسندیده می‌خوانند برخی دیگر نیز معتقدند حذف پول ملی باید در شرایط ثبات متغیرهای کلان اقتصادی رخ دهد.

محمدرضا لطفعلی‌پور عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به حذف چهار صفر از پول ملی کشور اظهار کرد:‌ بسیاری از کشورها زمانی اقدام به حذف صفر از پول ملی خود می‌کنند که اقتصاد آن‌ها به ثبات رسیده باشد. این کشورها زمانی در زمینه این اقدام گام برمی‌دارند که نرخ تورم به حداقل رسیده باشد.

وی ادامه داد: نرخ تورم صفر صحیح نیست، در حال حاضر اروپا به دنبال آن است که نرخ تورم را به حداقل یعنی حدود 2 درصد برساند؛ اما در کشور ما همیشه تورم در بازه 30 تا 50 درصد متغیر بوده است؛ این نرخ تورم ناپسند بوده و برای اقتصاد کشور بسیار شکننده و مخرب است. با توجه به این نرخ تورم، کشور ما در حال حاضر به شرایطی نرسیده است که بتواند صفرها را از پول ملی حذف کند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در شرایطی که زمینه‌سازی‌های لازم برای ثبات اقتصادی، بستر سازی و رشد تولید انجام نشده باشد؛ حذف 4 صفر از پول ملی در اقتصاد کشور نه‌ تنها تأثیرگذار نخواهد بود؛ بلکه این اقدام منجر به ایجاد هرج و مرج در جامعه خواهد شد.

وی بیان کرد: حذف کردن چهار صفر از پول ملی هزینه‌های زیادی را به دولت و بانک مرکزی تحمیل خواهد کرد. همچنین این اقدام منجر به افزایش فشار مالی بر مردم جامعه مخصوصاً قشر متوسط و مستضعف جامعه خواهد شد.

لطفعلی پور اظهار کرد: تصور کنید در شرایط کنونی فردی که از وضعیت مالی مناسبی برخورار نیست، برای تهیه مایحتاج زندگی خود، به سوپر مارکت مراجعه می‌کند،‌ زمانی که هزینه خرید آن 9 هزار و 700 تومان شده باشد،‌ خواستار بازگرداندن هزینه باقی مانده از فروشنده خواهد شد زیرا به این پول نیاز دارد.

وی افزود: زمانی که چهار صفر از پول ملی کشور حذف شود،‌ قیمت تمامی اقلام رند خواهد شد و خبری از باقی مانده پول نیست. تصور کنید فردی می‌خواهد تاکسی سوار شود، با حذف صفرها دیگر نمی‌تواند 100 تومان باقی مانده پول خود را از راننده طلب کند. طبیعتاً رند کردن قیمت‌ها به ضرر خریدار تمام می‌شود، در چنین شرایطی قشر متوسط و ضعیف جامعه تحت فشار قرار خواهند گرفت.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حذف صفر از پول ملی نه تنها اقدامی پر هزینه محسوب می‌شود بلکه فشار زیادی را بر قشر آسیب‌پذیر جامعه تحمیل خواهد کرد. از طرفی باید در نظر گرفت مبلغی بر درآمد این گروه از جامعه افزوده نخواهد شد، حذف صفرها، هم منجر به کاهش پول از جیب قشر متوسط و ضعیف و کوچک شدن مبالغ خواهد شد.

وی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت حذف صفر از پول ملی هزینه اضافی بر قشر ضعیف جامعه تحمیل خواهد کرد، این اقدام نه تنها نفعی برای این قشر جامعه نخواهد داشت بلکه به ضرر آنان نیز تمام می‌شود. این اقدام ضمن اینکه در اقتصاد کشور بلبشو ایجاد می‌کند و پس از مدتی تازه ابعاد این مشخص می‌شود و همه به فکر چاره خواهند افتاد.

لطفعلی پور در پایان تأکید کرد: این طرح نسنجیده است و تصور نمی‌کنم استادان و کارشناسان حوزه اقتصادی با این طرح موافق باشند؛ حال باید بررسی کرد به چه علتی دولت در نظر دارد این طرح را اجرا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023637

وب گردی

وب گردی