سرعت گرمایش زمین بالاتر از سازگاری جانوران است

محققان دریافتند که تغییرات آب و هوایی به حدی شدید و پرشتاب شده که پرندگان و سایر گونه های جانوری توانایی و فرصت سازگاری با محیط متغیر اطراف خود را ندارند .

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان در دانشگاه ایالتی «آیووا» بیش از 10000 تحقیق علمی منتشر شده را مورد مطالعه قرار داده و به این نتیجه رسیده اند که حیوانات می توانند خود را با تغییرات آب و هوایی وفق دهند اما مسئله اینجاست که با سرعت بالای افزایش دما در کره زمین این گونه ها، فرصتی برای سازگاری نمی یابند.

این پژوهشگران، گونه هایی پرتعداد از پرندگان مانند زاغ های معمولی و مرغ های مگس خوار اروپایی را که توانسته بودند خود را با تغییرات محیط اطرافشان وفق بدهند، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند .

«فردریک جانزن»، استاد محیط زیست ، تکامل و زیست شناسی ارگانیسم در دانشگاه ایالتی آیووا ، داده هایی راجع به لاک پشت ها در این مطالعه به دست آورد. لاک پشت هایی که توانسته بودند خود را با محیط وفق دهند اما قدرت تولیدمثل را از دست داده و با وجود عمر طولانی، تنها مانده اند.

جانزن در این رابطه می گوید: بزرگترین اتفاق تغییرات آب و هوایی است و همه این را می دانیم. همچنین می دانیم که بسیاری از ارگانیسم ها به این تغییرات آب و هوایی پاسخ های مثبتی داده اند اما نکته ای که از این مطالعات دریافته ایم این است که گرچه این گونه ها در پی سازگار با محیط خود هستند اما این سازگاری به اندازه کافی و باسرعت اتفاق نمی افتد.

محققان داده های مربوط به ارکان علمی مرتبط با تغییرات آب و هوا را طی چند سال ها شناسایی کردند تا بتوانند تغییرات احتمالی صفاتی که گونه های جانوری موجود در نقاطی که بیشترین تاثیر را از این تغییرات می پذیرند، حدس زده و مورد مطالعه قرار دهند.

سپس تیم به ارزیابی این مساله پرداخت که آیا تغییرات صفات مشاهده شده با نتایج مطلوبی مانند میزان بقای بالاتر یا افزایش تعداد فرزندان همراه است یا خیر.

گونه های جانوری معمولا به تغییرات محیطی خود با تغییر زمان فرآیندهای مهم بیولوژیکی مانند خواب زمستانی ، تولید مثل و مهاجرت، به تغییرات آب و هوایی پاسخ می دهند.

محققان دریافتند این تغییرات که به صفات «فنولوژیک» معروف هستند، بیشتر در مناطق معتدل رخ می دهند. جایی که فرآیندهای بیولوژیکی بیشتر از این که نسبت به اجداد گذشته تغییر داشته باشند، نسبت به تاریخ های پیشتر و متاخرین تغییر می کنند.

گونه های جانوری معمولا می توانند در صفات مورفولوژیکی مانند جرم و اندازه بدن نیز تغییرات ایجاد کنند اما این مطالعه هیچ الگوی منظمی برای توضیح چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوا بر صفات مورفولوژیکی پیدا نکرد.

محققان میزان پاسخ های مشاهده شده به تغییرات آب و هوایی در مدل علمی را با نرخی که در مدل های طراحی شده پیش بینی شده بود مقایسه کردند تا نشان دهند که صفات جانوران چگونه باید تغییر کنند تا به صورت دقیق مناسب تغییرات آب و هوایی شوند.

این مقایسه نشان داد که جمعیت گونه های جانوری که مورد تغییر قرار گرفته اند، سرعت لازم را برای سازگاری ندارند تا بتوانند پایداری طولانی مدت خود را تضمین کنند.

علاوه بر دانشمندان دانشگاه ایالتی آیوا، محققان دیگری از موسسه باغ وحش و تحقیقات حیات وحش لایبنیتس در برلین ، آلمان نیز در این تحقیق مشارکت داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023703

وب گردی

وب گردی