النصره اعلام کرد به آتش‌بس ادلب پایبند نیست

سرکرده شاخه القاعده در سوریه اعلام کرد که گروه مسلح تحت امرش در استان ادلب، ارتباطی با توافق «آستانه» ندارد و از خط منطقه کاهش تنش عقب‌نشینی نمی‌کند.

گروه تروریستی «جبهة النصره» شاخه سازمان القاعده در سوریه، اعلام کرد که به آتش‌بس ادلب پایبند نیست.

این موضع النصره، واکنش به نتیجه مذاکرات صلح سوریه موسوم به «مذاکرات آستانه» است که روز پنجشنبه دوم آگوست در پایتخت قزاقستان (نور سلطان) پیگیری و در آن اعلام شد که طرف‌های شرکت‌کننده درباره آتش‌بس در استان ادلب توافق کرده‌اند.

جبهة النصره که اکنون با نام «هیئة تحریر الشام»‌ (هتش) شناخته می‌شود، همچنین اعلام کرد که از خط کاهش تنش در استان ادلب نیز عقب‌نشینی نخواهد کرد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز جمعه اعلام کرده بود که طبق توافق اخیر در آستانه، گروه‌های مسلح باید بیست کیلومتر از خط توافق کاهش تنش در ادلب عقب‌نشینی کنند و سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین را هم خارج کنند.

طبق گزارش رسانه‌های نزدیک به معارضان، «ابو محمد الجولانی» سرکرده گروه «هیئة تحریر الشام» (جبهة‌ النصره سابق) روز شنبه (دیروز) در کنفرانسی خبری اعلام کرد، هتش از منطقه خلع سلاح و کاهش تنش در شمال غرب سوریه خارج نخواهد شد. او گفت: «تا زمانیکه رژیم آن را با زور نگیرد، از طریق مذاکره و سیاست به آن دست نخواهد یافت... ما هرگز از منطقه عقب‌نشینی نمی‌کنیم».

الجولانی ضمن اعلام اینکه آتش‌بس ادلب هیچ ارتباطی با کنفرانس آستانه-13 ندارد، گفت، «آتش‌بس شکننده است و محدود به زمان خاصی نیست و ممکن است بعد از عید قربان، درگیری‌ها آغاز شود».

سرکرده هتش همچنین با بیان اینکه «با شروط رژیم برای آتش‌بس از جمله عقب‌نشینی گروه‌های معارض تا عمق 20 کیلومتری از خط منطقه کاهش تنش و خارج کردن سلاح‌های سنگین، مورد موافقت نمی‌کنیم... و در مکانی که دشمن می‌گوید موضع نمی‌گیریم و حتی یک سرباز را نیز از منطقه درگیری خارج نمی‌کنیم»، درخواست کرد که «اگر رژیم خواستار توقف حقیقی درگیری‌هاست باید از همه روستاها و شهرک‌هایی که در عملیات اخیر در آن پیشروی کرده، خارج شود».

سیزدهمین دور مذاکرات آستانه پنجشنبه اول آگوست با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان آن و کشورهای ضامن (روسیه، ایران و ترکیه) برگزار شد و وزارت خارجه قزاقستان، میزبان مذاکرات، جمعه (11 مرداد)، اعلام کرد، شرکت‌کنندگان، برای تسهیل تشکیل کمیته‌ای جهت تدوین قانون اساسی جدید سوریه، آمادگی خود را اعلام کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه قزاقستان، طرفین همچنین موضوع «کاهش تنش» در استان ادلب را بررسی و بر ضرورت آرام شدن وضعیت از طریق اجرای توافق‌های پیشتر حاصل شده از جمله توافق سوچی (سپتامبر 2018 بین ترکیه و روسیه) تأکید کردند.

قرار است دور بعدی مذاکرات صلح در آستانه، اکتبر آینده (مهر-آبان) برگزار شود.

علاوه بر جبهة النصره، معارضان نیز روز جمعه، توافق مشروط با آتش‌بس را تکذیب کرده بودند. تیم مذاکره کننده معارضان، هر گونه توافق بر سر آتش‌بس در ادلب را تکذیب و به تبع آن، خارج کردن سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین را در عمق بیست کیلومتری خط کاهش تنش، رد کرد.

«احمد طعمه» رئیس هیأت مذاکره‌کننده، دمشق را به بهره‌برداری از توافق سوچی جهت پیشروی میدانی متهم و اقدامات گروه‌های مسلح را اینطور توجیه کرد که پیشروی نیروهای دمشق سبب شد تا گروه‌های معارض دوباره سراغ سلاح سنگین و نیمه سنگین بروند.

در مقابل، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و نماینده دمشق در مذاکرات آستانه، «مذاکرات آستانه-13» را «سازنده» توصیف و از ترکیه دعوت کرد که به توافق آستانه و سوچی پایبند باشد و بیست کیلومتر از غرب منطقه ابوالظهور بین حلب ادلب عقب‌نشینی و سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین را در این فاصله خارج کند.

کد خبر: 1023648

وب گردی

وب گردی