صنعت‌ هواپیمایی با کار دانش بنیان، به توسعه درون­زای پایدار می‌رسد

قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه اگر کشور دچار انزوای بین‌المللی شود اما صنعت‌مان دانش بنیان شود، به یک توسعه درون­زای پایدار می‌­رسیم، گفت: هدف اصلی ما رسیدن به یک اقتصاد دانش بنیان و تلاش حداکثری به سوی تعاملات بین­ المللی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آرش خدایی، قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است، با اشاره به دیدگاه­ ها و باور سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نخستین باری که آمریکا به زعم خودش خواست ایران را محدود کرده و سیاست ­های خودش را به ما تحمیل کند، ابتدای انقلاب اسلامی بود که طی آن صنعت هوایی کشور را تحریم کرد.

خدایی ادامه داد: بعد از آن تحریم ­های جدید و جدیدتر داشتیم و خلاصه اینکه صنعت هواپیمایی کشور عیاری شده که در دوران تحریم همواره محدودیت­ هایی برای این صنعت لحاظ می­شود. حتی عیار رفع تحریم­ ها هم این صنعت است. این موضوع بیانگر نکته مهمی است و آن هم این است که نقطه قوت رقبا و دشمنان ما، صنعت هواپیمایی است که به عنوان اهرمی در دست دارند و هر بار با بهانه­ های مختلف به سراغ آن آمده و قصد دارند مواضع خود را به ما تحمیل کنند.

قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نقاط قوت صنعت هوایی می­تواند به عنوان یک نقطه قوت ملی تلقی شود، تصریح کرد: دامنه اثرگذاری ما در صنعت هواپیمایی محدود به خود این صنعت نمی­ شود. ضمن اینکه ضعف­های ما هم در این حوزه فقط خودمان را اذیت نمی­ کند بلکه، ممکن است سیاست­ های کشور را هم دچار چالش کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های صنعت هواپیمایی کشور گفت: این صنعت اساسا برای حمل و نقل بین­ المللی شکل گرفت. بنابراین، یک صنعت جهانی است و این کار را سخت می­ کند. به این معنا که ما نمی­ توانیم ادعا کنیم که یک خط دورمان می­ کشیم و شروع به کار می‌کنیم.

خدایی تاکید کرد: اگر فعالیت­ های مان جهانی نباشد با مشکلاتی مواجه می­ شویم. از این‌رو، تعاملات بین­ المللی عنصر بسیار مهمی در این صنعت است. ما باید در برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل، صنعت هوایی و مهندسی را از حوزه حمل و نقل جدا کنیم، چراکه یکی، مربوط به بحث فنی و مهندسی است و دیگری حوزه اقتصادی را شامل می‌­شود.

قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: در برنامه ه­ای که تدوین کرده‌ایم دو شاخص را برای سناریوهای آینده در نظر گرفتیم؛ یکی همکاری با انزوای بین­ المللی و دیگری اقتصاد سنتی یا دانش ­بنیان است. اقتصاد سنتی یا دانش­ بنیان این صنعت، به معنای مفهوم معمول اقتصادی نیست. بلکه، به این معناست که پول می‌دهیم و این اقتصاد را خریداری می‌کنیم یا اینکه از یک دانشی برمی­آید.

خدایی افزود: اگر یک خط افقی در نظر بگیریم و اقتصاد سنتی را در پایین و اقتصاد دانش ­بنیان را بالای آن قرار دهیم و یکسو تعامل بین­ المللی و یکسو انزوا را در نظر بگیریم، چهار سناریو ترسیم می­ شود که حتی اگر وارد تعاملات بین­ المللی بسیار خوب و راحت هم شویم ولی اقتصاد ما دانش بنیان­ نباشد دارای یک توسعه برون­زا می­ شویم که ممکن است برایمان تبعات منفی به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: نگاهی به زرق و برق صنعت هواپیمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی­ کنیم بلکه به این مسئله نگاه می­ کنیم که این صنعت، صنعتی است که شاید حدود چند روز بتواند بدون تعاملات بین­ المللی موثر و سازنده فعالیت کند. ضمن اینکه می­ دانیم حتی اگر دچار انزوا شویم ولی صنعت­مان دانش ­بنیان هم شود، به یک توسعه درون­زای پایدار می­رسیم. هدف اصلی ما رسیدن به یک اقتصاد دانش ­بنیان و تلاش حداکثری به سوی تعاملات بین­ المللی است.

قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با هدف از انجام این کار گفت: هدفمان این است که این صنعت را از صف نخست آسیب­ پذیری در مقابل تحریم­ ها، دور کنیم. برای رسیدن به این مهم لازم است دقیق و مسلط بدانیم که چه داریم و چگونه از آن استفاده می­ کنیم؛ با این آگاهی دچار آسیب­ های کمتری خواهیم شد.

خدایی با بیان اینکه در حوزه طراحی و ساخت به مباحث عملکردی علاقه ­مندیم، گفت: برای این امر نیاز به مستندسازی و تکرارپذیری داریم که در عمل کار بسیار سختی است اما باور داریم برای رسیدن به جایگاه جدید باید کار جدیدی نیز ارائه کنیم. از این­ رو، امیدوارم این رویداد هم مانند بسیاری از رویدادهای دیگر به نتایج مثبتی ختم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023666

وب گردی

وب گردی