مقامات بین مسئولیت و زندگی فرزندانشان در خارج یکی را انتخاب کنند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: مسئولان نظام باید بین ادامه مسئولیت یا تحصیل و زندگی فرزندانشان در خارج از کشور یکی را انتخاب کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، محمدعلی پورمختار در خصوص اظهارات اخیر حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه مبنی بر اینکه نمایندگان طرحی ارائه کنند مبنی بر اینکه اگر فرزندان مقامات عالی رتبه نظام در خارج از کشور تحصیل می‌کنند پدران آن‌ها از سمت خود استعفا دهند، اظهار داشت: تهیه این طرح در مجلس امکان‌پذیر و در صورت تصویب و تبدیل به قانون، بازدارنده است.

وی ادامه داد: در واقع بازدارندگی چنین طرحی از این باب است که مسئولی که به دنبال اعزام فرزندانش به خارج از کشور برای تحصیل است، دیگر مسئولیتی نداشته باشد و باید بین ادامه مسئولیت یا تحصیل و زندگی فرزندانشان در خارج از کشور یکی را انتخاب کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: در صورتی که این طرح تهیه و تبدیل به قانون شود، یک عامل پیش‌گیرنده است تا مسئولان نظام از موقعیت و جایگاه خود برای تحقق منافع شخصی و خانوادگی‌شان سوءاستفاده نکنند.

پورمختار بیان کرد: البته ما در برخی از رشته‌ها نیازمند اعزام دانشجو به خارج از کشور هستیم و اگر امکان تحصیل در خارج از کشور برای همه کسانی که دارای استعداد و توانمندی کافی علمی هستند وجود داشته و تبعیضی در این زمینه نباشد، بسیار خوب است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در شرایط فعلی برابری و عدالت در اعزام دانشجویان به خارج از کشور برای تحصیل وجود ندارد و در این زمینه تبعیضی آشکار حاکم است، گفت: برخی از مسئولان به واسطه ارتباطاتی که دارند فرزندانشان را به خارج از کشور اعزام می‌کنند که این اقدام اصل عدالت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه این هشدار معاون حقوقی قوه قضائیه بسیار جدی و نیازمند مداقه و بررسی همه جانبه است، تصریح کرد: به طور کلی باید تصمیمی منطقی در این زمینه اتخاذ شود که در وهله اول مستلزم ارزیابی دقیق است و باید مشخص شود که چه تعداد از فرزندان مسئولان نظام در خارج از کشور تحصیل می‌کنند؟به چه طریقی اعزام شده‌اند؟ آیا توانمندی علمی داشته‌اند یا آنکه صرفا به واسطه مسئولیت والدینشان و با استفاده از رانت آنان به خارج از کشور رفته‌اند؟

پورمختار خاطرنشان کرد: ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که تهدیدات امنیتی نسبت به فرزندان مسئولان نظام مقیم در خارج از کشور وجود دارد چرا که این افراد شناخته شده هستند و برخی از سرویس‌های جاسوسی به طور مستقیم و غیرمستقیم آنان را رصد می‌کنند تا اطلاعاتی را از طریق آنان کسب کنند.

مهر

کد خبر: 1023733

وب گردی

وب گردی