معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه با وجود تحریم ها صنعت هوایی هنوز روی پای خود ایستاده است تاکید کرد: تا زمانی که وابسته به دانش طراحی و تعمیرات و نگهداری باشیم هیچ پیشرفتی اتفاق نمی افتد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز در مراسم افتتاح رویداد "معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما" که در صندوق نوآوری و شکوفایی و با حضور رئیس هیات عامل صندوق برپا شد، شرکت کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم بیان کرد: صنعت هوایی کشورمان مدیون نیروی هوایی است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همه آنچه در این حوزه داشتیم وارداتی بود. نیروی هوایی در آن زمان به روزترین هواپیماهای اف پنج و اف چهار مجهز بود و بزرگترین اسکادران را پس از آلمان غربی داشتیم. همچنین تنها دارنده ۷۴۷ سوختیگیر در دنیا بودیم.

فناوری خریدنی نیست بلکه آموختنی است
ستاری در ادامه با اشاره به تبعات وابستگی گفت: اما زمانی که جنگ شد و با خروج آمریکا از کشورمان فهمیدیم که در این حوزه هیچ تجهیزاتی نداریم و تنها وابسته هستیم. تا زمانی که دانش طراحی و ساخت تجهیزات در کشور وجود نداشته باشد هیچ نتیجه و پیشرفتی نخواهیم داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه به نهضتی که در همان روزهای نخست در نیروی هوایی به وجود آمد اشاره کرد و گفت: در خاطرات مقام معظم رهبری نیز آمده است در روزهای نخست جنگ تحمیلی سردار فکوری در نامه ای به ایشان می گویند بیشتر از یک ماه در جنگ دوام نمی آوریم اما نهضتی در نیروی هوایی آغاز شد. اگر روزگاری در حوزه دانشگاهی درس هوا و فضا تدریس نمی شد اما امروز دانشجویان زیادی در این رشته تحصیل می کنند.
این نشان می دهد در حوزه دانشی و فنی پیشرفت های خوبی داشته ایم. برای این پیشرفت ها نیز هزینه شده است و این صنعت پس از گذشت ۴۰ سال با وجود تحریم ها هنوز روی پای خود ایستاده است. هنوز برخی هواپیماهای زمان جنگ کار می کنند. همچنین سیستم های راداری و موشکی امروز با نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی وارد این صنعت شده اند.


حمایت معاونت علمی و فناوری از رعایت استانداردهای هوایی
رئیس ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته همچنین درباره تلاش های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره رعایت استانداردهای هوایی ابراز کرد: اما باید به این نکته نیز توجه کرد که در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما دانشی انباشته است که باید روی آن کار کرد. رعایت استانداردها مهمترین اولویت این حوزه است که خود در موضوعاتی همچون افزایش عمر قطعات تاثیرگذار است. تمام تلاش ما در معاونت علمی و فناوری نیز حرکت به سمت رعایت این اولویت است. تا این استانداردها برای شرکت های فناور و دانش بنیان فعال در این حوزه تبیین شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزاری رویداد "معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما" را رویکرد جدیدی دانست که در صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته است و باید آن را توسعه داد. این صندوق با برگزاری رویدادهای اینچنینی خود حوزه های آسیب پذیر را شناسایی می کند و پس از ان از شرکت های دانش بنیان برای نمایش توانمندی هایشان دعوت می کند.
ستاری در بخش بعدی سخنان خود حوزه بیوتک و غذا را حوزه ای استراتژیک برای کشور دانست و گفت: کشوری که در تامین غذا مشکل داشته باشد، سازنده تجهیزات دفاعی بودن برایش اهمیتی ندارد. پس نخست باید در این حوزه خودکفا باشیم. به زودی نیز معاونت علمی و فناوری با برنامه ریزی دقیق در این حوزه ورود می کند.


صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه‌های اولویت‌دار، فعالانه حاضر است

در این مراسم که علی وحدت، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی سورنا ستاری را همراهی می کرد با بیان اینکه 450 نفر از فعالان حوزه هوایی و 10 سازمان دولتی فعال در این حوزه در این رویداد حضور دارند گفت: صندوق تلاش دارد در حوزه‌های اولویت‌دار، فعالانه حضور پیدا کند.اهمیت صنعت هوایی و تعمیر و نگهداری هواپیما یک حوزه چندوجهی است. صنعت هوایی جزو صنایع مورد تحریم است و برای سرپا نگه داشتن آن باید تلاش کنیم.
وی ادامه داد: فعالیت‌هایی که در حوزه هوایی در برخی از شرکت‌های دانش بنیان انجام شده شگفت‌انگیز است. صندوق نوآوری و شکوفایی همواره کنار شرکت‌های دانش بنیان است.
پس از آن نیز معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همراه با علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از نمایشگاه این رویداد بازدید کرد.
این رویداد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده است و در آن ۷ شرکت بزرگ هواپیمایی نیازهای خود در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما را اعلام می کنند. از سوی دیگر ۲۵ شرکت دانش بنیان نیز در این رویداد توانمندی های خود را ارائه می دهند . در نهایت نیز جلسات مشترکی بین این دو گروه برگزار می شود تا این نیاز از طریق شرکت های دانش بنیان رفع شود.این اتفاق منجر به ارتباط بهتر شرکت های دانش بنیان با صنعت و نیازسنجی آنها می شود تا با استفاده از ظرفیت های داخلی مسیر پیشرفت و خودکفایی در این حوزه پیموده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023661

وب گردی

وب گردی