کارشناسان اردنی: کنفرانس «کمپ‌دیوید» هرگز برگزار نخواهد شد

تلاش‌های «جرد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور آمریکا و مشاور وی در سفر اخیر به منطقه برای بازاریابی طرح موسوم به «معامله قرن» و اعلام بخش سیاسی آن با پاسخ منفی اردن، مصر و فلسطین مواجه شده است.

کارشناسان اردنی می‌گویند که دولت آمریکا همچنان با طرح موسوم به «معامله قرن» بر اساس مواضع ایدئولوژیک خود برخورد می‌کند و اعتنایی به حقوق ملت فلسطین و منافع مشترک عربی ندارد.

این کارشناسان بر این باورند که هنوز مشخص نیست بخش سیاسی معامله قرن قبل از انتخابات رژیم صهیونیستی و یا پس از آن اعلام می‌شود.

معامله قرن به ضرر منافع اردن

«مروان المعشر» وزیر خارجه پیشین اردن می‌گوید که این کشور معامله قرن را نمی‌پذیرد و با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این طرح به ضرر منافع اردن و فلسطین است.

المعشر در مصاحبه با وبگاه اردنی «عمون» افزود که کوشنر برای بازاریابی معامله‌ای تلاش می‌کند که در اردن مشتری ندارد چرا که این طرح تهدیدی برای موجودیت اردن است و هیچ گونه مشوق مالی که اردن را به قبول این معامله تشویق کند، وجود ندارد.

وی بر مخالفت قاطع عربی با این معامله به دلیل نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان تأکید کرد و گفت که طرف آمریکایی به خواسته‌های کشورهای عربی اعتنایی ندارد.

المعشر معتقد است که مخالفت اردن با این طرح، اعمال تحریم آمریکا علیه اردن را به دنبال نخواهد داشت چرا که اردن روابط خوبی با محافل مختلف آمریکایی دارد.

وی تصریح کرد که اعمال تحریم‌های اقتصادی بر اردن بسیار بهتر از پذیرش معامله‌ای است که به حذف آرمان فلسطین منجر شده و به امنیت ملی اردن لطمه بزند.

المعشر در ادامه به اعمال تحریم اقتصادی علیه اردن به دلیل عدم ورود به ائتلاف علیه عراق در زمان تهاجم آمریکا در سال ۱۹۹۰ و قطع کمک‌های مالی آمریکا و کشورهای عربی به اردن اشاره کرد.

توافق سه‌گانه مانع برگزاری کنفرانس کمپ‌دیوید خواهد شد

«حماده فراعنه» کارشناس اردنی در امور فلسطین نیز گفت که کنفرانس کمپ‌دیوید به دلیل دیدگاه‌های یکپارچه و متحد سه طرف اردنی، مصری و فلسطینی هرگز برگزار نخواهد شد.

کوشنر در تلاش است تا پیش از انتخابات پارلمانی (کنست) در ماه سپتامبر نشستی با حضور سران عرب در کمپ‌دیوید برگزار شود و ترامپ محتوای برنامه خود برای صلح را ارائه کند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی«یدیعوت آحارونوت»،پیشنهاد برگزاری چنین نشستی در کمپ دیوید برای اولین بار از سوی «ران دریمر» سفیر اسرائیل در واشنگتن و با هماهنگی نتانیاهو به ترامپ داده شده است و نخست‌وزیر رژیم صهیوینستی در این نشست حضور نخواهد داشت تا رهبران کشورهای عربی بتوانند آسوده خاطر در کمپ دیوید حاضر شوند.(جزئیات بیشتر)

فراعنه در مصاحبه با عمون افزود که چنانچه تعهداتی درباره پذیرش شروط سازش وجود نداشته باشد، مواضع مخالف این سه کشور مانع برگزاری کنفرانس کمپ‌دیوید خواهد شد.

وی همچنین گفت که هدف از سفر کوشنر به منطقه مقدمه‌چینی برای اعلام بخش سیاسی معامله قرن و سرپوش گذاشتن بر شکست نشست منامه بود.

فراعنه پیش‌بینی کرد که بخش سیاسی معامله قرن پیش از انتخابات رژیم صهیونیستی اعلام شود.

به گفته او، اردن نگران حذف مسئله قدس و آوارگان فلسطینی در مذاکرات آتی است.

کوشنر چهارشنبه گذشته در سفری به اردن با «عبدالله دوم» شاه این کشور در کاخ الحسینیه دیدار کرد.

شاه اردن در این دیدار بر ضرورت تحقق صلح عادلانه، دائمی و فراگیر بر اساس راه‌حل دو دولت تأکید کرد.

کد خبر: 1023682

وب گردی

وب گردی