جشنواره ملی شمس و مولانا اواخر مرداد ماه جاری برگزار می‌شود

فرماندار خوی گفت: جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا به ترتیب در مرداد ماه و مهر سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، محمد عابدی روز یکشنبه در نشست خبری جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا در ارومیه افزود: به دلیل موقعیت خاصی که در سال جاری وجود دارد، جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا در دو بازه زمانی مجزا برگزار خواهد شد.

وی گفت: دومین جشنواره ملی در روزهای ۲۴، ۲۶، ۲۷ و ۲۸ مردادماه جاری و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا هفتم و هشتم مهر سال جاری برگزار می شود.

وی ادامه داد: جشنواره ملی موسیقی شمس و مولانا طی روزهای ۲۴ تا ۲۸ مردادماه در آرامگاه شمس تبریزی، تایپوگرافی در ساختمان قدیم فرمانداری و ساختمان فعلی شورا برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در بخش موسیقی ۱۲ گروه از استان‌های مختلف از جمله تهران، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، کرمانشاه، لرستان و البرز به مرحله نهایی دست یافته‌اند و در بخش شعر هم ۱۴ نفر از استان‌های اصفهان، تهران، ایلام، آذربایجان‌شرقی، کردستان، سمنان، خراسان رضوی، کاشمر، کاشان، گیلان و قم به مرحله نهایی رسیدهاند.

عابدی افزود: در بخش تایپوگرافی نیز ۶۵ اثر به مرحله آخر راه یافته است که برندگان آن تجلیل خواهند شد.

فرماندار خوی افزود: دفتر نمایندگی «اکو» در اواخر مرداد ماه جاری و همزمان با برگزاری جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا در شهرستان خوی فعال می‌شود.

وی به اهداف برگزاری جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خوی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، برگزاری این آیین‌ها می تواند ظرفیتهای این شهرستان را به میهمانان خارجی معرفی کند.

عابدی اضافه کرد: باتوجه به اینکه خوی در مسیر جاده تاریخی ابریشم واقع شده است، نقش بالقوه‌ای در عرصه‌های فرهنگی دارد و بر همین اساس چنین همایش‌ها و برنامه‌هایی می‌تواند در معرفی و شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی این شهر نقش موثری ایفا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر خوی نیز در این نشست گفت: در ۲۶ مرداد ماه جاری و همزمان با برگزاری جشنواره ملی «آیین‌ها و آواها» از آلبوم موسیقی نیز رونمایی می‌شود.

مقدم افزود: رونمایی از لباس مخصوص آذربایجانی، افتتاح مرکز اکو، برگزاری تورهای گردشگری برای بازدید از اماکن تاریخی شهرستان خوی، حضور اقوام مختلف با لباس محلی در جشنواره از جمله برنامه هایی است که در جشنواره ملی اجرا می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا هم اظهار داشت: خبرگزاری‌هایی از کشورهای خارجی از جمله ترکیه در این برنامه ها حضور خواهند داشت.

رضا جعفرپور ادامه داد: تاکنون ۹ مقاله از پاکستان، ترکیه و بنگلادش به دبیرخانه ارسال شده است.

وی افزود: حسام الدین سراج و داوود آزاد داوران بخش موسیقی هستند و محمدکاظم کاظمی داور بین‌المللی اهل افغانستان و محمد سعید میرزایی از کرمانشاه و شهرام میرزایی داوری بخش شعر را برعهده دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست گفت: مزار شمس تبریزی مهمترین سرمایه‌ای است که نصیب مردم خوی شده است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری اظهار داشت: این سرمایه مهم در عرصه ملی و بین‌المللی و در حوزه عرفان و فلسفه و کلام نام ایران و به ویژه خوی را پرآوازه کرده است.

وی جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا را رویداد فرهنگی شایسته و پربرکتی عنوان کرد که می‌تواند نتایج ارزشمندی به ارمغان بیاورد.

وی به تجهیز و آماده‌سازی مجتمع فرهنگی خوی اشاره کرد و افزود: تلاش بر این است تا سیستم سرمایشی هم تا موعود مقرر آماده شود.

«شمس‌الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی» بنابر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.

کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده‌ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب‌های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می‌گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.

کتاب «تماشای خورشید» که منتخب پندواندرزهای شمس تبریزی از «مقالات شمس» بوده، توسط «بهنام رجب‌پور» و «حسین صبوری» با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.

تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده‌اند.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.

مولوی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1023713

وب گردی

وب گردی