کشف ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان

دانشمندان طی مطالعه‌ای دریافتند موش‌هایی که رژیم غذایی با کاهش سطح یک اسید آمینه خاص را مصرف کرده‌اند به درمان‌های سرطان پاسخ بهتری می‌دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه پزشکان و متخصصان، نقش مهم تغذیه را در سلامت افراد درک کرده‌اند. در واقع، مدیریت برخی شرایط مانند دیابت و فشار خون بالا تنها از طریق رژیم غذایی امکان‌پذیر است. با این حال، نقش تغذیه در جلوگیری یا معالجه سرطان چندان مشخص نیست.

«جیسون لوکازال» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «تحقیق در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان به دلیل مختلف بودن اشکال این بیماری و تعریف آن در سطح مولکولی اغلب سخت است؛ بنابراین ما در ابتدای راه درک چگونگی تاثیر رژیم غذایی بر سرطان هستیم.»

مقاله این دانشمندان که در مجله Nature منتشر شده است نقش یک اسید آمینه به نام «methionine» در درمان سرطان را بررسی می‌کند.

متیونین برای عملکرد سلول‌های ما ضروری است و کارشناسان از آن به عنوان اسید آمینه‌ای ضروری یاد می‌کنند؛ زیرا بدن ما نمی‌تواند آن را بسازد و باید از طریق مواد غذایی آن‌ها را به دست آورد. گوشت و تخم مرغ حاوی مقادیر بسیار بالایی از متیونین هستند.

این اسید آمینه سال‌هاست که توجه محققان را به خود جلب کرده است. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در سال 1993 نشان داد که محدود کردن مصرف متیونین باعث افزایش طول عمر موش‌ها می‌شود.

دانشمندان دریافتند که محدود کردن متیونین می‌تواند با هدف قرار دادن متابولیسم متمرکز، خاصیت ضد سرطانی داشته باشد.

محققان برای این تحقیق از مدل‌های مختلفی از سرطان استفاده کردند. در مرحله اول، آنها دو نوع بافت سرطانی مقاوم به درمان گرفته شده از انسان را روی موش‌ها پیوند زدند.

هنگامی که دانشمندان سطح متیونین را در رژیم غذایی موشها کاهش دادند، رشد تومور این موجودات در مقایسه با موش‌هایی که از رژیم غذایی استاندارد داشتند کاهش یافت.

همانطور که انتظار می‌رفت دانشمندان با نگاه به جزئیات متابولیک دریافتند محدود کردن متیونین با جلوگیری از one-carbon metabolism، رشد تومور را کاهش می‌دهد.

در مرحله بعد، دانشمندان همراه با رژیم غذایی محدود شده با methionine از داروی شیمی درمانی مشترک استفاده کردند. آنها از دوز کم دارو استفاده کردند که برای کوچک کردن تومور کافی نبود. با این حال، به گفته نویسندگان رژیم کم متیونین همراه با دارو منجر به مهار قابل توجه رشد تومور شد.